Skip to main content

Beste KPN,

Hier is al een aardige tijd eerder al communicatie over geweest, ik wou echter het probleem wederom een kickstart geven. Hier, de Rozenhof te Epe (8161 BA t/m BF v.z.i.w.) heeft 2 ringen lopen voor KPN.

De ene heeft connectiesnelheden tot ~35Mbit voor zover ik na heb kunnen gaan en “onze” ring slechts ~10Mbit. Zelfs na al die jaren is er geen wijkkast upgrade geweest of oplossing als FttC (FttH is afgewezen door de VVE).

Goed, de technologie is inmiddels zodanig dat er toch een oplossing zou moeten kunnen komen? StarLink wordt het niet, de concurrent T-Mobile 4G voor Thuis heb ik zelf (mijn vrouw heeft KPN Internet). Je ziet, 2 “verbindingen” als een soort van work-around. Dat, met alle respect, hoort gewoon niet. Zeker niet als dezelfde prijs voor langzamer internet in notabene hetzelfde gebouw.

Je zou zeggen: pair-bonding voor dezelfde prijs, dan heb je in ieder geval ~20Mbit, helaas, niet mogelijk. Hoe de boel is aangelegd (onze aansluitpunten zijn ook niet eens “officieel”) is… anders dan standaard.

Graag zou ik toch eens zien dat hier serieus naar gekeken wordt en wou ik zeker de dialoog eens aangaan naar wat er nu wel mogelijk is.

Hetzij via een persoonlijk bericht via hier, een e-mail of een telefoongesprek of evenzogoed, hier in dit topic.

Ik zie graag een reactie van KPN tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Richard

FttH is afgewezen door de VVE

Waarom dat? En was dat van KPN? Of van een andere partij? 


Ik ga je geen definitief antwoord geven want ik spreek niet namens KPN maar enkel vanuit ervaring; KPN is gestopt met het upgraden van bestaande kabelverdelers naar buitenringen. Er wordt volop geïnvesteerd in glasvezel tot de deur aangezien dat de toekomst is. Dus nu veel geld pompen in het upgraden van een koperaansluiting gaat niet meer gebeuren.

 

Ik dacht ergens op LinkedIn te hebben gelezen dat de laatste upgrade van een kast dit jaar was, maar ik werk alweer een aantal jaar dus het kan ook langer geleden zijn. Volgens deze site is het in ieder geval 2020. 

 

Verder geeft u aan dat u geen officiële ISRA heeft. Kunt u een foto sturen van wat u wel heeft? Ben hier toch wel nieuwsgierig naar dan.


FttH is afgewezen door de VVE

Waarom dat? En was dat van KPN? Of van een andere partij? 

Ik weet niet meer wie de opdrachtgever destijds was. En “waarom”, vanwege de oudheid van het gebouw, via de steigkasten (men wou langs de stroomkabel) kan ook niet, omwille van betonscheur-gevaar. Een andere optie was via de buitenkant, gat boren in het kozijn - was voor veel van de oudere bewoners ook geen optie. Het is gewoon, helaas, niet relevant meer.

 

Ik ga je geen definitief antwoord geven want ik spreek niet namens KPN maar enkel vanuit ervaring; KPN is gestopt met het upgraden van bestaande kabelverdelers naar buitenringen. Er wordt volop geïnvesteerd in glasvezel tot de deur aangezien dat de toekomst is. Dus nu veel geld pompen in het upgraden van een koperaansluiting gaat niet meer gebeuren.

 

Ik dacht ergens op LinkedIn te hebben gelezen dat de laatste upgrade van een kast dit jaar was, maar ik werk alweer een aantal jaar dus het kan ook langer geleden zijn. Volgens deze site is het in ieder geval 2020. 

 

Verder geeft u aan dat u geen officiële ISRA heeft. Kunt u een foto sturen van wat u wel heeft? Ben hier toch wel nieuwsgierig naar dan.

De “ISRA” is in dit geval de welbekende blauwe kabel die door de muur loopt bij elke verticale “straat”, een aftakking van 4 draden loopt naar een grijs doosje, niet verzegeld en dat is dus ons “punt”.

Dit is dus het lullige, we hebben dus wel 2 aderparen, maar er kan blijkbaar geen signaal op het andere paar gezet worden. Dan zou op zijn minst dat eens een oplossing kunnen zijn.


