Skip to main content

Hallo allemaal,

Internet en tv gaat morgen ivm verhuizen over van ons oude naar ons nieuwe adres. In de oude meterkast gingen er vanuit de experiabox 3 kabels: 1 stroom, 1 utp naar de Arris mediabox in de woonkamer en 1 naar een kpn-doosje dat op een dikke blauwe kabel zat aangesloten:

 

In de nieuwe meterkast zit een utp-kabel die naar de woonkamer gaat, en een stopcontact, dus dat is al gedekt. Alleen: waar sluit ik die derde kabel op aan? De dikke blauwe kabel komt hier binnen in een (ouder?) ptt-doosje zonder duidelijke aansluiting:

Wie weet raad?

Hallo @dekraan het oude IS/RA-punt daar sluit je op 1A en 1B de blauwe en rode kabel aan die je aan de andere kant weer via een RJ11-stekker aansluit op het DSL-aansluitpunt van het modem.

Als je dat te ingewikkeld lijkt even een monteur inschakelen.

 

 


Hallo @JanD , dank je wel! Dat klinkt niet al te lastig, behalve...welke blauwe en rode kabel moet ik aansluiten op 1a en 1b? Hoe heten deze? Want deze zal ik waarschijnlijk nog wel aan moeten schaffen :)


Hallo @dekraan , je kunt een bestaande dsl kabel nemen die je in je vorige huis gebruikte, daar knip je aan 1 kant de rj11 stekker af, dan zie je 2 draadjes, die sluit je aan op 1a en 1b


Hallo @JanD, fantastisch! 

Een dsl-kabel heb ik, dus die kan ik gebruiken. Ik heb gezien dat die twee kabeltjes aan de bovenkant met een schroefje op punt 1a an 1b van het is/ra punt vastgeklemd kunnen worden, via foto's waarbij er geen 'kapje' op zit. Lijkt me net als bij een kroonsteentje eigenlijk te gaan, klopt dat? Moet ik dat stukje plastic waar rondjes in zitten, boven de aanduidingen 1a, 1b etc er eerst afhalen? Dank je voor je hulp!


Nee @dekraan , als het goed is kan je de kabeltjes door de spleetjes aan de bovenzijde in het kroonsteentje steken en dan de schroefjes vastdraaien door de ronde gaatjes.


Nee @dekraan , als het goed is kan je de kabeltjes door de spleetjes aan de bovenzijde in het kroonsteentje steken en dan de schroefjes vastdraaien door de ronde gaatjes.

Helemaal helder! 🙂 Loont het vervolgens nog om een nieuw is/ra punt aan te vragen, als dit natuurlijk Kosteloos kan? Misschien qua kwaliteit?


Hallo @dekraan , dat kan nooit kwaad:relaxed:


Hallo allemaal, even een kleine update: ik moet nog een stekker op de utp kabel zetten die getrokken is, maar dat lukt vast wel haha.

 

In de DSL kabel zit een rode en een groene draad. Verder niets. Waar moeten deze dan in? Rood 1a, groen 1b?


Dat is prima @dekraan .  De kleuren zijn meestal rood/blauw, maar groen is ook goed :nerd:


Top! Dan ga ik eerst eens connectors halen en een krimptang, en dat eens uitproberen, en laat ik de draden zitten zoals ik ze had aangesloten :)


Even klagen hoor, of frustratie uiten. Ik heb net met bloed, zweet en tranen een rl45 connector aan de ene kant en een utp stopcontact aan de andere kant bevestigd. Hopelijk goed, maar ik vind het al mooi zat, krijg ik van de telecom service een berichtje:

Wel wil ik daar nog even aan toevoegen dat je internet nog niet is opgeleverd op je nieuwe adres. Er is een kleine vertraging omdat de VVDSL nog niet beschikbaar is. Zodra er een definitieve plandatum bekend is dan ontvang je van ons nog een bevestigingsmail met daarin de datum wanneer je de spullen in je nieuwe adres kunt aansluiten.

benieuwd wanneer ze me dat wilden vertellen! :expressionless:


Hi @dekraan, wat goed dat je (met een beetje hulp) aan het knutselen bent gegaan en dat je het voor elkaar hebt gekregen met de kabel! :muscle_tone2:

Wel een flinke tegenvaller dat de lijn dan niet gereed is :slight_frown: Hoe staat dat er nu voor? Werkt alles inmiddels? Zo nee, zou je dan de gegevens in je profiel willen updaten en even een gil willen geven hier  als je dat hebt gedaan? Dan kijk ik voor je of er inmiddels meer bekend is!


