Skip to main content

Toen de KPN nog PTT heette was het een staatsbedrijf. Het was de alleenheerser voor o.a. post en telefonie. Onze belastingcentjes gingen ernaar toe en alles was destijds in orde, want het werkte. 

 

Sinds 1989 is de Telecom divisie verzelfstandigd (KPN) en heeft het bedrijf nagenoeg alle bijbehorende infrastructuur (veelal aangelegd met onze belastingcentjes) volledig in handen. 

 

Is deze gedwongen privatisering nu een verbetering geworden?

Volgens mij namelijk niet. Zoals hierboven aangegeven is het nog steeds een alleenheerser en ben je geheel afhankelijk van de KPN als je een dienst als vast internet wilt afnemen op plaatsen waar geen kabel leverancier aanwezig is. Dan heb je opeens te maken met een backoffice die nog acteert alsof het de jaren tachtig/negentig is. De infrastructuur had in een apart bedrijf moeten worden ondergebracht (zoals bijvoorbeeld ProRail en de spoorwegen of de netbeheerders bij infrastructuur van het electriciteitsnetwerk). 

 

Ik zie internet als een primaire levensbehoefte (en ik denk velen met mij) . Eén van de kenmerken van een primaire levensbehoefte is dat het altijd en overal beschikbaar moet zijn.

 

Backoffice KPN denk daar anders over. Met hun 9 tot 5 en alleen doordeweeks mentaliteit voorzien ze niet in die behoefte. "Hoezo heb jij een probleem met je internet in het weekend of buiten kantooruren?" Andere providers die gebruik maken van de infrastructuur (die dus in handen is van KPN) hebben hier last van en ook ik als eenvoudig simpel consumentje kan wachten totdat de Mevrouwen en Meneren van Backoffice weer op kantoor verschijnen...

 

Deze Mevrouwen en Meneren zijn trouwens niet direct te benaderen, zij praten/mailen/berichten vanuit hun ivoren torentje alleen met de medewerkers van de (ingehuurde?) Teleservicebedrijven.

 

Hey KPN dit is toch niet meer van deze tijd??? 

 

Heel heel heel soms kun je de eer krijgen trouwens dat een Mevrouw of Meneer van Backoffice je belt (uiteraard alleen tijdens kantooruren), maar de andere kant op contact hebben dat is absoluut niet mogelijk. 

 

Mijn onvrede met de KPN is er al tientallen jaren. Toen Tele2 begon met het aanbieden van vaste telefonie in 1997 heb ik ons bedrijf meteen laten omzetten. Mobiele telefonie heb ik alleen van KPN als het niet anders kan. En vast internet heb ik nu via KPN omdat het niet door een andere leverancier kan worden geleverd (ivm de infrastructuur die uiteraard in handen is van de KPN). 

 

De huidige opstelling van dit logge bedrijf inzake het bedienen van de klant en bijvoorbeeld het tegenhouden van vernieuwing (bijvoorbeeld glasvezel: eerst koper compleet uitmelken/afromen, en dit te doen door glasvezel bedrijven over te nemen om daarmee de aanleg te traineren).

 

Helaas wordt ons land geregeerd door liberale partijen die niet verder kijken in het belang van de eenvoudige consument. Marktwerking boven alles.

 

Ik ben benieuwd of er lezers zijn ook dit forum die het wel of niet met mij eens zijn net mijn stelling:

"je zou eigenlijk alleen voor KPN moeten kiezen als het echt niet anders kan"

 

​​​​​​Met correcte argumentatie ben ik zeker van plan mijn stelling aanbrengen passen. 

Of het nou alleen KPN heet of een KPN NetwerkNL het zal mij en de gewone consument een biet zijn. Het is namelijk ook KPN maar dan als werkmaatschappij die min of meer zelfstandig werkt.

En toch zit er een heel groot verschil tussen die twee.

KPN NetwerkNL beheert de infrastructuur waar de providers (niet alleen KPN) gebruik van kunnen maken. Tot begin 2020 waren de netwerken van KPN NetwerkNL gereguleerd waarbij KPN NetwerkNL verplicht werd om derden op haar netwerken toe te laten. Sinds maart 2020 is dat niet meer het geval omdat het College van Beroep daar een streep door getrokken heeft.

Toch heeft KPN NetwerkNL besloten om haar netwerken open te houden en dat is dus precies in tegenspraak tot jouw stelling.

 

Nu is wjb een ingewijde, denk ik, gezien het gebruik van afkortingen en de focus op de vijand.

Ik ben gewoon een klant van KPN en, net als jij, lid van dit forum.

