Skip to main content

Een aantal maanden geleden kreeg ik een brief waarin stond dat mijn koper aansluiting (alleen telefonie) over gezet zou worden op glasvezel (die ligt er ongebruikt), ik zou in ongeveer 3 weken gebeld worden. Dat was meer 2 maanden, maar alla. Toen een afspraak gemaakt voor vandaag, monteur kwam niet opdagen. Klantenservice gaf aan dat er helemaal geen afspraak stond, en dat ik een email bevestiging had moeten krijgen (volgens mij niet over gesproken). Niet gehad. Klantenservice gaf aan dat ik maar gewoon moet wachten, maar als er een keer iets fout is gegaan heb ik daar niet zoveel vertrouwen in; straks zit ik zonder telefoon.

Ik kan op de kpn website geen email van de klantenservice vinden, hoe moet ik dit aanslingeren?

Als je de brief nog hebt kun je het nummer uit die brief nog een keer bellen. Anders kan het ook via de normale klantenservice, 0800-0402

Sinds enkele maanden is er nieuwe wetgeving die ervoor zorgt dat je altijd eerst een mail met een samenvatting van de bestelling ontvangt waar je akkoord voor moet geven, als dat niet gebeurd mag KPN de order niet doorvoeren. Zorg er dus voor dat bij een nieuw verzoek er een geldige mail adres wordt doorgegeven, desnoods van familie of buren, zodat de mail ontvangen kan worden.


Sinds enkele maanden is er nieuwe wetgeving die ervoor zorgt dat je altijd eerst een mail met een samenvatting van de bestelling ontvangt waar je akkoord voor moet geven, als dat niet gebeurd mag KPN de order niet doorvoeren. 

 

@gjtm Waar kan ik dat terugvinden, want hier staat nog de oude versie….Algemene informatie over de bestelvoorwaarden | KPN


Als je de brief nog hebt kun je het nummer uit die brief nog een keer bellen. Anders kan het ook via de normale klantenservice, 0800-0402

Sinds enkele maanden is er nieuwe wetgeving die ervoor zorgt dat je altijd eerst een mail met een samenvatting van de bestelling ontvangt waar je akkoord voor moet geven, als dat niet gebeurd mag KPN de order niet doorvoeren. Zorg er dus voor dat bij een nieuw verzoek er een geldige mail adres wordt doorgegeven, desnoods van familie of buren, zodat de mail ontvangen kan worden.

Ah goed om te weten, wist ik niet. Maar heb dit zelf niet gehad hoor. alleen bevestiging maar niet dat ik nog akkoord moest geven.


Ze zullen niet zomaar ineens de oude verbinding afsluiten, maar wel vreemd dat de klantenservice niet meteen iets kon doen. Misschien kan er een KPN medewerker kijken nav je forum bericht. Heb je je forum profiel al aangevuld met je gegevens? Dan kunnen ze makkelijker voor je kijken.


Sinds enkele maanden is er nieuwe wetgeving die ervoor zorgt dat je altijd eerst een mail met een samenvatting van de bestelling ontvangt waar je akkoord voor moet geven, als dat niet gebeurd mag KPN de order niet doorvoeren. 

 

@gjtm Waar kan ik dat terugvinden, want hier staat nog de oude versie….Algemene informatie over de bestelvoorwaarden | KPN

 

Geen idee of dat in de bestelvoorwaarden ook verwerkt dient te worden. Maar meer info vind je hier: https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/35865_implementatie_telecomcode

Publicatie wet PDF bestand van 23 februari openen en onder artikel 7.1 wordt dit benoemd. Heeft te maken met nieuwe Europese wetgeving die in fases wordt geimplenteerd. Als je daar dan weer meer info over wilt kun je googelen op ‘European Electronic Communications Code’.


Hoi @MatBas, welkom op ons forum! Ben je er met mijn collega's bij 0800-0402 nog uit gekomen?


Dag, het is nu helemaal gelukt.

De eerste keer dat ik 0800-0402 belde, kreeg ik te horen dat ik maar gewoon moest wachten tot ik een brief kreeg, en dat er helemaal geen opdracht was. Er werd niet uitgezocht wat er fout was gegaan; ik kreeg een beetje de indruk dat het mijn schuld zou zijn, voelde als een "help-niet-desk".

