Skip to main content
Vraag

Wanneer wordt er glasvezel aangelegd in Rotterdam Oude Noorden?

  • May 7, 2026
  • 37 reacties
  • 399 keer bekeken

Toon eerste bericht

37 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 23, 2026

Berlijn heeft bijna 4.000.000 inwoners en dat kan je niet vergelijken met Rotterdam dat 670.000 inwoners heeft. 

Jouw argumentatie was dat grote steden glasvezel nodig heeft voor de toekomst, dus metropolen  zoals Berlijn hebben glasvezel nog meer nodig.

Waar heb jij de gegevens vandaan over dat Rotterdam 92% al glasvezel heeft?

Van ACM telecommonitor

https://public.tableau.com/app/profile/autoriteit.consument.en.markt/viz/shared/JP8PPBGSS

Dat mensen geen gebruik willen maken van glasvezel is totaal aan hun.

Dat is weer jouw zicht, van de providers zicht is dat of ze überhaupt glasvezel bij jouw buurt willen aanleggen, is totaal aan hun. Ze zijn geen liefdadigheidsinstellingen en wil de investeringen liever gisteren dan vandaag terug verdienen. Als heel weinig ook daadwerkelijk gebruik wil maken, is terugverdientijd heel ver in de toekomst. Dan investeren ze liever waar de winstkans groter is.

KPN heeft de mogelijkheid om Rotterdam in 2026 compleet te voorzien van glasvezel.

Ook Delta, ODF en andere bedrijven leggen in Rotterdam glasvezel aan. Waarom stel je deze vraag niet ook aan hun?

Dat er sprake is van complexe planning door ingewikkelde infrastructuur, vergunningen van de gemeente etc, sorry daar trappen wij niet in. 

Geen bedrijven geven hun planning op lange termijn bekend, de calculatie voor hun planning helemaal niet. Ze willen hun concurrenten niet wijzer maken als ze al zijn.


  • June 23, 2026

Voor mijn interesse en niet om dit probleem te bagatelliseren, dit viel mij op : 

[..] 

Als Esporter [..]  heb ik een stabiele internet nodig. Momenteel gebruik ik nog de ouderwetse telefoonlijn (DSL). Voor een lage PING is glasvezel absoluut nodig! 

In hoe verre is dat inderdaad zo ?
En zo ja, hoeveel winst is er te behalen ?
Is er iemand met praktijkervaring, na overstap, cijfers ?


rvk01
Slimmerik
  • June 23, 2026

 

[..] 

Als Esporter [..]  heb ik een stabiele internet nodig. Momenteel gebruik ik nog de ouderwetse telefoonlijn (DSL). Voor een lage PING is glasvezel absoluut nodig! 

In hoe verre is dat inderdaad zo ?
En zo ja, hoeveel winst is er te behalen ?
Is er iemand met praktijkervaring, na overstap, cijfers ?

Niet algemeen te zeggen. Bijvoorbeeld ADSL heeft een hogere ping dan VDSL. Met een goede stabiele verbinding met VDSL kan je kunt zelfs sneller zijn dan bij coax. Afstand tot de centrale is heel belangrijk.

Ik had bij Odido op een Delta glasvezel lijn ook een redelijk hoge ping (meestal rond de 12-15ms). Ook niet wat je verwacht van een goede glasvezel. Bij KPN is dit nu beter (5ms) maar ik (mijn pingplotter) merk dat het wat onstabiel naar boven is (grijze gebied uitschietend naar 12ms) . Op een midden-brabantglas lijn die ik ken, is die veel strakker op 5ms (geen grijs gebied boven de 5ms).

Geen idee of dat voor export van belang is. Ik ben geen gamer.


  • June 23, 2026

Kijk, dat zijn handige ervaringen.
Dan kan HBaser dat vergelijken met de huidige verbinding.

En ja, -algemeen gesteld- glasvezel wordt nog al eens gezien als de oplossing voor alles maar vaak zit het probleem elders.

 

( dank, maar het kopiëren van het vorige bericht voegt niets toe, gebruik dan het reageer vakje onder het bericht )
( ik blijf me daar over verbazen )


  • Auteur
  • Topper
  • June 23, 2026

Berlijn heeft bijna 4.000.000 inwoners en dat kan je niet vergelijken met Rotterdam dat 670.000 inwoners heeft. 

Jouw argumentatie was dat grote steden glasvezel nodig heeft voor de toekomst, dus metropolen  zoals Berlijn hebben glasvezel nog meer nodig.

Waar heb jij de gegevens vandaan over dat Rotterdam 92% al glasvezel heeft?

Van ACM telecommonitor

https://public.tableau.com/app/profile/autoriteit.consument.en.markt/viz/shared/JP8PPBGSS

Dat mensen geen gebruik willen maken van glasvezel is totaal aan hun.

