Skip to main content
Vraag

Wanneer wordt er glasvezel aangelegd in Rotterdam Oude Noorden?

• May 7, 2026
  • 18 reacties
  • 148 keer bekeken

Beste KPN,

In Rotterdam Oude Noorden hebben de meeste huizen geen glasvezelaansluiting. 

Als Esporter (op mijn 45 jaar) waarbij ik de Nederlandse vlag representeer heb ik een stabiele internet nodig. Momenteel gebruik ik nog de ouderwetse telefoonlijn (DSL). Voor een lage PING is glasvezel absoluut nodig! 

Ik heb contact met veel vrienden over de hele wereld, waar zij wel een glasvezelaansluiting hebben en niet begrijpen waarom Nederland achterloopt, met name Rotterdam als grote stad. 

Wanneer komt Rotterdam (Oude Noorden) aan de beurt en worden wij ook een keer series genomen door KPN. 

Zie graag uw reactie tegemoet en van de leden die meer weten dan ik. 

Groet, 

HBaser

18 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 8, 2026

Het vervangen van de koperaansluiting door glasvezel is een enorme klus en kost heel veel tijd. Wat zegt deze site over de status van jouw adres? Als daar geen planning staat dan is er nog niets bekend. Uiteraard betekent dat niet dat Rotterdam niet serieus genomen wordt. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 8, 2026

Hallo Joep,

Er staat slechts dat er een nog een planning wordt gemaakt voor Rotterdam. Er is lange tijd niets veranderd in de status. Ik snap werkelijk niet dat Rotterdam gewoon verwaarloosd wordt door KPN. 

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • May 8, 2026

@HBaser Dan is het helaas afwachten, iedereen wilt glasvezel en allemaal tegelijk gaat simpelweg niet. Ook is het afhankelijk van afspraken met gemeentes, vergunningen, etc.  Dat Rotterdam verwaarloosd wordt lijkt mij niet, want volgens mij zit het KPN hoofdkantoor daar zelfs.

MiVoNL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • May 8, 2026

Ik heb wel eens gehoord dat ze bij Open Dutch Fiber, waar o.a. Odido gebruik van maakt, te maken hebben met enorme personeels tekorten, en dat het daarom lang kan duren. Wellicht is dit bij KPN ook het geval. 

rvk01
Slimmerik
  • May 8, 2026

Ik heb contact met veel vrienden over de hele wereld, waar zij wel een glasvezelaansluiting hebben en niet begrijpen waarom Nederland achterloopt, met name Rotterdam als grote stad.

Laat Oude Noorden volgens mij nu een van de weinige wijken zijn waar glasvezel dus nog niet gepland is. Dus het is niet dat Nederland nu zo achterloopt, het is meer dat er een aantal wijken zijn in Nederland die consequent “over het hoofd” worden gezien.

https://www.emerce.nl/nieuws/half-miljoen-nederlandse-adressen-heeft-geen-zicht-glasvezel

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 8, 2026

Ik heb wel eens gehoord dat ze bij Open Dutch Fiber, waar o.a. Odido gebruik van maakt, te maken hebben met enorme personeels tekorten, en dat het daarom lang kan duren. Wellicht is dit bij KPN ook het geval. 

De kans bestaat, de dezelfde aannemer glasvezel aanlegt. In Rotterdam legt b.v. Van Gelder glasvezel voor KPN en ODF.

Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Netwerk
  • May 8, 2026

Ik moet zeggen dat het bijzonder is dat je op basis van je eigen adresplanning en 1 wijk kan zeggen dat de hele stad verwaarloosd wordt door KPN. 

Nee, Het Oude Noorden is nog niet in aanleg. Net als Kralingen en nog enkele wijken aan de oostkant.

Maar vrijwel alle andere wijken wel en daarmee heeft Rotterdam momenteel een dekking van ruim 56% (en dat neemt nog toe).

Dit is te zien op de glasvezel kaart van KPN Netwerk (https://www.kpn.com/glasvezelnetwerk/netwerkkaart)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 8, 2026

Het Oude Noorden is nog niet in aanleg.

Postcode 3036CA, Oude Noorden, Benthuizerstraat

Benthuizerstraat 5, ROTTERDAM

Hoera! Je krijgt KPN SuperFiber. Dat is altijd supersnel en superstabiel glasvezelinternet. Met een maximale snelheid van: 1 Gbit/s1 Gbit/s

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • May 8, 2026

Het Oude Noorden is nog niet in aanleg.

