Skip to main content
Vraag

Wanneer wordt er glasvezel aangelegd in Rotterdam Oude Noorden?

  • May 7, 2026
  • 29 reacties
  • 315 keer bekeken

Toon eerste bericht

29 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 23, 2026

Berlijn heeft bijna 4.000.000 inwoners en dat kan je niet vergelijken met Rotterdam dat 670.000 inwoners heeft. 

Jouw argumentatie was dat grote steden glasvezel nodig heeft voor de toekomst, dus metropolen  zoals Berlijn hebben glasvezel nog meer nodig.

Waar heb jij de gegevens vandaan over dat Rotterdam 92% al glasvezel heeft?

Van ACM telecommonitor

https://public.tableau.com/app/profile/autoriteit.consument.en.markt/viz/shared/JP8PPBGSS

Dat mensen geen gebruik willen maken van glasvezel is totaal aan hun.

Dat is weer jouw zicht, van de providers zicht is dat of ze überhaupt glasvezel bij jouw buurt willen aanleggen, is totaal aan hun. Ze zijn geen liefdadigheidsinstellingen en wil de investeringen liever gisteren dan vandaag terug verdienen. Als heel weinig ook daadwerkelijk gebruik wil maken, is terugverdientijd heel ver in de toekomst. Dan investeren ze liever waar de winstkans groter is.

KPN heeft de mogelijkheid om Rotterdam in 2026 compleet te voorzien van glasvezel.

Ook Delta, ODF en andere bedrijven leggen in Rotterdam glasvezel aan. Waarom stel je deze vraag niet ook aan hun?

Dat er sprake is van complexe planning door ingewikkelde infrastructuur, vergunningen van de gemeente etc, sorry daar trappen wij niet in. 

Geen bedrijven geven hun planning op lange termijn bekend, de calculatie voor hun planning helemaal niet. Ze willen hun concurrenten niet wijzer maken als ze al zijn.


  • June 23, 2026

Voor mijn interesse en niet om dit probleem te bagatelliseren, dit viel mij op : 

[..] 

Als Esporter [..]  heb ik een stabiele internet nodig. Momenteel gebruik ik nog de ouderwetse telefoonlijn (DSL). Voor een lage PING is glasvezel absoluut nodig! 

In hoe verre is dat inderdaad zo ?
En zo ja, hoeveel winst is er te behalen ?
Is er iemand met praktijkervaring, na overstap, cijfers ?


rvk01
Slimmerik
  • June 23, 2026

 

[..] 

Als Esporter [..]  heb ik een stabiele internet nodig. Momenteel gebruik ik nog de ouderwetse telefoonlijn (DSL). Voor een lage PING is glasvezel absoluut nodig! 

In hoe verre is dat inderdaad zo ?
En zo ja, hoeveel winst is er te behalen ?
Is er iemand met praktijkervaring, na overstap, cijfers ?

Niet algemeen te zeggen. Bijvoorbeeld ADSL heeft een hogere ping dan VDSL. Met een goede stabiele verbinding met VDSL kan je kunt zelfs sneller zijn dan bij coax. Afstand tot de centrale is heel belangrijk.

Ik had bij Odido op een Delta glasvezel lijn ook een redelijk hoge ping (meestal rond de 12-15ms). Ook niet wat je verwacht van een goede glasvezel. Bij KPN is dit nu beter (5ms) maar ik (mijn pingplotter) merk dat het wat onstabiel naar boven is (grijze gebied uitschietend naar 12ms) . Op een midden-brabantglas lijn die ik ken, is die veel strakker op 5ms (geen grijs gebied boven de 5ms).

Geen idee of dat voor export van belang is. Ik ben geen gamer.


  • June 23, 2026

Kijk, dat zijn handige ervaringen.
Dan kan HBaser dat vergelijken met de huidige verbinding.

En ja, -algemeen gesteld- glasvezel wordt nog al eens gezien als de oplossing voor alles maar vaak zit het probleem elders.

 

( dank, maar het kopiëren van het vorige bericht voegt niets toe, gebruik dan het reageer vakje onder het bericht )
( ik blijf me daar over verbazen )