Dat is weer jouw zicht, van de providers zicht is dat of ze überhaupt glasvezel bij jouw buurt willen aanleggen, is totaal aan hun. Ze zijn geen liefdadigheidsinstellingen en wil de investeringen liever gisteren dan vandaag terug verdienen. Als heel weinig ook daadwerkelijk gebruik wil maken, is terugverdientijd heel ver in de toekomst. Dan investeren ze liever waar de winstkans groter is.

KPN heeft de mogelijkheid om Rotterdam in 2026 compleet te voorzien van glasvezel.

Ook Delta, ODF en andere bedrijven leggen in Rotterdam glasvezel aan. Waarom stel je deze vraag niet ook aan hun?

Dat er sprake is van complexe planning door ingewikkelde infrastructuur, vergunningen van de gemeente etc, sorry daar trappen wij niet in. 

Geen bedrijven geven hun planning op lange termijn bekend, de calculatie voor hun planning helemaal niet. Ze willen hun concurrenten niet wijzer maken als ze al zijn.

Wat heeft Berlijn nou met Nederland te maken? Duitsland hecht meer waarde aan glasvezel en geeft een hoop geld uit om dat te realiseren. Een groot aantal medewerkers vanuit Nederland zijn momenteel in Duitsland om de kabels aan te leggen. Daar wordt dus keihard aangewerkt. 
 

Betreft Delta, ODF en andere bedrijven hebben hun eigen gebied. KPN heeft immers zelf ervoor gekozen om Rotterdam Noord te voorzien van glasvezel. 
 

Ik ben van overtuigd dat alle investeringen in glasvezel uiteindelijk terugverdiend zal worden. Misschien niet in korte termijn, maar uiteindelijk zal het lonen. De ouderwetse koper geval zal moeten verwijnen en daar in de plaats komt glavezel dat op licht snelheid werkt. We leven immers in een digitale wereld, waar bijna alles via de internet gaat, en een kwalitatieve verbinding is dus een must-have! 


Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Netwerk
  • June 23, 2026

@HBaser Dat laatste klopt helemaal. Als we nu ook nog overeen kunnen komen dat Rotterdam (Noord) niet het belangrijkste gebied van NL is en dus gewoon mee gaat in de langjarige planning die KPN en Glaspoort hebben gemaakt (en die echt niet ineens omgegooid kan worden), dan kunnen we deze zinloze discussie beëindigen. 

Oprecht vervelend dat jij met de bestaande techniek niet mee kan komen met andere spelers maar het is wat het is. Tot er wel glasvezel komt. 


  • Auteur
  • Topper
  • June 23, 2026

 

[..] 

Als Esporter [..]  heb ik een stabiele internet nodig. Momenteel gebruik ik nog de ouderwetse telefoonlijn (DSL). Voor een lage PING is glasvezel absoluut nodig! 

In hoe verre is dat inderdaad zo ?
En zo ja, hoeveel winst is er te behalen ?
Is er iemand met praktijkervaring, na overstap, cijfers ?

Niet algemeen te zeggen. Bijvoorbeeld ADSL heeft een hogere ping dan VDSL. Met een goede stabiele verbinding met VDSL kan je kunt zelfs sneller zijn dan bij coax. Afstand tot de centrale is heel belangrijk.

Ik had bij Odido op een Delta glasvezel lijn ook een redelijk hoge ping (meestal rond de 12-15ms). Ook niet wat je verwacht van een goede glasvezel. Bij KPN is dit nu beter (5ms) maar ik (mijn pingplotter) merk dat het wat onstabiel naar boven is (grijze gebied uitschietend naar 12ms) . Op een midden-brabantglas lijn die ik ken, is die veel strakker op 5ms (geen grijs gebied boven de 5ms).

Geen idee of dat voor export van belang is. Ik ben geen gamer.

Klopt!

 

https://www.kpn.com/beleef/blog/lag-ping-en-latency-verminderen
 

Mooi uitgelegd van KPN. 
 

Kortom glasvezel werkt op lichtsnelheid en zorgt voor een soepele game ervaring en streaming. Is je ping hoog, dan loop je de risico op vertragingen of vastlopen. Zoals eerder vermeld is onze community gesponderd door KPN zelf. 


  • June 23, 2026

Er wordt daar uitgelegd wat ping en vertraging (latency)  is en dan :

Valt je ping tegen? Dan is het tijd om je internetsnelheid te verbeteren.

Huh ? Welke snelheid gaat het dan over, de reactie snelheid of de doorvoersnelheid.
Dan wordt daar beweerd dat met het knijpen van de maximale doorvoorsnelheid ook de ping en vertraging wordt beïnvloed ?
De enige keus die een klant heeft is de max. doorvoersnelheid kiezen.
Dus hoe moet ik dat zien ?

