Skip to main content

Hoi,

Ik heb al geprobeerd contact op te nemen met de klantenservice, maar die weten het ook niet dus ik hoop dat iemand het hier weet.

 

 

Via de windows settings wil ik 5ghz forceren omdat ik niet wil dat mijn computer op 2.4ghz gaat aangezien dit lag en langzame download snelheden veroorzaakt. Wat ons meteen opviel is dat 5ghz om de zoveel tijd gewoon compleet weg valt. Zelfs na een complete fabriekreset van de router. En ja, 5ghz staat gewoon aan in de router zelf. Soms gaat een week(en) alles goed, soms gebeurt het meerdere keren op 1 dag.

 

Mijn broertje word hier ook helemaal gestoort van (op zijn eigen laptop) omdat zijn game dan ook keihard begint te laggen.
 

Met ziggo hadden we dit probleem helemaal niet, maar we wouden graag glasvezel uit testen, maar toch erg veel spijt ondertussen. Ik hoop dat ik met deze info KPN kan overtuigen om alsnog een nieuwe router op te sturen aangezien ze dat nu weigeren. In de toekomst kijken we ook voor een eigen router, maar voor nu heb ik dat geld even niet vanwege dure studies.

 

Alvast bedankt en excuses voor het zeiken! Maar voor 70 euro+ per maand verwacht je toch wel iets betere service dan een medewerker zegt dat ik het maar moet uitzoeken op het forum. 

Welk type modem heb je?


Welk type modem heb je?

KPN Box 12 Sagemcom


Op de modems van KPN kan je de banden niet splitsen of een andere naam geven. Je kunt dus geen band kiezen.


Op de modems van KPN kan je de banden niet splitsen of een andere naam geven. Je kunt dus geen band kiezen.

Daarom dat ik het ook forceer binnen windows en niet op de router. Ik kan in Windows instellen om alleen verbinding te maken met 5ghz en 2.4ghz niet mee te verbinden. (zie de foto van mijn post) Maar zoals nu werkt 5ghz gewoon helemaal niet meer. Als ik dan alleen 5ghz forceer in windows heb ik geen verbinding meer tot KPN router opeens weer werkt.

Soms wilt windows nog wel eens 2.4ghz kiezen over 5ghz. Vandaar dat wij het ook forcereren in windows.


Ik denk dat het niet gaat lukken maar wacht even op een ander forumlid die hier wat meer over kan vertellen. Overigens is dit iets wat in het klantdomein is vandaar dat je het advies kreeg om het hier te vragen. 


Hallo @QuanDar , kies in het linker vakje voor 802.11n/ac/ax wirelessmode 


Op de modems van KPN kan je de banden niet splitsen of een andere naam geven. Je kunt dus geen band kiezen.

Daarom dat ik het ook forceer binnen windows ...

Dat kan niet. De KPN router forceert namelijk ook. Als die denkt dat het 5 GHz signaal onstabiel word, dan verbreekt die gewoon het 5 GHz signaal. En dan is het de bedoeling dat je pc automatisch terug verbinding maakt met 2,4 GHz. Dat heet bandstering. 

Maar als u de pc of laptop op 5 GHz forceert, dan is er dus geen verbinding meer.


Nu nog graag een reactie van @QuanDar 


Lijkt mij een enorm onhandige feature.

 

Je kan ook 2.4Ghz uitzetten. Maar als de router dan in zijn 5Ghz bug moment zit, dan kan niemand nog het internet op of connectie maken met de router.

Ook met bandstering kan je nog kiezen op je device of je connectie wilt maken met 5ghz of 2.4ghz.

Nog een dingetje is dat ik opeens ook niet meer kan inloggen op de router zelf, zegt verkeerd wachtwoord, maar heb het wachtwoord opgeslagen in een paswoord manager en ik gebruik die altijd. De standaard wachtwoord werkt ook opeens niet meer. Heel veel vreemde dingen allemaal. (alleen op firefox)

 

 

 

Hier nog een foto van de router zelf wanneer die bugged is, niets mag meer op 5ghz.

 

Nog 1x router fabrieksreset geprobeerd en tada:

Ik vind het tof dat jullie graag willen helpen en reageren. Maar ik ga kijken of het contract kan opzeggen en overstappen terug naar Ziggo. Hoe meer ik met KPN te maken heb, hoe minder vertrouwen ik krijg in de keuzes die zij maken. Na al deze dingen weet ik toch wel zeker dat die routers slechte firmware hebben en dat KPN dit niet serieus gaat nemen. Ik ben ook zeker niet de enige op het forum die hier al over geklaagd heeft, al zijn veel forum posts al verwijderd net zoals mijn vorige…


Hallo @QuanDar ik zou in het rechter kolommetje voor 802.11ac kiezen dan moet het gewoon goed werken. 802.11ax wordt nog niet door alle apparaten ondersteund.

Dat heeft niets met KPN te maken, maar gewoon een kwestie van goed instellen.

 


Als je in dezelfde ruimte werkt kan je dit prima doen en de 5GHz band pushen maar als er meerdere ruimtes meespelen zou ik niet de 2.4GHz band uitsluiten. Die frequentie is misschien qua snelheid iets minder maar wel stabieler en heeft een beter bereik. 

En als het kan zou ik voor het gamen een UTP kabel gebruiken. :)


Hallo @QuanDar ik zou in het rechter kolommetje voor 802.11ac kiezen dan moet het gewoon goed werken. 802.11ax wordt nog niet door alle apparaten ondersteund.

Dat heeft niets met KPN te maken, maar gewoon een kwestie van goed instellen.

 

Nieuwste router heeft toch ax als het goed is:https://tweakers.net/nieuws/167740/kpn-kondigt-box-12-modem-met-wifi-6-ondersteuning-aan.html. 

Daarnaast zie de foto’s. Je kan mij echt niet vertellen dat dit normaal is en na een fabriekreset weer alles tijdelijk goed is. Daarnaast hebben bepaalde apparaten hier geen ax en die worden ook op het 2.4ghz geforceerd tijdens de bug momenten.

Maar ik probeer het alsnog voor de zekerheid op het moment dat ik weer op de 2.4ghz band zit. Bedankt.


Als je in dezelfde ruimte werkt kan je dit prima doen en de 5GHz band pushen maar als er meerdere ruimtes meespelen zou ik niet de 2.4GHz band uitsluiten. Die frequentie is misschien qua snelheid iets minder maar wel stabieler en heeft een beter bereik. 

En als het kan zou ik voor het gamen een UTP kabel gebruiken. :)

Sterker nog, wifi kan sneller zijn dan kabel. Je hoeft echt geen kabel te gebruiken voor gamen. Bij ziggo hadden we ook nooit last van deze problemen of vertragingen. Als 5ghz werkt heb ik ook maar iets van 9 ping via wifi. Linus tech tips heeft Wifi ook uitgebreid getest tegen kabel. Het maakt geen verschil, maar toch bedankt voor je bericht.


In de ideale situatie kan WiFi net zo goed zijn als een kabel ja. Maar meestal is de situatie niet ideaal 


Als je ergens bekabeld een pc/laptop gebruikt zou je die ook weer als hotspot in kunnen stellen voor draadloze toepassingen, is natuurlijk alléén actief als de desbetreffende pc/laptop aan staat.