Skip to main content

Wanneer gaat KPN glasvezel aanleggen of meeliften bij een concollega? Efiber gaat binnenkort aanvangen met het aanleggen van een glasvezel netwerk in Gorinchem. Gaan jullie deelnemen of moeten wij afscheid van elkaar gaan nemen? Ik zie in het lijstje van Efiber geen KPN als mogelijke leverancier van Internet e.d.

E-Fiber is sindskort eigendom van Open Dutch Fiber. En die werken weer zeer nauw samen met T-Mobile dus nee, reken er niet op dat KPN deel neemt hieraan. 

KPN heeft haar eigen plan van uitrol tot en met 2026 en daar kan Gorinchem ook in zitten (85 procent van NL valt onder dat plan) dus in dat geval leggen ze een netwerk ernaast.


Hoe weet ik of Gorinchem meegenomen wordt door KPN? Ik heb best geduld maar voel er niets voor om voor niks te wachten.

 

 


Hoe weet ik of Gorinchem meegenomen wordt door KPN? Ik heb best geduld maar voel er niets voor om voor niks te wachten.

Het is wel zeker dat Gorkum ooit glasvezel krijgt van KPN. De vraag is alleen wanneer. En dat zegt KPN niet. Weten ze mogelijk zelf ook nog niet eens. 

Als E-fiber nu aan gaat leggen, dan zal KPN voorlopig nog ff wachten. Want het is niet praktisch om met z'n 2en tegelijk bezig te zijn.

Dus als u nu een lage snelheid heeft, stap gewoon over naar T-Mobile ofzo. Probeer het een jaartje.


@Nick83 Ze weten het zelf zeker wel en er wordt maar weinig gewijzigd, ook omdat het geografisch zo slim mogelijk is gepland. Maar inderdaad is die landelijke planning niet bekend. Deels vanuit concurrentie overwegingen en deels omdat er ook externe factoren meespelen (onderhandelingen met aannemers en gemeentes bijvoorbeeld).


Jammer dat ik eigenlijk nu gedwongen wordt naar een andere provider om te zien. Ben namelijk behoorlijk tevreden over KPN. Juist door die concurrentie overwegingen vissen ze nu achter het net.

Gaat KPN nog iets doen om klanten binnenboord te houden?

 


Jammer dat ik eigenlijk nu gedwongen wordt naar een andere provider om te zien. Ben namelijk behoorlijk tevreden over KPN. Juist door die concurrentie overwegingen vissen ze nu achter het net.

Gaat KPN nog iets doen om klanten binnenboord te houden?

 

Waarom ben je daar toe gedwongen dan? Wat bevalt er nu niet aan je KPN diensten dat je met glasvezel van E-Fiber wel krijgt? 


In netwerkland is het, door de overheid gedwongen, normaal geworden om elkaars netwerken en antenne masten te gebruiken. Dus ik zie geen enkele reden waarom KPN niet zou meeliften op het netwerk van een collega. Scheelt enorm in de kosten, en zoals u ongetwijfeld weet worden gemeenten niet blij als de straat weer open moet. Jammer dat er in deze niet efficiënt en milieuvriendelijk gedacht wordt. Maar goed,...u en ik gaan er niet over.

Glasvezel in huis is een gewone nutsvoorziening zoals elektriciteit en water. En ja als ik meer up/down en bandbreedte kan krijgen dan wil ik dat wel. Lijkt mij nogal logisch in deze tijd. 

 


In netwerkland is het, door de overheid gedwongen, normaal geworden om elkaars netwerken en antenne masten te gebruiken. Dus ik zie geen enkele reden waarom KPN niet zou meeliften op het netwerk van een collega.

E-fiber is geen collega. Maar een concurrent. 

Scheelt enorm in de kosten

Dat denk ik niet. Want E-fiber zal er een flink projs voor vragen. Bovendien moet KPN dan apparatuur in de wijkcentrales van E-fiber plaatsen wat KPN wellicht helemaal niet wil. 