Volgens Pega een capability checker van KPN (wat de mogelijkheden zijn op dit pc adres.)
Maximaal 14.886Kpbs download en 2.206Kbs upload mogelijk via koper. VDSL2+POTS.
En is er op 22 april 2013 een haalbaarheidsonderzoek geweest hiervoor heeft de VVE geen toestemming gegeven. Dit is gebaseerd op gegevens van huisnummer 1. Bij opvragen nieuwe ader komt zowel DA1 als DA5 naar voren dit waarschijnlijk dan die aftakking die u bedoelt. Wellicht een Stap58 kast of een ISRA20? Een foto van de ISRA punt zou handig zijn. Kan ook zijn dat deze aders niet geschikt zijn om in symmetrie te werken voor BVDSL.
 


Volgens Pega een capability checker van KPN (wat de mogelijkheden zijn op dit pc adres.)
Maximaal 14.886Kpbs download en 2.206Kbs upload mogelijk via koper. VDSL2+POTS.
En is er op 22 april 2013 een haalbaarheidsonderzoek geweest hiervoor heeft de VVE geen toestemming gegeven. Dit is gebaseerd op gegevens van huisnummer 1. Bij opvragen nieuwe ader komt zowel DA1 als DA5 naar voren dit waarschijnlijk dan die aftakking die u bedoelt. Wellicht een Stap58 kast of een ISRA20? Een foto van de ISRA punt zou handig zijn. Kan ook zijn dat deze aders niet geschikt zijn om in symmetrie te werken voor BVDSL.
 

Huisnummer 1 is inderdaad het kantoor en v.z.i.w. heeft die en 101 “wel” een een FttC-aansluiting. Voor ons betreft het de data die je vindt onder klantnummer ****. 

 


Dat dit haalbaarheidsonderzoek is afgewezen is mij niet bekend, had ik dit geweten dan had ik mijn best gedaan voor een ander antwoord. Dat is bijzonder jammer.

En ons ISRA is categorie… beunhaas. Geen verzegeling, niks niet. Je vraagt je haast af onder welke omstandigheden of in welke hoedanigheid dit allemaal goedgekeurd is.

Zeker als je zegt dat de afsplitsing dan voor de ene ring anders werkt, dan voor de andere. HOE dan? Fenomenaal jammer.

 

Admin: klantnummer verwijderd


Hoi @SkyStreaker79 . Als ik het goed begrijp valt de snelheid op jouw huidige locatie tegen en vraag je je af of er ook een upgrade mogelijk is van je wijkcentrale?

Kun je je adres in je profiel zetten en mij daarna hier een seintje geven? 


Gedaan @Erwin_ 


Huisnummer 1 is inderdaad het kantoor en v.z.i.w. heeft die en 101 “wel” een een FttC-aansluiting. Voor ons betreft het de data die je vindt onder klantnummer ****. 

De foto die je stuurt is inderdaad die van een STAP58-invoerkabel. Als de manipulatiekast in het pand nog in gebruik is dan zal pairbonding daar nooit op mogelijk worden omdat de capaciteit qua invoer hier niet voor is. Het voormalige draadomroep-netwerk is jaren geleden al volledig ontmanteld. Er zijn dus niet voldoende aderparen beschikbaar om iedereen van twee lijnen te voorzien. Er zijn een klein aantal reserve-aders maar deze lopen in een lus tussen andere manipulatiekasten. Dit type netwerk is bedacht in de jaren ‘50 en voor telefonie is het prachtig maar voor DSL helaas iets minder. Maar pairbonding gaat het in ieder geval nooit krijgen.

Als er in Epe al FttH is uitgerold dan zal FttC niet meer gaan komen, al helemaal niet als een complex wel in aanmerking kwam maar de VVE geen toestemming gaf. De enige kans van slagen is contact opnemen met het VVE-bestuur en kijken of je ze alsnog kan overhalen. Kans bestaat echter wel dat er nu wel kosten in rekening gebracht worden voor een aansluiting die toentertijd volledig kosteloos was. Vooral omdat het niet om een enkele woning gaat maar een flink complex. Zo'n na-aansluiting kan goed een jaar in beslag nemen voor dit is afgerond, als het niet langer is.