Vandaag weer 0800-0402 gebeld, nu prima geholpen door een andere persoon. Die zag de verstuurde brief, maar ook dat er geen email adres was. Toen ik eerder gebeld werd n.a.v. de brief voor een afspraak werd helemaal niet gevraagd naar mijn email adres.
Nu is door de helpdesk een afspraak ingepland, en mijn email adres ingevoerd, en ik kreeg een bevestiging met mijn gegevens, maar ook dat ik via "mijnkpn" de boel kon veranderen. Ik heb echter nooit mijnkpn gebruikt (wordt een beetje moe van al die "mijn..." dingen). Maar blijkbaar is het afsprakenproces niet afgestemd op mensen die geen mijnkpn gebruiken, in ieder geval wordt het email adres niet gechecked (verbeterpuntje!). En het gebruikt van mijnkpn kan toch niet verplicht zijn? Er moet toch een fout zijn opgetreden bij de poging de bevestiging te versturen?

Ook vind ik het vreemd dat het contactnummer niet de vaste lijn mag zijn. Hoe doen ze dat met mensen zonder mobiel nummer?

In ieder geval heb ik nu bevestiging dat de monteur volgende week komt, met een kwak emails met details.

Dus hopelijk straks alles OK.

 

 


In ieder geval heb ik nu bevestiging dat de monteur volgende week komt, met een kwak emails met details.

Fijn om te horen dat het uiteindelijk gelukt is. Ja, steeds meer moet/gaat online. Dat is eigenlijk overal wel, nog even en we hebben geen contact geld meer 😋

 

Afijn, ben benieuwd of alles volgende week gelukt is. Houdt je ons op de hoogte?


Het overzetten is prima gegaan, ik kon erzelf op het laatste moment niet bij zijn, maar had alles opgeschreven en mijn vrouw kon toelichting geven. De router is op een gunstige plaats gemonteerd, het is nogal vol daar; en op mijn verzoek zijn de draden lang genoeg gehouden zodat ik hem naar een andere plek kan verplaatsen indien nodig. Wat ze niet verteld hadden door de telefoon is dat je _twee_ stopcontacten nodig hebt, een voor de glasvezel-naar-ethernet omzetter, en een voor de modem/router, terwijl ik had vermeld dat er een loze glasvezel aansluiting was. Gelukkig had ik om andere redenen twee stopcontacten vrij op een verkeerde groep, ga ik nog oplossen om het op de goede groep te krijgen.

Stroomverbruik van de twee apparaten is 9.4 W totaal, dus 82 kWh/jaar. Best wel veel, zo’n 2 euro per maand aan stroomkosten momenteel, en dat voor een simpele telefoon! Dat maakt het abonnement dus duurder dan het oude, terwijl KPN energie bespaart in de kopertelefooncentrale. Ik vind eigenlijk dat ze zoveel korting moeten geven als de stroomkosten zijn; want de omzetting is in het voordeel van KPN, de koperlijn deed het prima.

Heel vreemd is dat als ik de boel van de spanning afhaal en probeer te bellen, dat ik de melding krijg dat het nummer niet in gebruik is; dat klopt uiteraard niet, het is alleen onbereikbaar, net als je met een mobiele telefoon kunt hebben. Als er een stroomuitval is krijgen bellers een verkeerde melding, bij het koper was het toch ook niet zo?

 

Vreemd is wel dat de oude kabel nog aangesloten lijkt, in parallel met de bestaande installatie. Ik ga de boel wel openschroeven om te verifieren, later (kan momenteel niet).

 

Ik vraag me af wat met de oude kabel moet; Ik neem niet aan dat ik hem zomaar door kan zagen in de kruipruimte waar hij door de muur binnenkomt; want er zitten mogelijk nog “live” circuits in. Komt KPN die weghalen, of wat? Of pas als ik bij KPN wegga (net als bij gasaansluitingen).


Die oude kabel gaat niemand meer aankomen. KPN gaat geen kosten maken om die weg te komen halen. Als hij niet in de weg lag, lig hij nu ook niet in de weg. Die kabels gaan pas weg als het een bouwterrein word en er opnieuw gebouwd word.

 

Oude telefoonsignaal blijft 2 weken naar overzetten glasvezel actief op de oude kabel. Daar stopt het vanzelf.