Postcode 3036CA, Oude Noorden, Benthuizerstraat

Benthuizerstraat 5, ROTTERDAM

Hoera! Je krijgt KPN SuperFiber. Dat is altijd supersnel en superstabiel glasvezelinternet. Met een maximale snelheid van: 1 Gbit/s1 Gbit/s

dat wil niet zeggen dat het dan ook beschikbaar is

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 8, 2026

Wat betekent voor jou beschikbaar? Men kan daar glasvezel 1Gbs bestellen met TV en nog meer, met ingang 21 mei 2026

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 8, 2026

Helaas denken ze meer aan de buurlanden dan aan ons. Duitsland betaald beter endus worden de monteurs daarheen gestuurd. Dat is de reden dat op glasvezelaanleg vertraging loopt. Ik heb met  Gemeente Rotterdam gesproken en zij zeggen dat het aan KPN ligt. 

Werkelijk niet te geloven dat wij hier in Rotterdam nog geen 90 mb/s download uit kunnen halen en 30 mb aan upload. Streamen lukt dus niet, waardoor Esporters vanuit het buitenland met verbazing kijken hoe een land als Nederland achterloopt. 

Hoop werkelijk dat KPN dit probleem oplost aangezien zij ook één van de sponsors zijn.

rvk01
Slimmerik
  • May 8, 2026

Werkelijk niet te geloven dat wij hier in Rotterdam nog geen 90 mb/s download uit kunnen halen en 30 mb aan upload. Streamen lukt dus niet, waardoor Esporters vanuit het buitenland met verbazing kijken hoe een land als Nederland achterloopt. 

Wat kun je niet streamen bij die snelheid? Dat moet dan wel een hele zware stream zijn. 

Maar goed, dan zou je ook nog maar Ziggo kunnen gaan (in ieder geval hogere download en waarschijnlijk ook upload).

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 8, 2026

Wat kun je niet streamen bij die snelheid? Dat moet dan wel een hele zware stream zijn. 

Maar goed, dan zou je ook nog maar Ziggo kunnen gaan (in ieder geval hogere download en waarschijnlijk ook upload).

Helaas lukt streamen niet. Het zorgt voor lag en het geluid valt af en toe weg. Met glasvezel is de download gelijk aan de upload en maak je zulke gevallen nauwelijks mee. Het ergste is dat de PING heel hoog valt en daarmee is het onmogelijk om van de tegenstanders te winnen die lage PING hebben. Daarom is glasvezel helaas wel een vereiste. Ik moet nu helaas gamen in 720P weergave om een beetje weerstand te kunnen bieden. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 8, 2026

Maar je doet het toch wel bekabeld en niet via wifi???

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • May 8, 2026

Wat betekent voor jou beschikbaar? Men kan daar glasvezel 1Gbs bestellen met TV en nog meer, met ingang 21 mei 2026

geen odee  ​@Ward_  geloof ik meer die is van kpn netwerk zelf

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 8, 2026

Maar je doet het toch wel bekabeld en niet via wifi???

Bekabeld.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 9, 2026

Een medewerker van KPN netwerk weet ook niet alles, hij gebruikt dezelfde database als de postcode check, als de postcode check positief resultaat geeft, is glasvezel beschikbaar, bij negatief resultaat is niet beschikbaar of nog niet in database toegevoegd. Het oude noorden bestaat uit 2 postcodes (4035 en 4036), in 4035 is glasvezel nog niet aangelegd maar delen van 4036 (rond A20) is al aangelegd.

Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Netwerk
  • May 9, 2026

Een medewerker van KPN netwerk weet ook niet alles, hij gebruikt dezelfde database als de postcode check, als de postcode check positief resultaat geeft, is glasvezel beschikbaar, bij negatief resultaat is niet beschikbaar of nog niet in database toegevoegd. Het oude noorden bestaat uit 2 postcodes (4035 en 4036), in 4035 is glasvezel nog niet aangelegd maar delen van 4036 (rond A20) is al aangelegd.

Ja, ik gebruik op zich dezelfde administratie als waar de PC check in kijkt maar ik weet hoe ik die moet interpreteren. De PC check geeft bewust een bepaalde vertaling om de verwachtingen te managen.

Maar eerlijk gezegd had ik nu niet eens in die database gekeken. Ik keek gewoon op de kaart van ons GIS en ik heb het Oude Noorden blijkbaar te krap ingeschat. Ik ben geen Rotterdammer en de grenzen van die wijken staan niet op onze kaarten (wat kaarten zijn van OpenStreetMap). Dus ik zag niet dat een stuk ervan wel in aanleg is. 

En als er een datum en een bestelmogelijkheid op kpn com staat, dan komt het ook. Sterker nog, dan ligt het waarschijnlijk al in de grond/stoep.