Skip to main content

Goedendag 

Waarom moet ik als ik Glasvezel wil laten aanleggen in mijn Appartement heb ik eerst toestemming nodig van de VVE hopend spoedig op een reactie .

Johnnyboy

Omdat de kabel door het hele pand heen moet. Misschien zelfs door meterkasten van andere bewoners. Wellicht door gezamenlijke ruimtes. Daar moet iedereen het wel mee eens zijn.

Gebouwen met een VVE worden meestal helemaal aangesloten of helemaal niet. Als er een paar bewoners tegen stemmen, dan kunnen die in het ergste geval alles tegen houden.

Google maar eens. Bijvoorbeeld hier:

https://www.vvebelang.nl/kennisbank/bouwkundig/glasvezel/

"Appartementsrecht

Voor appartementseigenaars is er echter méér aan de hand. Zoals u weet, is de gevel (onderdeel van de ‘schil;’ van het gebouw) eigendom van de gezamenlijke eigenaars. En voor het aanleggen van glasvezel moet een gat gemaakt worden in de gevel van uw complex. Dat betekent dus: hak- en breekwerk in een gezamenlijk deel van het complex: de gevel. Omdat die van alle eigenaars samen is, kan één eigenaar geen toestemming geven om een gat te boren. Immers: de kosten moeten worden betaald door alle eigenaars. Daarom moeten zij daar toestemming voor geven.

Bovendien gaat de glasvezelkabel in de meeste gevallen door de meterkasten van alle bewoners. Die moeten daarvoor dus hun medewerking geven."


Bij ons (Rozenburg ZH) is Delta ook bezig met glasvezel aan te leggen. Geen idee of KPN het tzt ook gaat doen of meelift met Delta.

Stel dat KPN glasvezel gaat aanleggen of meeliften met Delta, en de meerderheid van ons appartementen complex zegt nee tegen glas. Is het dan mogelijk dat KPN het koper weg haalt?


Bij ons (Rozenburg ZH) is Delta ook bezig met glasvezel aan te leggen. Geen idee of KPN het tzt ook gaat doen of meelift met Delta.

Stel dat KPN glasvezel gaat aanleggen of meeliften met Delta, en de meerderheid van ons appartementen complex zegt nee tegen glas. Is het dan mogelijk dat KPN het koper weg haalt?

Nee, dat zal zomaar niet gebeuren. Op de hele lange termijn misschien. Maar lig daar maar niet wakker van.


Ok, bedankt


Omdat de kabel door het hele pand heen moet. Misschien zelfs door meterkasten van andere bewoners. Wellicht door gezamenlijke ruimtes. * Daar moet iedereen het wel mee eens zijn.

Gebouwen met een VVE worden meestal helemaal aangesloten of helemaal niet. Als er een paar bewoners tegen stemmen, dan kunnen die in het ergste geval alles tegen houden.

Google maar eens. Bijvoorbeeld hier:

https://www.vvebelang.nl/kennisbank/bouwkundig/glasvezel/

"Appartementsrecht

Voor appartementseigenaars is er echter méér aan de hand. Zoals u weet, is de gevel (onderdeel van de ‘schil;’ van het gebouw) eigendom van de gezamenlijke eigenaars. En voor het aanleggen van glasvezel moet een gat gemaakt worden in de gevel van uw complex. Dat betekent dus: hak- en breekwerk in een gezamenlijk deel van het complex: de gevel. Omdat die van alle eigenaars samen is, kan één eigenaar geen toestemming geven om een gat te boren. Immers: de kosten moeten worden betaald door alle eigenaars. Daarom moeten zij daar toestemming voor geven.

Bovendien gaat de glasvezelkabel in de meeste gevallen door de meterkasten van alle bewoners. Die moeten daarvoor dus hun medewerking geven."

* Daar moet iedereen het wel mee eens zijn is naar mijn menig niet helemaal juist.

In onze VVE (82 appartementsrechten) is over de aanleg van glasvezel in de ledenvergadering gestemd. De uitkomst wordt door een “volstrekte meerderheid” (= is de helft +1 van de aanwezige stemmen) bepaald. Wordt het voorstel met de helft + één aangenomen dan gaat de aanleg door. Niet elke eigenaar hoeft echter een aansluiting te nemen, daar is men helemaal vrij in. Het is niet verstandig om het niet te doen, indien later alsnog gewenst gaat het immers veel geld kosten! Alle leden van de VvE zijn echter wel verplicht om ‘doorgang’ te verlenen, bijvoorbeeld bij ‘gestapelde’ meterkasten. Als de bovenste van 4 etages glasvezel wil, moeten de drie onderliggende etages doorgang door hun meterkast verlenen. Zo ligt dit vast in onze splitsingsakte. Dit geldt overigens niet alleen voor glasvezel maar voor alle ander nutsvoorzieningen zoals verwarming, telefoon (KPN), Coax (Ziggo), water en stroom.       


Het bedrijf wat de glasvezel komt aanleggen gaf aan een toestemmingsdocument nodig te hebben van de vve. Nu weet ik dat er toestemming van de gehele VVE is maar iedereen die ik gesproken heb weet niet om welk document dit gaat. Hebben jullie hier een document van om toestemming te kunnen geven? 
 

 


https://www.kpnnetwerk.nl/toestemming/

Dat al gezien ? Of dat je vraag beantwoord weet ik niet, ter info dan maar.

Of dit :

https://www.kpnnetwerk.nl/mijn-status/


De notulen (of besluitenlijst) van de ledenvergadering waarin vastgelegd is dat de leden met de aanleg van glasvezel akkoord zin gegaan is voldoende. Dit is het startdocument van de aanleg, eerder mag KPN of haar (onder)aannemers niet beginnen. Deze toestemming is bij ons  overhandigd aan de projectleider/werkvoorbereider die voor de aanleg ons complex verantwoordelijk was. Deze toestemming maakt deel uit van het totale werkplan dat door het bestuur van de VvE wordt ondertekend.