Skip to main content

7 jaar geleden is aangekondigd dat geheel Haarlem van glasvezel zou worden voorzien. Nergens is te achterhalen wanneer dit voor mijn huurt gepland staat: Sportliedenbuurt Haarlem. De gemeente wijst naar KPN en T Mobile en deze geven geen antwoord op deze vraag. 

Hallo @Aanleg glasvezel Haarlem ,

Dat kun je terugvinden op deze website: https://www.kpnnetwerk.nl


Deze site geeft al jaren aan dat het nog niet is aangelegd en dat je het moet blijven proberen. 


Dan weet je nu het antwoord. (Wel vervelend natuurlijk.)


Wat er zeven jaar geleden door wie is aangekondigd kan ik me zo niet herinneren maar ik vermoed dat het Reggefiber was. Dat is niet doorgegaan (of bijna niet) gezien de overname van Reggefiber door KPN en de tijdelijke stop van aanleg glasvezel.

Inmiddels is KPN Netwerk sinds februari 2021 bezig in Haarlem met de aanleg en in dat nieuwsbericht staat dat het tot en met 2025 zou moeten duren. Wanneer een bepaalde wijk aan de beurt is wordt helaas pas bekend gemaakt op dat moment. Dat heeft te maken met vertrouwelijkheid maar ook met het kunnen omgooien van een planning als het nodig is.


Dat is door de wethouder aangekondigd en de video staat nog op de web. Het is natuurlijk waardeloos dat de planning, ook als die gewijzigd zou worden, niet bekend wordt gemaakt. Je weet gewoon ook niet zeker of je wijk überhaupt in aanmerking komt. Frustrerend is het goede woord denk ik.


Het blijft simpelweg weinig transparant en onzeker wanneer het aangelegd wordt en wie (KPN of Tmobile) hiermee aan de slag gaat. Het enige antwoord wat je krijgt dat je steeds maar moet checken op internet of er reeds glasvezel ligt. Dit zijn toch praktijken die in de vorige eeuw thuis horen en niet in (bijna) 2023. 


In Haarlem schalkwijk en Amsterdamse buurt vooralsnog alleen T-mobile beschikbaar met glas. Want alleen ODF daar voor het moment. 

Via dsl gelukkig wel 60 tot 100 Mbps op die adressen. Voor huishoudens echt meer dan genoeg.