Skip to main content

onlangs heeft Tmobile glasvezel in mijn straat aangelegd. Als ik vervolgens de postodecheck doe ( als deze werkt,,) dan geeft KPN aan geen glasvezel te kunnen leveren.  helpdesk geeft aan dat dat ook voorlopig niet aan de orde zal zijn. ik mag toch aannemen en hopen dat KPN niet ook een kabel gaat ingraven naast de nieuwe kabel van Tmobile? Ik overweeg ernstig om mijn niet zo oude abonnement op te zeggen en over te stappen. Het idee dat de techniek voor mijn deur ligt en dat KPN niet dat stapje kan/wil maken laat me weinig keus. 

overigens is de site service op de mijn omgeving een aanfluiting. het openen van sommige pagina's loopt te vaak vast met de melding “oeps er ging iets mis” en dat veranderd dan vervolgens niet!

 

Ziggo is inderdaad ook niet alles, maar die problemen had ik daar niet!

Het leveren van KPN over de T-Mobile lijn is meer over geschreven, en de kans dat dat ooit gaat gebeuren is nihil, de kans is groter dat KPN zelf een kabeltje aansluit naast de T-Mobile kabel, gaat waarschijnlijk wel als laatste gebeuren, men zal eerst de niet ontgonnen gebieden aan gaan sluiten.

Dus ja, wil je glasvezel snelheden zal overstappen naar T-Mobile de enige oplossing zijn.


Is een zotte vertoning! maar bedankt voor dit bericht. Overstappen is een goede optie. 

Kan met meer voor minder naar Tmobile en heb de opzegboete er ruim voor over! 

Ik begrijp alleen niet dat gemeentes dit niet beter reguleren. mijn straat was aan twee kanten open met veel herrie en poespas. als dat nog eens gebeuren moet laat de gemeente Zoetermeer toch echt een flinke steek vallen, hier zit niemand op te wachten!


Hier hebben gemeentes niks over te zeggen. T-Mobile heeft net zoveel rechten als KPN. Gemeentes kunnen/mogen niet zeggen: Wij willen glasvezel van KPN en niet van T-Mobile. 


Nee, dat begrijp ik wel, maar de gemeente moet toch zeker wel toestemming geven om de straat een tweede keer op te breken natuurlijk. 


Nee, dat begrijp ik wel, maar de gemeente moet toch zeker wel toestemming geven om de straat een tweede keer op te breken natuurlijk. 

Zelfs dat zal een gemeente moeten doen. Toestemming geven. Een gemeente mag alleen wel voorwaarden stellen. En dat kan tot gevolg hebben dat een provider er voor kiest om eerst even ergens anders aan te leggen 🙃 maar echt volledig tegenhouden kan een gemeente het niet.


KPN gaat begin volgend jaar beginnen met het verglazen van Zoetermeer op grote schaal. Dat is aangekondigd.


Volgens tmobile zullen hun het eerste jaar of iets langer de enige leverancier zijn van glasvezel tot ze hun investering hebben terug verdiend dan zullen ze dan geven ze de lijn ook vrij voor kpn die via hetzelfde kabel zal gaan leveren omdat ze immers hun thuis artikelen nu ook via kpn lijn leveren. En kpn en T-Mobile zal dan verloopt ook  de enige twee providers zijn die glasvezel zullen leveren. Tmobile verwacht dat medio juli dit jaar kpn ook glasvezel aanbieden


Nee, je informatie klopt niet. T-Mobile en KPN gaan onafhankelijk van elkaar glasvezel aanleggen in Zoetermeer, dus dat betekent ook twee keer graven. (https://www.ad.nl/zoetermeer/t-mobile-en-kpn-gaan-onafhankelijk-van-elkaar-glasvezel-aanleggen-dat-betekent-twee-keer-graven~a7ac44b9/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F). Er is dus sprake van 2 glasvezel lijnen. Eigenaar van de glasvezel nr. 1 in Zoetermeer is Open Dutch Fiber die de lijn weer verhuurd aan T-Mobile en kan ook later de lijn verhuren aan andere partijen, alleen dus geen KPN die een eigen glasvezelnetwerk gaat aanleggen.

 

KPN gaat in de loop van 2023 beginnen met het verglazen van Zoetermeer. T-Mobile is daar in 2022 al mee begonnen. De gemeente hier heeft samen met KPN en T-Mobile om de tafel gezeten om te kijken of er gezamenlijk gegraven kon worden en dus de straat maar één keer zou open gaan. KPN kon die planning niet halen en dus gaat een jaar later voor een tweede keer open de straat open voor netwerk nr. 2.


Als je de postcode check op kpnnetwerk.nl doet dan zie je dat je voor de meeste wijken in Zoetermeer een melding staat dat KPN December-Januari 2023 glasvezel gaat aanleggen.


Ja de vrijemarkt. Alles en iedereen moet zich maar scharen aan de commerciële bedrijven. 

Met als gevolg extreem hoge tarieven. 

In het verleden had je 2 netten in zoetermeer PTT en CaI zoetermeer. De ptt is nu kpn en met een bonded verbinding haal je op het VDSL net voldoende snelheid. ( bij mij in de wijk~ 200 Mb) vergeet niet dat heelveel huis aparaten incl wifi vaak nog geen 100 Mb halen.  