Kortom glasvezel werkt op lichtsnelheid 

En koper ook, sneller kan niet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtsnelheid

Sterker nog, licht door glasvezel is iets langzamer omdat het een zigzag traject aflegt, nou ja, niet veel, niet merkbaar Maar koper is niet langzamer.
Wellicht wel door de slimme elektronica die nodig is om alles door de oude telefoonlijnen te persen.

Heb je de ping cijfers kunnen achterhalen, de vertraging kan ook verderop in het het netwerk zitten.
Ga voor de vergelijking  eens met je computer naar iemand met glasvezel ( van KPN ).

 


TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 23, 2026

In andere landen hebben grote steden een fiber installatie, omdat de technologie  van tegenwoordig dit vereist.

 

Wat heeft Berlijn nou met Nederland te maken?

Deze bewering van jou, dus mijn vraag: ligt Berlijn in andere landen? Is Berlijn groot? Groter dan Rotterdam? Waar heb je vandaan dat grote steden in andere landen een betere fiber installatie dan Rotterdam hebben?

 Duitsland hecht meer waarde aan glasvezel en geeft een hoop geld uit om dat te realiseren.

Nu praat je nu weer over dingen, waar je geen verstand heb. Duitsland ligt mijlenver achter Nederland in glasvezelaanleg. Duitse mogen gelukkig schatten als ze 1Gbs glasvezel hebben met de prijs van 8Gbs van onze providers. Hier een voorbeeld van glasvezel internet (zonder TV) van Telekom DE

Sterker nog, licht door glasvezel is iets langzamer omdat het een zigzag traject aflegt, nou ja, niet veel, niet merkbaar Maar koper is niet langzamer.

Elektronen hebben massa, dus elektriciteit is altijd langzamer dan licht, afhankelijk van material

Hier een voorbeeld https://www.rijnmond.nl/nieuws/97527/hoe-snel-gaat-elektriciteit

Vanwege die weerstand is de snelheid in onafgeschermd koper ongeveer 96% van de lichtsnelheid, maar in een typische coaxkabel (antennesnoer) is het ongeveer 66% van de lichtsnelheid.


  • Auteur
  • Topper
  • June 23, 2026

Er wordt daar uitgelegd wat ping en vertraging (latency)  is en dan :

Valt je ping tegen? Dan is het tijd om je internetsnelheid te verbeteren.

Huh ?
Dan wordt daar beweerd dat met het knijpen van de maximale doorvoorsnelheid ook de ping en vertraging wordt beïnvloed ?

Kortom glasvezel werkt op lichtsnelheid 

En koper ook, sneller kan niet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtsnelheid

Sterker nog, licht door glasvezel is iets langzamer omdat het een zigzag traject aflegt, nou ja, niet veel, niet merkbaar Maar koper is niet langzamer.
Wellicht wel door de slimme elektronica die nodig is alles door de oude telefoonlijnen te persen.

Heb je de ping cijfers kunnen achterhalen, de vertraging kan ook verderop in het het netwerk zitten.
Ga voor de vergelijking  eens met je computer naar iemand met glasvezel ( van KPN ).

 

Hoi Kees,

 

Als een pro gamer weet ik inmiddels dat glasvezel een vereiste is om mee te kunnen doen aan competities. Het gaat niet om wie de snelste internet heeft, maar om de meest stabiele internet. Daarbij is een lage ping heel belangrijk. 
 

Mijn frustratie is meer gericht naar KPN die sommige wijken in Rotterdam als onbelangrijk zien. Er gaat vanuit onze community binnenkort weer een brief naar de Gemeente om dit te willen bespreken. 
 

Ik wil iedereen bedanken die de tijd hebben genomen om hier een reactie te plaatsen. 


  • June 23, 2026

Daarbij is een lage ping heel belangrijk. 

Maar wat is je ping nu ?


Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 23, 2026

Mijn frustratie is meer gericht naar KPN die sommige wijken in Rotterdam als onbelangrijk zien. Er gaat vanuit onze community binnenkort weer een brief naar de Gemeente om dit te willen bespreken. 

En waar bij KPN staat dat KPN Rotterdam Oude Noorden onbelangrijk vindt? Dat is een eigen interpretatie die jij doet gebaseerd op niks. KPN (en geen enkele andere provider) heeft de mankracht om in pakweg een jaar miljoenen huishoudens te voorzien van glasvezel. Dat gaat rap maar uiteraard moet je ergens beginnen en ergens eindigen, en als je meer bij dat eindigen zit betekend het niet dat je onbelangrijk bent, maar dat je een beetje pech hebt.