Skip to main content

Ik woon in een  appartement van 16 jaar oud, en dit is meer uit verbazing dat ik deze vraag stel.

Waarom zitten de aansluitpunten van ziggo en kpn zover uit elkaar en dan bedoel ik niet in de meterkast maar in de woonkamer.

Die van ziggo zit het meest logisch vlakbij de zitkamer, en die van de kpn in de buurt van de keuken.

Dus ben je genoodzaakt  om een draadloze verbindingsset te nemen.

Waarom zitten die niet gewoon bij elkaar, of is dat tegenwoordig wel zo.

Hallo @toinek51 ,

De twee aansluitpunten zijn door twee verschillende monteurs gemaakt. Ze waren daarbij ongetwijfeld afhankelijk van waar de kabel het makkelijkst naar binnen te brengen was. 
 

En mogelijk was het destijds wel een wens van de eerste bewoners. 


Dat kun je, denk ik, het beste aan de projectontwikkelaar van toen vragen. Die zal (misschien zelfs in afspraak met de eerste eigenaar van het appartement, ook heb ik daar mijn twijfels aan) deze beslissing genomen hebben waar die aansluitingen komen te zitten.

Een 'logische plek' zou trouwens voor verschillende mensen ook best wel op verschillende plekken kunnen zitten. Dus misschien vond iemand anders die plekken toen wel logisch. Het was 16 jaar geleden ook wel zo dat veel meer mensen televisie van de kabelboer (dus Ziggo) afnamen dan van KPN. Dus er waren nog minder redenen om een KPN aansluiting in de buurt van de televisie te realiseren.


Dus ben je genoodzaakt  om een draadloze verbindingsset te nemen.

Hallo @toinek51 je kunt ook een netwerkkabel kopen, dan heb je geen dure verbinding-set nodig.

 


Tegenwoordig zit de hoofdaansluiting in de meterkast. Wij leggen als installateur altijd een coax kabel of utp kabel naar de plek waar de klant hem wil hebben, vaak in de buurt van de tv.


En in het ergste geval (hoewel ik er geen groot fan van ben) kunnen de tv ontvangers van KPN ook op WiFi. 


De aansluiting van KPN is waarschijnlijk gewoon een telefoon aansluiting? Geen glasvezel? 

Vroeger was er nog geen internet hé? En al helemaal geen tv over internet. Toen was er alleen telefoon. En welke plek is dan handig?

Niet naast de tv in ieder geval. Draadloze telefoontoestellen waren er toen ook nog niet. Dus dat ding moest op een plek zitten waar je gemakkelijk een tafeltje (met telefoonboek!) en een stoel neer kon zetten. Waar je rustig kon bellen zonder dat de overige familieleden die tv zaten te kijken er al te veel last van hadden.


Het was een nieuw appartement toen we er introkken 16 jaar geleden.

Het is koop en huur, en hoe de indeling ook is die van  de kpn zit overal  onlogisch.

 


Het was een nieuw appartement toen we er introkken 16 jaar geleden.

Het is koop en huur, en hoe de indeling ook is die van  de KPN zit overal  onlogisch.

 

Hallo @toinek51 kun je eens een foto plaatsen van je huidige aansluitpunt?


Het was een nieuw appartement toen we er introkken 16 jaar geleden.

Het is koop en huur, en hoe de indeling ook is die van  de kpn zit overal  onlogisch.

Dat komt omdat het gewoon gebouwd is met de gedachte dat het een aansluitpunt is voor de telefoon. Dit ding dus:

 


Het was een nieuw appartement toen we er introkken 16 jaar geleden.

Het is koop en huur, en hoe de indeling ook is die van  de kpn zit overal  onlogisch.

Dat komt omdat het gewoon gebouwd is met de gedachte dat het een aansluitpunt is voor de telefoon. Dit ding dus:

 

🤣🤣🤣


Het was een nieuw appartement toen we er introkken 16 jaar geleden.

En geen mantelbuisjes, lege leidingen voorzien toen ?

Dat blijft mij verbazen, wel overal 230V naar toe brengen maar de data kabels “vergeten” we maar even.


Het was een nieuw appartement toen we er introkken 16 jaar geleden.

En geen mantelbuisjes, lege leidingen voorzien toen ?

