Skip to main content
Vraag

Waarom levert Solcon wél glasvezel op ons adres maar KPN niet?

• October 4, 2026
  • 12 reacties
  • 166 keer bekeken

Ik ben nog altijd flink verbolgen over het volgende. Wij willen al jaren een glasvezel-aansluiting, even zolang staan we ook al ingeschreven voor de nieuwsbrief waarin KPN ons toezegt te informeren wanneer glasvezel voor ons mogelijk zou zijn. Blijkbaar geen enkele mogelijkheid, want geen enkel bericht. Wij willen per se, als jarenlange vaste en trouwe klant, bij KPN blijven. Medio mei dit jaar kom ik er na de zoveelste keer zoeken op internet achter dat Solcon 100% dochteronderneming van KPN via het Delta-netwerk glasvezel aanbiedt op ons adres. Nooit iets van KPN gehoord over deze mogelijkheid. Voor hetzelfde maandbedrag hebben we nu stabieler en ruim 2 x sneller internet. Bij de overstap ging ik ervan uit dat het lopende TV en internet abonnement door Solcon overgenomen zou worden. Immers 100% dochteronderneming. Niets bleek minder waar. Op 13 juni wordt een bedrag van 382,10 afgeschreven. Het lopende contract moest afgekocht worden. Bij navraag blijkt KPN juridisch helemaal in haar recht te staan. Juridisch correct, maar erg onkies. Als jarenlange vaste en trouwe klant voel ik me simpelweg bedrogen. Ik zou heel graag zien dat KPN overgaat tot restitutie van het bedrag uit coulance. 

12 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • October 4, 2026

Solcon is een geheel zelfstandig bedrijf. Solcon levert inderdaad over diverse netwerken. Uw verontwaardiging is dus niet terecht. 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 4, 2026

Solcon is wel een dochterbedrijf van KPN.

Maar KPN levert geen diensten over het Delta netwerk, daar is ​@MaReTo mee in de war.
En​ had even met de klantenservice van KPN contact moeten nemen.
Gewoon domweg overstappen is nooit verstandig.

• October 4, 2026

Er is dus overgestapt met een lopende contract periode bij de provider KPN. Die had moeten worden uitgezeten.

Via welke verbinding dat Solcon abonnement  wordt geleverd doet er niet toe ook als dat via het koper netwerk was zou er sprake zijn geweest van een afkoopsom.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 4, 2026

Zoals uit de berichten in gerelateerde onderwerpen valt op te maken, vragen meerdere klanten zich af hoe je in gebieden waar Delta glasvezel heeft aangelegd, glasvezel van KPN kunt krijgen. Over de mogelijkheden hiervoor informeert KPN je niet.

Voor degene die een glasvezel-aansluiting wil in gebieden waar Delta de kabels heeft gelegd, maar klant van KPN wil blijven is er wel degelijk een mogelijkheid.

Solcon ( 100% dochteronderneming) maakt gebruik van het Delta ( Fiber) netwerk en biedt glasvezel TV en internet aan. Als je ook nog mobiele abonnementen hebt bij KPN behoud je al je Combi-voordelen. Met gratis behoud van je @kpnmail.nl e-mailadres. 

Kijk dus wel eerst even na, hoelang je huidige TV en internet contract bij KPN nog loopt. Anders betaal je net als wij een afkoopsom wegens een vorm van contractbreuk.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • October 4, 2026

Die mogelijkheid is er ook niet. Kpn levert niet over het glasvezelnetwerk van Delta. https://www.kpn.com/internet/glasvezel/lokale-glasvezelaanbieder/delta-fiber-nederland

JanD
Wijsgeer
  • October 4, 2026

Beste ​@MaReTo als je een contract hebt bij de een, KPN, moet je dat eerst uizitten voordat je over kunt naar de ander, Solcon of wie dan ook.

Dat Solcon een volle dochter van KPN is doet niet ter zake, dat is YouFone ook, maar het zijn volledig zelfstandige bedrijven die van de infrastructuur van KPN Netwerk gebruik maken.