 

Het Cai net is nadat de gemeente het verkocht heeft verschillende keren doorverkocht en is nu eigendom van ziggo. al die tussen eigenaren hebben daar vet aan verdiend. En de consument maar betalen. Ook de andere netten  passen hun prijzen er op aan. 
 

Met 100 Mb heb ik voldoende om 2 4k programma’s te ontvangen en alle ander internet dingen te doen (Ik heb 37 apparaten aan het net hangen). Maar wel een goede infrastructuur. Mesh netwerk in LAN bridge mode.  Mijn enige probleem is de beperkte 21Mb upload. 

Glasvezel heeft idd de toekomst, maar hoe vaak gebruik je de snelheid? En doe eens een speedtest op je smartphone? zul je vaak zien dat je veel minder haalt dan waarvoor je betaald.


Rdebruin ,

Je hebt  helemaal gelijk fir was info die tmobile mij had gegeven wat uiteindelijk niet bleek te kloppen.


Dit is toch van de zotte. De glasvezelkabel zou gebruikt moeten kunnen worden door alle bestaande en nieuwe glasvezel aanbieders. Dat is met de andere nutsvoorziening stroom toch ook zo, 1 kabel je huis in en iedere aanbieder mag leveren.


@Harm010 het glasvezelnetwerk van kpn IS een open glasvezelnetwerk dus daar kan iedereen over leveren maar sommige willen niet.


Dit is toch van de zotte. De glasvezelkabel zou gebruikt moeten kunnen worden door alle bestaande en nieuwe glasvezel aanbieders. Dat is met de andere nutsvoorziening stroom toch ook zo, 1 kabel je huis in en iedere aanbieder mag leveren.

Ik ben het 200% met je eens @Harm010 , het is je reinste kapitaalvernietiging door al de mankracht en materiaal in te zetten voor extra lijnen, terwijl het over 1 lijn kan en de mankracht en kapitaal nuttiger gebruikt kunnen worden.

 


Blijkbaar is het goedkoper want anders zouden ze het wel anders doen.


Blijkbaar is het goedkoper want anders zouden ze het wel anders doen.

Hallo @Joep1965 jij snapt zelf ook wel dat capaciteit huren over een bestaande lijn goedkoper is dan zelf een lijn aanleggen en onderhouden.

Het had onder staatstoezicht moeten gebeuren, daarom hebben we ook maar 1 stroomkabel, 1 gasbuis en 1 waterleiding naar huis.


Dat klopt maar water is water en gas is gas en elektriciteit is elektriciteit. Je kunt niet zeggen ik wil water van 50 of 100 graden. Dat is met de internetverbinding wel anders. Iedere provider heeft verschillende mogelijkheden. 


Jaja jullie hebben het over eengezinswoningen. maar in een appartement willen ze door de meterkasten van beneden buren. naar boven. 

Gaat bij mij dus niet gebeuren! ze spijkeren maar een satalietschotel aan het balkon. kan jr ook snel internet net kopen.

 


Dat klopt maar water is water en gas is gas en elektriciteit is elektriciteit. Je kunt niet zeggen ik wil water van 50 of 100 graden. Dat is met de internetverbinding wel anders. Iedere provider heeft verschillende mogelijkheden. 

Maar daar kunnen ze wel de bestaande infrastructuur voor gebruiken, gebeurt nu ook, zowel op koper als op glas.


Blijkbaar is het goedkoper want anders zouden ze het wel anders doen.

Hallo @Joep1965 jij snapt zelf ook wel dat capaciteit huren over een bestaande lijn goedkoper is dan zelf een lijn aanleggen en onderhouden.

Het had onder staatstoezicht moeten gebeuren, daarom hebben we ook maar 1 stroomkabel, 1 gasbuis en 1 waterleiding naar huis.


Kpn en kpnnetwerk zijn twee verschillende bedrijven die los van elkaar staan maar wel samenwerken. Kpnnetwerk neemt besluiten gerelateerd aan de  infrastructuur enz(hun trekken de kabels door het huis en de rest wat nodig voor de aansluiting in de meterkast het  en kpn levert de producten en sluit ze aan.

Die geld alleen voor mensen met een huurhuis

De kabels die momenteel worden  getrokken door open netwerken hebben vaak geen vaak geen garantie om de ze g namelijk geen toestemming vragen aan de verhuurder mocht er in de meterkast een storing ontstaan  die gerelateerd is aan glasvezel netwerk mag je zelf gaan betalen voor schade die onstaan is in de meterkast kpnnetwerk legt daarom een eigen glasvezelnetwerk in samenspraak met de verhuurder van het huis of appartement waardoor storingen in de meterkast door de verhuurder verholpen worden. En kpnnetwerk is momenteel het enige netwerk die het op de juiste manier doet en mij vermoeden is daarom ook dat kpnnetwerk alleen va hun eigen gelegde kabel levert


Als de staat voor glasvezel had moeten zorgen, dan had er nu nog niets gelegen denk ik... misschien alleen in de grote steden... verder niets.