U zou uw auto, motor of fiets misschien ook wel kunnen delen met uw buren. Zou veel goedkoper zijn en ook beter voor het milieu. Maar wilt u dat? De meeste mensen in ieder geval niet.


In netwerkland is het, door de overheid gedwongen, normaal geworden om elkaars netwerken en antenne masten te gebruiken. Dus ik zie geen enkele reden waarom KPN niet zou meeliften op het netwerk van een collega. Scheelt enorm in de kosten, en zoals u ongetwijfeld weet worden gemeenten niet blij als de straat weer open moet. Jammer dat er in deze niet efficiënt en milieuvriendelijk gedacht wordt. Maar goed,...u en ik gaan er niet over.

Glasvezel in huis is een gewone nutsvoorziening zoals elektriciteit en water. En ja als ik meer up/down en bandbreedte kan krijgen dan wil ik dat wel. Lijkt mij nogal logisch in deze tijd. 

 

Ik heb ook jaren in de mobiele telecom gewerkt en elkaars netwerken gebruiken gebeurt absoluut niet. En de drie operators hebben geen masten meer. Die zijn al lang verkocht aan bedrijven die daar een kernactiviteit van hebben gemaakt (Cellnex bijvoorbeeld) . En bovendien,  masten zijn wel onderhevig aan een bouwvergunning waar een glasvezel netwerk dat niet is (Telecomwet). Dus zelf een eigen mast plaatsen wordt dan gewoon niet vergund door een gemeente. 

En ja, gemeentes en bewoners staan er niet om te springen. Maar ja, zolang alle partijen mogen vragen wat ze willen, maar KPN niet, is de kans niet zo groot dat KPN met E-Fiber, Open Dutch Fiber of Delta gaat samenwerken.

Van de andere kant, het vergroot wel de keuzemogelijkheden voor de consument.


Heb een tijd voor KPN netwerkdiensten gewerkt als ICT’er. Toen gebeurde dat wel. Maar goed, bedankt voor je reactie en antwoorden op mijn vragen.

 


AD 19-1-23: 

Najaar 2024 

Inmiddels hebben ook KPN en Delta Fiber zich bij de gemeente gemeld met het verzoek een eigen glasvezelnetwerk neer te leggen. ,,Het college heeft die verzoeken ingewilligd en dat betekent dat deze exploitanten in het najaar van 2024 in Gorinchem aan het werk gaan’’, zegt een gemeentewoordvoerster desgevraagd.

KPN wil in alle Gorcumse wijken en bedrijventerreinen een glasvezelnetwerk aanleggen. Delta Fiber heeft vooralsnog zijn oog laten vallen op de Gildenwijk, Stalkaarsen, de Lingewijk en een deel van de Haarwijk, maar het is niet uitgesloten dat er meer wijken volgen. In tegenstelling tot E-Fiber kiezen de nieuwkomers niet voor aanleg in de buitengebieden.

Korting voor buitengebieden

,,Daardoor heeft E-Fiber korting gekregen. Glasvezelaanbieders betalen voor het in behandeling nemen van hun aanvraag. Ook betalen ze altijd een vergoeding voor eventuele schade die bij het openbreken van straten ontstaat aan tegels en klinkers. Gorinchem krijgt daarmee bijna 800.000 euro voor vergoedingen.’’

,,Het klopt inderdaad dat hiervoor weer straten moeten worden opengebroken. Tot nu toe leveren de werkzaamheden van E-Fiber, voor zover mij bekend, nauwelijks klachten op’’, aldus de woordvoerster.


Tel er nog minimaal een jaar bij op en dan zit je najaar 2025 eer het werkt. Dat duurt dus best nog lang....


De kabelgravers komen steeds dichter in de buurt. Tijd om een beslissing te nemen. Wat is wijsheid?? 


Niks doen!! Tussen de aanleg en oplevering zit soms wel een jaar!!!