Hi @Maja_ 

Bedankt voor je bericht! Ik heb m'n gegevens goed staan, voor zover ik die heb. Ik zit bij Oxxio, dus maak volgens mij alleen gebruik van jullie netwerk en materiaal. Maar hopelijk kun je toch iets zien :smile:

Zaterdag gaf hun helpdesk aan dat het nog tot 9 oktober gaat duren. De vdsl zat nog dicht geloof ik? Ik word vandaag hopelijk teruggebeld om te kijken of er nog tijdelijk iets mogelijk is. Meer weet ik nog niet.


Hallo @dekraan  omdat je klant bent bij Oxxio kan KPN, als provider, niets voor je betekenen, voor klachten zul je echt bij Oxxio moeten zijn.

 


Hallo @JanD, dat weet ik, die route bewandeld ik inmiddels ook al even :wink:


Hi @Maja_ 

Bedankt voor je bericht! Ik heb m'n gegevens goed staan, voor zover ik die heb. Ik zit bij Oxxio, dus maak volgens mij alleen gebruik van jullie netwerk en materiaal. Maar hopelijk kun je toch iets zien :smile:

Zaterdag gaf hun helpdesk aan dat het nog tot 9 oktober gaat duren. De vdsl zat nog dicht geloof ik? Ik word vandaag hopelijk teruggebeld om te kijken of er nog tijdelijk iets mogelijk is. Meer weet ik nog niet.

Ah, dan klopt het adres dus wel maar vind ik niks omdat je geen KPN klant bent :wink: Je hebt nu een topic geopend op het klanten forum van KPN de internetprovider, wij staan helemaal los van KPN NetwerkNL, de partij die het netwerk beheert. 

Ik heb -gelukkig maar- geen gegevens inzichtelijk van klanten van andere aanbieders en kan dus niks voor je controleren of aansturen. Hopelijk komt Oxxio snel  met een oplossing!


Hi @Maja_, geen probleem hoor! M'n vraag begon ook heel anders, maar veranderde toen hier in :)

Nog 3 dagen, dat komt wel goed! Bedankt dat je er toch naar wilde kijken! 


Hi @Maja_, geen probleem hoor! M'n vraag begon ook heel anders, maar veranderde toen hier in :)

Nog 3 dagen, dat komt wel goed! Bedankt dat je er toch naar wilde kijken! 

Klopt helemaal, ik vroeg zelf om je gegevens omdat ik de aanname deed dat je klant bent bij ons :wink:

3 dagen is te overzien!


Hallo allemaal,

Even een kleine update, misschien handig voor mensen die hier ook tegenaan lopen: waarom weet ik niet, maar bij ons moesten de DSL draden in 2a en 2b, ipv 1a en 1b. Je kan geloof ik zien of je de goede hebt, doordat de lampjes bij je experiabox naast de DSL poort beginnen te knipperen/branden. Toen ze in de juiste aansluiting zaten, gebeurde dat vrijwel gelijk.

Eind goed, al goed!


Bedankt voor deze toevoeging @dekraan! Fijn dat je inmiddels een werkende lijn hebt :slight_smile:


Hallo allemaal,

Even een kleine update, misschien handig voor mensen die hier ook tegenaan lopen: waarom weet ik niet, maar bij ons moesten de DSL draden in 2a en 2b, ipv 1a en 1b. Je kan geloof ik zien of je de goede hebt, doordat de lampjes bij je experiabox naast de DSL poort beginnen te knipperen/branden. Toen ze in de juiste aansluiting zaten, gebeurde dat vrijwel gelijk.

Eind goed, al goed!

Hallo @dekraan , dat komt soms voor, dan is het 1e aderpaar ergens verstoord en gebruikt men het 2e aderpaar binnen de lijn.

Bedankt voor de update.:relaxed: