Skip to main content

Bloemenbuurter hier. We wachten nu al ruim een jaar op glasvezel van KPN, maar we tasten steeds in het duister, en nog steeds geen lichtpuntjes op de horizon.

Is hier inmiddels meer over bekend?

ADSL hapert hier aan alle kanten, wat niet te doen is met het thuiswerken. We neigen (opnieuw) naar overstap naar T-mobile glasvezel.

 

*Admin: eigen topic aangemaakt naar aanleiding van de reactie in dit topic. 
 

Naar mijn idee, zou de aanleg/uitrol van glasvezel een taak moeten zijn van de overheid of een (regionale) netwerkbeheerder,  net zoals bij de gas- en elektriciteitsnetten. Ik denk niet, dat er veel enthousiasme zal zijn, een veelvoud van gas- en electriciteitsnetten of warmtenetten aan te leggen omdat elke leverancier over een eigen netwerk wil beschikken.

Één open glasvezelnetwerk, waarover meerdere aanbieders hun diensten kunnen aanbieden, net zoals nu over de koper kabeltjes. Ik zie echt geen voordelen van twee of drie netwerken naast elkaar in een deel van een stad, terwijl in een ander deel van diezelfde stad, aangewezen blijft op koper, omdat dat deel voor de marktpartijen wat minder interessant is.

Een wijk met tientallen dezelfde galerijflats of identieke rijtjeshuizen is natuurlijk makkelijker en goedkoper aan te sluiten dan een buurt zoals deze met een heel gemêleerde bebouwing en soms gecompliceerde eigendomsverhoudingen per pand of perceel.

Door één partij wordt dat als reden genoemd, deze wijk over te slaan omdat het te ingewikkeld zou zijn, maar waarom dat dan niet geld voor de andere nutsvoorzieningen, dat zeggen ze er niet bij…


Bloemenbuurter hier. We wachten nu al ruim een jaar op glasvezel van KPN, maar we tasten steeds in het duister, en nog steeds geen lichtpuntjes op de horizon.

Is hier inmiddels meer over bekend?

ADSL hapert hier aan alle kanten, wat niet te doen is met het thuiswerken. We neigen (opnieuw) naar overstap naar T-mobile glasvezel.

Als je wel de mogelijkheid hebt tot internet over glasvezel, dus gewoon snel internet is mogelijk en je zit nog steeds op een telefoonlijn en loopt te klagen dat thuiswerken niet te doen is, tja... Mooi in eigen sop laten gaarkoken denk ik dan. Of je baan opzeggen, dan heb je ook geen last dat thuiswerken niet te doen is. Of de hand ophouden bij je baas en zeggen dat ie jouw van snel internet moet voorzien en wel nu meteen. Als ie daar intrapt, doet ie vast wel postcode checks en krijg je wellicht wel gratis internet via dat glasvezel wat er nu ligt. Maakt niks uit wie de provider is of van wie die glasvezel is. Misschien moet je van je baas verplicht TV kijken, dan ben je misschien bij KPN net iets beter af ondanks dat gesukkel over ADSL. Kan ook zijn dat KPN je heeft opgezadeld met een Box12, daarvan is bekend dat ze wel eens last hebben van lijnverbrekingen. Dan eigen modemrouter kopen of jawel overstappen naar glasvezel.


Naar mijn idee, zou de aanleg/uitrol van glasvezel een taak moeten zijn van de overheid of een (regionale) netwerkbeheerder,  net zoals bij de gas- en elektriciteitsnetten.

Dan had er nu denk ik nog bijna niks gelegen. Je zag hoe het eerst bij KPN ging: niet. KPN vond het niet nodig. Toen Reggefiber glasvezel aan ging leggen, toen hebben ze dit bedrijf opgekocht om het te stoppen.

Pas later toen er enkele investeerders aan de gang gingen, toen is KPN ook weer begonnen. 

Dus ja, de manier waarop het nu gaat is gewoon de juiste weg denk ik. Anders gebeurt er niks.


Bloemenbuurter hier. We wachten nu al ruim een jaar op glasvezel van KPN, maar we tasten steeds in het duister, en nog steeds geen lichtpuntjes op de horizon.

Is hier inmiddels meer over bekend?

ADSL hapert hier aan alle kanten, wat niet te doen is met het thuiswerken. We neigen (opnieuw) naar overstap naar T-mobile glasvezel.

Als je wel de mogelijkheid hebt tot internet over glasvezel, dus gewoon snel internet is mogelijk en je zit nog steeds op een telefoonlijn en loopt te klagen dat thuiswerken niet te doen is, tja... Mooi in eigen sop laten gaarkoken denk ik dan. Of je baan opzeggen, dan heb je ook geen last dat thuiswerken niet te doen is. Of de hand ophouden bij je baas en zeggen dat ie jouw van snel internet moet voorzien en wel nu meteen. Als ie daar intrapt, doet ie vast wel postcode checks en krijg je wellicht wel gratis internet via dat glasvezel wat er nu ligt. Maakt niks uit wie de provider is of van wie die glasvezel is. Misschien moet je van je baas verplicht TV kijken, dan ben je misschien bij KPN net iets beter af ondanks dat gesukkel over ADSL. Kan ook zijn dat KPN je heeft opgezadeld met een Box12, daarvan is bekend dat ze wel eens last hebben van lijnverbrekingen. Dan eigen modemrouter kopen of jawel overstappen naar glasvezel.

1: ik heb geen baas maar een werkgever.

2: als je niets zinnig te melden hebt, doe dat dan ergens anders.

3: verder zal ik je negeren.

 


Naar mijn idee, zou de aanleg/uitrol van glasvezel een taak moeten zijn van de overheid of een (regionale) netwerkbeheerder,  net zoals bij de gas- en elektriciteitsnetten.

Dan had er nu denk ik nog bijna niks gelegen. Je zag hoe het eerst bij KPN ging: niet. KPN vond het niet nodig. Toen Reggefiber glasvezel aan ging leggen, toen hebben ze dit bedrijf opgekocht om het te stoppen.

Pas later toen er enkele investeerders aan de gang gingen, toen is KPN ook weer begonnen. 

Dus ja, de manier waarop het nu gaat is gewoon de juiste weg denk ik. Anders gebeurt er niks.

Dat zie ik toch anders. Er zijn tal van gebieden die nog geen snel internet hebben over het koper, laat staan dat er enig vooruitzicht is op glasvezel. Daar gebeurt dus helemaal niks, juist omdat marktpartijen alleen een focus hebben op rendement en angstvallig kijken naar de concurrentie, zoals je dat zelf eigenlijk ook zegt. En dat leidt dan tot de absurde situatie dat de ene straat drie keer open gegraven wordt voor drie glasvezelkabels, terwijl een paar straten verderop juist helemaal niks gebeurt.

Internet wordt steeds belangrijker en daarom moet de toegang tot het internet, bijvoorbeeld via glasvezel, niet aan marktpartijen over worden gelaten maar beschouwd worden als een stuk basis infrastructuur waar iedereen gebruik van moet  kunnen maken, net zoals stroom, water, wegen en straten. En die infrastructuur legt de overheid wél aan.


Hallo @M77, de aanleg van het glasvezelnetwerk loopt via KPN Netwerk. Als je op hun website jouw postcode en huisnummer invult kun je zien of er eventueel plannen zijn. Mocht je echt niet meer tevreden zijn over het huidige ADSL netwerk en er zijn ook geen plannen voor KPN via glasvezel, dan adviseer ik je toch te overwegen om over te stappen naar T-Mobile. 


Daar ben ik mee bekend @Jeroen_dB ;-) Mijn stadsdeel kwam de laatste 2 jaar vaak in het nieuws omdat die steeds open lag / ligt vanwege een woekerende glasvezelstrijd: https://www.denhaagcentraal.net/nieuws/economie/segbroek-slagveld-van-telecomtwist/ en https://www.emerce.nl/wire/glasvezelnetwerk-segbroek-gereed

Sindsdien kijk ik hier regelmatig of er al vorderingen zijn maar de KPN-site laat daar niets van blijken, sterker nog, waar eerst zoiets stond van ‘we werken er aan’ staat nu ““Op jouw adres bieden we internet aan via het veilige en betrouwbare kopernetwerk van KPN.”.
Dat is een behoorlijke dooddoener want overal waar je loopt hier in de bomen- en bloemenbuurt zie je de glassprietjes letterlijk uit de straat steken en struikelen we al bijna twee jaar over groepjes werklui die bezig zijn met de aanleg van de laatste meters.

We hebben inmiddels contact gehad met T-Mobile en we kwamen op de keuze tussen 100mb op/neer vs 1000mb op neer, beide voor 25 euro per maand. De eerste zou gaan via het netwerk (glasvezel?) van KPN, en de tweede die van T-mobile zelf. Een antwoord van T-mobile hierover:

Als je op jouw postcode kijkt dan zie je wat de lever mogelijkheden van glasvezel zijn. Als het 1000 mbit toont, dan heb je een eigen glasvezelaansluiting van T-Mobile. Voor die 25 euro (incl klantvoordeel) leveren ze die snelheid. In het geval er staat max. 100 Mbit leveren ze voor die 25 euro (incl. klantvoordeel) een verbinding via het KPN netwerk, wat hen meer geld kost, vandaar deze “beperking”.
 

Lees ik dat goed? “Verbinding via het “KPN-netwerk”? Ligt er dus toch al KPN-glasvezel?

In ieder geval, ik ga dat niet verder uitzoeken, we hebben besloten over te stappen op gigabit glasvezel.


 

Als je op jouw postcode kijkt dan zie je wat de lever mogelijkheden van glasvezel zijn. Als het 1000 mbit toont, dan heb je een eigen glasvezelaansluiting van T-Mobile. Voor die 25 euro (incl klantvoordeel) leveren ze die snelheid. In het geval er staat max. 100 Mbit leveren ze voor die 25 euro (incl. klantvoordeel) een verbinding via het KPN netwerk, wat hen meer geld kost, vandaar deze “beperking”.
 

Lees ik dat goed? “Verbinding via het “KPN-netwerk”? Ligt er dus toch al KPN-glasvezel?

In ieder geval, ik ga dat niet verder uitzoeken, we hebben besloten over te stappen op gigabit glasvezel.

Ah dat las ik niet goed, er staat als er max 100mbit staat 😏


Deze week een groot reclamebord van KPN gezien op de Scheveningse Weg: ‘Hier komt Glasvezel’. Om de mensen alvast warm te maken. Zou dit over 2025 gaan? 

Enfin, het is nu 9 dagen geleden dat ik magenta-glasvezel aanvroeg, nu al mannen beneden druk in de weer met scheppen en laptops 👷. Glasvezel kan dus wel snel! 😃

 


Hallo @M77 T-Mobile dus.