Ook als ik naar het pand kijk en oordeel op basis van Streetview van Google Maps moet je de glasvezel niet in de meterkast willen hebben maar juist tegen de gevel aan en bij de woonkamer naar binnen. Dergelijke complexen hebben in mijn ervaring geen leidingwerk vanuit een meterkast naar de woonkamer waardoor het een hele operatie is om bekabeld de tv aan te sluiten, vanuit de woonkamer is dat niet. Stroom is vaak ook een probleem aangezien er vaak stoppenkasten met smeltzekeringen zonder hoofdschakelaar aanwezig is waardoor stroom aanleggen ook weer een lastige is voor de KPN monteur. Hier moet ik wel bij zeggen dat het een ongefundeerde gok is, mogelijk is het wel mogelijk om op andere wijzen glas aan te leggen. Ik kom ook wel eens tegen dat KPN Netwerk een kabelgoot in de hoek maakt en inpandig de vezels doorlegt van verdieping naar verdieping.


Ik sluit me volledig aan bij @NHendriks . Als er FttH beschikbaar is (en ja, het ligt buiten in de grond klaar) zal er absoluut geen upgrade van koper komen. Geen wijkkast, geen pairbonding. Medewerking van de VVE is m.i. de enige uitweg voor meer snelheid. 

Wel kan ik aangeven dat de koperaansluitingen niet uitgeschakeld zullen worden vanaf februari 2023 als de FttH aansluitingen momenteel nog op "geen toestemming VVE"  staan.


@SkyStreaker79 Ik heb nog even in wat systemen gezocht maar ik ben bang dat er verder niks gepland staat.  Ik sluit me ook aan bij de reacties van @NHendriks  en @Ward_ . Hopelijk krijg je nog iets via die VVE gedaan. 


Huisnummer 1 is inderdaad het kantoor en v.z.i.w. heeft die en 101 “wel” een een FttC-aansluiting. Voor ons betreft het de data die je vindt onder klantnummer ****. 

Ook als ik naar het pand kijk en oordeel op basis van Streetview van Google Maps moet je de glasvezel niet in de meterkast willen hebben maar juist tegen de gevel aan en bij de woonkamer naar binnen. Dergelijke complexen hebben in mijn ervaring geen leidingwerk vanuit een meterkast naar de woonkamer waardoor het een hele operatie is om bekabeld de tv aan te sluiten, vanuit de woonkamer is dat niet. Stroom is vaak ook een probleem aangezien er vaak stoppenkasten met smeltzekeringen zonder hoofdschakelaar aanwezig is waardoor stroom aanleggen ook weer een lastige is voor de KPN monteur. Hier moet ik wel bij zeggen dat het een ongefundeerde gok is, mogelijk is het wel mogelijk om op andere wijzen glas aan te leggen. Ik kom ook wel eens tegen dat KPN Netwerk een kabelgoot in de hoek maakt en inpandig de vezels doorlegt van verdieping naar verdieping.


Helaas heeft de uitkomst van een VVE-vergadering alle 3 de ideeën compleet verworpen. De eerste optie is onderzoek naar geweest en was geen optie, vnl. meer vanwege de oudheid van het gebouw. Kabelgoten in de hoek was men bang voor vandalisme. Via buiten was het probleem ook vandalisme en het aangezicht van het gebouw. De VVE gaat hier verder ook niks mee doen, omdat er dus extra kosten gaan worden aangerekend. Dan moet ik maar in de toekomst wel gaan kijken voor opties als StarLink.

Iedereen in ieder geval bedankt voor het diepe graven en de suggesties. Ik apprecieer het enorm.


Of verhuizen...


Of verhuizen...

Daar kan ik niks mee. Geen werkbare optie voorlopig.


Of verhuizen...

Daar kan ik niks mee. Geen werkbare optie voorlopig.

Hoezo Starlink? De meest logische volgende optie lijkt mij Ziggo?


Of verhuizen...

Daar kan ik niks mee. Geen werkbare optie voorlopig.

Hoezo Starlink? De meest logische volgende optie lijkt mij Ziggo?

Ik heb hier dus, helaas, letterlijk alleen de telefoonlijn naar dit gebouw liggen. De kabel voor radio/tv (ben even de technische naam kwijt) was dermate oud dat alleen 1-weg verkeer mogelijk was en deze optie is inmiddels ook helemaal vernaggeld door blikseminslag.