Dat blijft mij verbazen, wel overal 230V naar toe brengen maar de data kabels “vergeten” we maar even.

Daar moet extra voor betaald worden. En dat doet men dan niet. Want men denkt: dat kan toch met WiFi?

Dat is nu nog steeds aan de orde van de dag hoor. Hele volksstammen die niet die paar honderd euro extra willen uitgeven voor wat extra buisjes.


Hoi, leuke vraag, @toinek51 

16 jaar geleden, toen het gebouwd werd, was er via KPN voornamelijk nog sprake van een vaste telefoon aansluiting. En niet van interactieve televisie. Er was toen wel al ADSL internet. Televisie had kpn alleen nog via Digitenne.

Televisie werd in 99,9999 % van de huishoudens 'gewoon’ kabeltelevisie (kent ú de term nog?) gekeken.


Van de kpn gewoon die oude telefoonaansluiting met die 5 gaatjes zal ik maar zeggen.

En de hoofdaansluiting zit in de meterkast, dus vandaar uit zal er dus wel een draadje lopen naar de ziggo aansluiting in de woonkamer. 


Van de kpn gewoon die oude telefoonaansluiting met die 5 gaatjes zal ik maar zeggen.

En de hoofdaansluiting zit in de meterkast, dus vandaar uit zal er dus wel een draadje lopen naar de ziggo aansluiting in de woonkamer. 

De hoofdaansluiting van wat zit er in de meterkast? 


@toinek51was vroeger al zo. Toen ik in 1982 mijn nieuwbouw huis kocht zat de coax kabel  voor TV (destijds GEB) aan de achterkant op de muur bij / met de buren. De PTT aansluiting zat op de tegenover liggende muur ong in het midden van de kamer.


Draadloze telefoontoestellen waren er toen ook nog niet.

Die waren er al in de jaren ‘90

 


@toinek51 Bij mijn nieuw gebouwde  appartement 24 jaar geleden zat er in de meterkast al het ISRA punt en tevens de aansluiting van de kabel beide aansluitingen waren via diverse kabels doorgetrokken naar de huiskamer.

Inmiddels hebben we al ongeveer 6 jaar   glasvezel via KPN die in de meterkast binnenkomt .


Hoi, leuke vraag, @toinek51 

16 jaar geleden, toen het gebouwd werd, was er via KPN voornamelijk nog sprake van een vaste telefoon aansluiting. En niet van interactieve televisie. Er was toen wel al ADSL internet. Televisie had kpn alleen nog via Digitenne.

Televisie werd in 99,9999 % van de huishoudens 'gewoon’ kabeltelevisie (kent ú de term nog?) gekeken.

Nou @PeterG ,

Zestien jaar geleden was het 2007. Ik denk dat TV-kijken via de schotel en via Digitenne beiden minstens vijf procent marktaandeel hadden. En waarschijnlijk zelfs wat meer. 


De hoofdaansluitingen van zowel ziggo als kpn zitten In de meterkast.


Da’s  mooi, dan gaat het verder het huis in via buisjes waar dan andere kabel in getrokken  kan worden.


dat zou mooi zijn als dat zou kunnen


KPN TV gaat en kan tegenwoordig, bij een nieuw abonnement, via wifi. Met de TV+ box. Dus ook al staat het modem op een “onhandige” plek, er hoeft geen kabel naar de plek met de tv en tv decoder. Een stopcontact (zonder dvs) is daar voldoende.


De hoofdaansluitingen van zowel ziggo als kpn zitten In de meterkast.

Dan kan een monteur van KPN eventueel de coax kabel naar de “logische” plek in je appartement vervangen voor een internet of dsl kabel zodat je hier je modem kan plaatsen. Dus dat moet goed komen.


KPN TV gaat en kan tegenwoordig, bij een nieuw abonnement, via wifi. Met de TV+ box. Dus ook al staat het modem op een “onhandige” plek, er hoeft geen kabel naar de plek met de tv en tv decoder. Een stopcontact (zonder dvs) is daar voldoende.

Toch zorgt bedraad voor een betere kwaliteit beeld en dan nog niet te spreken over de stabiliteit. Indien bedraad kan is mijn advies om hier altijd een paar tientjes aan uit te geven. En bij deze forumstarter is dat geen enkel probleem.