Skip to main content

Goedemiddag allemaal,

 

Graag zou ik willen weten wat voor soort kastje er aan de muur hangt. Er staat namelijk KPN op en er loopt ook een draad naar toe. Hebben jullie het ook? of weten jullie wat het precies is? 

Ik ben heel benieuwd! 

Met vriendelijke groet,

Quint Streng 

Een foto is wel zo handig


@Quint Streng  Je mag kiezen 😀

 


In de bijlage staan de foto's van het kastje van kpn 


 


 

Dat is waarschijnlijk een isra punt. Als u geen glasvezel heeft, dan sluit u hier het internetmodem op aan. Als u een abonnement afsluit bij KPN. Die draad hoort er niet bij. Als u die niet gebruikt, dan kan die weg. 


Ik heb momenteel glasvezel internet van KPN. Dus ik vraag me af wat de kabel precies doet want die zit wel aan gesloten aan het kastje. Hoe kan ik er achter komen of de kabel los gemaakt kan worden?


Dan is het waarschijnlijk een zelf geplaatst aansluitpunt met een kabel buitenom. Past er een ethernet kabel in ?


Beide poorten zijn leeg, er is niks pp aan te sluiten. Dat maakt het zo vreemd. Moet hier een kpn monteur naar kijken? 


Hallo @Quint Streng , als je glasvezel van KPN hebt kun je dat kastje negeren, is nu buiten werking, wel laten zitten, is eigendom van KPN


Als dit van oorsprong het ISRA aansluitpunt was, en je nu gewoon een glasvezelaansluiting hebt. En hier niets meer op zit aangesloten en ook niets op die losse kabel,.. Dan lekker er uit slopen. Gaat toch niet meer worden gebruikt. Gat dichten en opnieuw een stukje glasvezelbehang in te pas maken en klaar is het. 


Ik heb momenteel glasvezel internet van KPN. Dus ik vraag me af wat de kabel precies doet want die zit wel aan gesloten aan het kastje. Hoe kan ik er achter komen of de kabel los gemaakt kan worden?

Welk kastje? In welke poort zit die?


Hallo @Nick83 die kabel die aan de achterkant van het IS/RA-punt er uit steekt, zie de foto.

Maar is niet relevant, want @Quint Streng heeft nu glasvezel en dat IS/RA-punt doet niets meer.

 


@Quint Streng Als ik je foto goed bekijk komt er een UTP kabel onderuit dit KPN kastje. Ik vermoed dat er een bestaande buis is gebruikt om deze UTP kabel van je glasvezelkastje naar je Experia Box (of een slaapkamer) te trekken.

 

Dus het kastje zelf heeft geen nut meer (maar is wel van KPN en je mag het niet weghalen) maar die kabel die er van onder uit komt lijkt wel degelijk nut te hebben.


Ik moet de kabel nog even controleren maar het lijkt er op dat de kabel richting de meterkast gaat.

 

 


Kan dit geval worden onderzocht door een KPN monteur denken jullie? Mogelijk kan het dan gelijk opgelost kan worden dat de kabel wordt verwijderd?


Kan dit geval worden onderzocht door een KPN monteur denken jullie? Mogelijk kan het dan gelijk opgelost kan worden dat de kabel wordt verwijderd?

Dat zal wel kunnen, gaat geld kosten, is zinloos, want je hebt al een werkende glasvezelverbinding.

Dat IS/RA-punt gewoon braaf laten zitten, zoals ik eerder schreef en @Ward_ ook schreef.

 

 


Ik moet de kabel nog even controleren maar het lijkt er op dat de kabel richting de meterkast gaat.

 

 

En, gaat het naar de meterkast en is die daar ergens op aangesloten? Je gaf aan dat die aansluiting in de woonkamer niets doet en dus geen functie heeft. Volgens mij zit dat contactpunt gewoon op de wand geschroeft, oftewel opbouw toch ? Dus zit je met een kabel zonder functie en een contactpunt zonder functie. Waarom moet dat punt dan nog op de wand blijven, vraag ik me af. Als je hem losschroeft, sloop je hem toch niet ? Of is dat omdat er een KPN merkje op staat ?


Hallo @HansaanZet omdat het IS/RA-punt eigendom en in beheer is bij KPN, mag je er zelf niet aan komen, net zoals je zelf niet aan de gas-, licht- en watermeter mag komen, die zijn ook niet jouw eigendom.

Simpel toch, zie ook de reactie van Ward_ eerder in dit topic:

Dus het kastje zelf heeft geen nut meer (maar is wel van KPN en je mag het niet weghalen) 

 


Ach kom op,... Stel dat dat ding onbruikbaar is/wordt. Wie wilt er, zeker bij koopwoningen dat lelijke 20 jaar oude in het zicht hebben hangende ding dan behouden? Kan je verzekeren dat niemand dat wilt. Zeker als er al een actieve glasvezelverbinding is, en kpn op de duur koper gaat uitschakelen. Dan kan die er echt wel vandaan hoor. Had ik persoonlijk al lang gedaan. Kpn gaat echt niet in elke woning die aansluitingen verwijderen als er een glasvezel aanwezig is.

Is gewoon een rechthoekige inbouwdoos met een afwerkframe. Kapje los. Binnenwerk demonteren. Kabel verwijderen. Inbouwdoos eruit slopen. Muur opvullen. En als laatste stukje glasvezelbehang met 5cm overlap over het gat eroverheen plaatsen. Vervolgens te pas snijden in het behang. De 8 losse stukjes verwijderen. Het te pas gemaakte stukje vezel behang er tussen plakken. Klein beetje acrylaatkit over de gesneden randen smeren en afschilderen maar.

Maar als het toch een nog actieve verbinding heeft ivm de kabel die er uit komt, tja dan laten zitten. Komt die in de MK uit en daar zit een actieve internet verbinding, ja dan wordt het lastiger. 


@JanD Ik wacht op de antwoorden van TS als je het niet erg vind.😉


Hallo @HansaanZet ik vind het prima, ik heb hier niets te zeggen of te beslissen op het forum, ben ook maar gewoon een mede forumlid, net als jij.