Ik vraag me af wat jij dan als vijand ziet, ik zie dat namelijk niet. Privé heb ik mijn Internet en televisie ondergebracht bij KPN. Zakelijk heb ik voor mijn kantoor een Internet abonnement bij Ziggo lopen en mobiele telefonie neem ik af van de provider die daar het beste in is en dat is mijns inziens T-Mobile. Dat ik zakelijk mijn Internet abonnement bij Ziggo heb lopen heeft te maken met het feit dat mijn kantoor in een kantoorpark staat waar KPN alleen zakelijk glas levert en dan betaal je dus echt de hoofsprijs (10 (tien) Mbps symmetrisch voor €326,- per maand).

 

En eigenlijk weet wjb ook dat er genoeg plaatsen zijn in het "buitengebied" waar alleen KPN levert. Bijvoorbeeld campings op de Veluwe of de Achterhoek.

Dat andere providers daar niet leveren kan je niet wijten aan KPN of KPN NetwerkNL, daar zal je die andere providers op aan moeten spreken.

 

Verhelderend. 

Ik zie ook nog wat actiepunten. 

Bedankt


Ik ga u tegemoet komen.

Kunt u ons ; A. uitleggen waarom u hier een discussie over wil voeren ? B. Ons deelgenoot maken hoe u die infrastructuur voor telecommunicatie dan graag ingericht had gezien ? C. Wat leveren uw ideeen ons ( de klanten van de diverse providers) uiteindelijk op ? 

 

 

A: ik probeer wat op te steken, mijzelf te informeren

Dus u wordt wakker op een zondagmorgen en dan voelt u de behoefte om een discussie over KPN en de infrastructuur van telecommunicatie in Nederland  te gaan beginnen ? 

B: volgens mij heb ik dat reeds in mijn opzet gedaan

     helaas een gepasseerd station vrees ik

Nee, u geeft aan wat er in uw ogen niet deugt aan het huidige KPN en  de infrastructuur voor telecommunicatie in Nederland, maar ik zie nergens voorstellen, ideeen en oplossingen uwerzijds, dus maak ons deelgenoot van uw hersenspinsels.

C: een wat leniger KPN bijvoorbeeld? 

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat u een frustatie van u af wil schrijven. Als u  met uw bedrijf of persoonlijk een of meerdere klachten heeft kunt u die net als iedere klant toch gewoon aanhangig maken bij uw leverancier(s) . U schrijft zelf een bedrijf te hebben en ik vraag me dan ook af of uw klanten uw bedrijf  ook een lenig bedrijf vinden ? Of is het toch die frustatie t.o.v. het logge KPN.

Ook zie ik geen antwoord op de vraag wat uw ideeen,oplossingen en voorstellen ons als klanten financieel op gaan leveren ? Een leniger bedrijf levert mij iig geen financieel voordeel op, ik vrees eerder duurder . 

 

Ik heb uw vragen beantwoord. 

Mag ik dan uw reactie met de argumententie. (?)

 

Tot op heden nog niet gezien namelijk

 


Hi, 

Moderatoren kun je inderdaad herkennen aan een KPN logo in kleur, zoals die van mij. 

Een discussie starten en voeren over zowel de positieve als de negatieve kanten van KPN is natuurlijk prima, zolang het op een nette manier gebeurt zullen wij als moderators verder niet ingrijpen.

Ik kan je ook verzekeren dat de users die hier reageren niet voor KPN werken. 


Helaas wordt ons land geregeerd door liberale partijen die niet verder kijken in het belang van de eenvoudige consument. Marktwerking boven alles.

Dit is wat de meerderheid wil in grote lijnen, mensen stemmen in meerderheid op liberale partijen en krijgen daarmee ook de situatie zoals die nu is.

 

Ik ben benieuwd of er lezers zijn ook dit forum die het wel of niet met mij eens zijn net mijn stelling:

"je zou eigenlijk alleen voor KPN moeten kiezen als het echt niet anders kan"

 

​​​​​​Met correcte argumentatie ben ik zeker van plan mijn stelling aanbrengen passen. 

Bij ons is het zo dat er geen coax is en alleen nog een dode 0 Mbit/s telefoonlijn. KPN kan alleen via 4G en dan TV via Digitenne. Er is wel glasvezel die onder DeltafiberNL valt (1900 euro eigen bijdrage), maar hier en daar zijn mensen toch weer terug naar KPN. Ik weet alleen maar vaag waarom, maar het o.a. TV perikelen bij providers over die glasvezel is waarover geklaagd wordt. Mensen/gezinnen zien TV/bellen vanuit gevoel en ervaring als belangrijker dan een algemene internetverbinding. Met dat gegeven kun je de oorlog niet mee winnen en is het voor KPN soms gewoon een inkoppertje.

Met de bewoordingen in jouw stelling kun je alle kanten op. Hoe hard is ‘… als het echt niet anders kan’?  Als je geen 16 euro per maand extra vastrecht kan betalen? Of noem eens wat bij jouw de opties zijn en bijbehorende bedragen.

Let wel dat het uitgangspunt de huidige stand van zaken is: Marktwerking met EZ/ACM die monitort. Dus niet een situatie waarbij dus ook Ziggo organisatorisch/juridisch gesplitst is (en eventueel 2 aparte beursnoteringen).


Moderatoren kun je inderdaad herkennen aan een KPN logo in kleur, zoals die van mij. 

Ik bedoel niet dat minuscule KPN logo linksonder in jouw avatar maar het grote zwart-wit logo rechts naast jouw forumnaam. :wink:


Moderatoren kun je inderdaad herkennen aan een KPN logo in kleur, zoals die van mij. 

Ik bedoel niet dat minuscule KPN logo linksonder in jouw avatar maar het grote zwart-wit logo rechts naast jouw forumnaam. :wink:

Ow, ja! Die ook. :grin:


“Je zou eigenlijk alleen voor KPN moeten kiezen als het echt niet anders kan.”

Ik heb hier privé KPN koper. Zakelijk Caiway glas, t-mobile 4G internet en KPN en Vodafone mobiel.

Elke provider heeft wel wat. Niets in de wereld is perfect. Als consument ben ik met alle aanbieders best tevreden gezien de prijs/kwaliteit. Zakelijk verbaast me wel dat er weinig uptime garantie is.

Nu terug naar je stelling. Die eigenlijk heel raar is… als je in een situatie zit dat alleen KPN een oplossing kan bieden zoals voor veel mensen in buitengebied met koper, dan moet je blij zijn dat er sowieso een oplossing is. Van inderdaad KPN. Want de anderen zien geen heil in je. Dat moet je die anderen dan kwalijk nemen, niet KPN.

Als er wel allerlei mogelijkheden zijn, zoals nu bij mij in het buitengebied dan heb ik privé met oud koper en 18 Mbps, zonder extra kosten een 4G modem gekregen van KPN dat me nog 25 Mbps daarboven geeft. Gratis dus, bij alle andere aanbieders betaal je veel geld voor ongelimiteerde data op 4G. Mooi toch?

En dan je opmerkingen over geen 24/7 support. Indirect is dat er wel op dit forum. En mijn ervaring is dat er geen enkele ISP is die 24/7 support aan consumenten geeft voor een paar tientjes abonnement.

KPN doet m.i. echt haar best. Als NL’er ben ik trots op dit bedrijf. Alle andere aanbieders hebben geen enkele roots in NL. We vergeten voor het gemak dat andere onderdelen van dit bedrijf cruciale netwerken in NL zoals 112, noodnet, havenverkeer, Schiphol etc. in de lucht houdt! Beetje trots past beter dan je klaagzang met feiten waar KPN niet alle schuld van draagt. Veel problemen bijvoorbeeld die consumenten ervaren komt door de splitsing van KPN in ISP en netwerkbedrijf. En dat is omdat het moest van Den Haag, juist om monopolie te breken. Daar moet je zijn als je dit onwenselijk vindt.


“Je zou eigenlijk alleen voor KPN moeten kiezen als het echt niet anders kan.”

Ik heb hier privé KPN koper. Zakelijk Caiway glas, t-mobile 4G internet en KPN en Vodafone mobiel.

Elke provider heeft wel wat. Niets in de wereld is perfect. Als consument ben ik met alle aanbieders best tevreden gezien de prijs/kwaliteit. Zakelijk verbaast me wel dat er weinig uptime garantie is.

Nu terug naar je stelling. Die eigenlijk heel raar is… als je in een situatie zit dat alleen KPN een oplossing kan bieden zoals voor veel mensen in buitengebied met koper, dan moet je blij zijn dat er sowieso een oplossing is. Van inderdaad KPN. Want de anderen zien geen heil in je. Dat moet je die anderen dan kwalijk nemen, niet KPN.

Als er wel allerlei mogelijkheden zijn, zoals nu bij mij in het buitengebied dan heb ik privé met oud koper en 18 Mbps, zonder extra kosten een 4G modem gekregen van KPN dat me nog 25 Mbps daarboven geeft. Gratis dus, bij alle andere aanbieders betaal je veel geld voor ongelimiteerde data op 4G. Mooi toch?

En dan je opmerkingen over geen 24/7 support. Indirect is dat er wel op dit forum. En mijn ervaring is dat er geen enkele ISP is die 24/7 support aan consumenten geeft voor een paar tientjes abonnement.

KPN doet m.i. echt haar best. Als NL’er ben ik trots op dit bedrijf. Alle andere aanbieders hebben geen enkele roots in NL. We vergeten voor het gemak dat andere onderdelen van dit bedrijf cruciale netwerken in NL zoals 112, noodnet, havenverkeer, Schiphol etc. in de lucht houdt! Beetje trots past beter dan je klaagzang met feiten waar KPN niet alle schuld van draagt. Veel problemen bijvoorbeeld die consumenten ervaren komt door de splitsing van KPN in ISP en netwerkbedrijf. En dat is omdat het moest van Den Haag, juist om monopolie te breken. Daar moet je zijn als je dit onwenselijk vindt.

Mooi gesproken, chapeau!