Waarom zou KPN aan moeten geven dat je ook bij Solcon terecht kunt? Dat is verwijzen naar de concurrent. 

Dekamarkt verwijst je toch ook niet naar Dirk omdat Dirk een onderdeel van Deka is en vice versa?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 4, 2026

Met mijn ingezonden uiteenzetting en daaraan gekoppelde vraag om restitutie uit coulance, ben ik in afwachting van een reactie van een moderator van KPN. @moderator, bij voorbaat dank. 

emielstroeve
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • October 4, 2026

een moderator gaat op een publieke community natuurlijk geen coulance uitspraken doen. Je kunt hooguit bellen of een klacht indienen, maar aangezien je zelf binnen de contractperiode opgezegd hebt, lijkt het me niet voor de hand liggen dat kpn zegt: a joh, laat maar zitten. iets met hek van de dam.

• October 4, 2026

Die mogelijkheid is er ook niet. Kpn levert niet over het glasvezelnetwerk van Delta. https://www.kpn.com/internet/glasvezel/lokale-glasvezelaanbieder/delta-fiber-nederland

De provider KPN inderdaad niet. De BV KPN in de vorm van Solcon wel, het SolconTV  product is bijna zeker afkomstig van KPN.

Dat staat verder los van de afkoopsom en het punt dat de provider kpn hier niet over informeert. Dat blijft een  kwestie van zelf onderzoek doen.

JanD
Wijsgeer
  • October 4, 2026

Met mijn ingezonden uiteenzetting en daaraan gekoppelde vraag om restitutie uit coulance, ben ik in afwachting van een reactie van een moderator van KPN. @moderator, bij voorbaat dank. 

Beste ​@MaReTo dit forum is voor klanten en door klanten onder toezicht van een moderatieteam en géén helpdesk van KPN.

De herlpdesk van KPN is onder werktijd berijkbar via 0800 0402, 24/7 via FB, X of Insta of via onderstaande link:

Online klacht indienen

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@MaReTo 

Restitutie van een afkoopsom wordt nooit terugbetaald vanuit KPN, omdat je binnen je lopende contract bent overgestapt naar Solcon, dit staat ook duidelijk omschreven binnen de Algemene Voorwaarden van KPN.

Het heeft dus geen enkele zin om hierover een klacht bij KPN in te dienen, of te bellen met de klantenservice van KPN, omdat je ook daar te horen krijgt dat je de afkoopsom gewoon dient te betalen en er geen sprake is van restitutie.
KPN staat in zijn recht om deze afkoopsom in rekening te brengen, voor de resterende aantal maanden dat je contract nog zou lopen bij KPN.

Je had dit ook kunnen weten, door je jezelf eerst te laten informeren door een medewerker van de klantenservice of het op te zoeken via de website van KPN.
Maar in plaats daarvan ben je gewoon overgestapt naar Solcon, in de verwachting dat Solcon het abonnement zou overnemen/voortzetten, wat dus een grote fout is in dit geval.
De keuze van overstappen heb jezelf gemaakt, zonder eerst informatie op te vragen, daar kun je KPN niet de schuld van geven.

Solcon is een zelfstandige provider met zijn hoofdkantoor in Dronten, en biedt dus ook zijn eigen abonnementen aan, die anders zijn dan die bij KPN.
Solcon valt als dochteronderneming onder KPN B.V. maar heeft gewoon zijn eigen hoofdkantoor en directie.
Het enige wat je kunt behouden zijn de combivoordelen, maar daar blijft het ook bij.

Ook een moderator van KPN kan geen restitutie verlenen van een afkoopsom, ook niet uit coulance.

Alleen als de Algemene Voorwaarden wijzigen, krijg je de gelegenheid om zonder afkoopsom je abonnement eerder te beëindigen of over te stappen naar een andere provider, maar daarvan is in jouw situatie geen spraken. 

JanD
Wijsgeer
  • October 4, 2026

Beste ​@Michel.uit.Arnhem en ​@MaReTo Bij Solcon kun je desgewenst ook je KPN mailaccounts behouden.