Skip to main content
Vraag

Snelheid van internet zakt binnen uur drastisch van 180 naar 0,5 Mbps

• April 28, 2026
  • 11 reacties
  • 80 keer bekeken

Ik ben al een poos aan het sukkelen met internet. Ik heb een nieuw modem (v12) en er is een monteur geweest die constateerde dat het perfect werkte. Na 24 uur wederom dezelfde problemen.....0,5 mbps terwijl ik voor 200 mbps een contract afgesloten heb. Dan trek ik de stekker eruit en laat alles opnieuw opstarten en dan heb ineens wel 180mbps download. 24 uur later hetzelfde liedje.

Wat en waar gaat het fout?

11 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 28, 2026

Beste ​@Rob Bostelaar , heb je koper of glasvezel?

Indien glasvezel, heb je de glasvezelkast al eens minimaal 2 minuten van de stroom gehad en daarna herstart?

Heb je de snelheid bekabeld gemeten op 1 pc met alle overige (draadloze) apparatuur uit of anderszins?

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 28, 2026

Dat is snel Jan. Antwoord is dat ik glasvezel heb. De modem is nieuw, de converter ( dat glasvezelkastje) is ook nieuw, heb ook wifiversterkers in huis. De monteur is afgelopen zaterdag geweest en heeft eea verzorgd.

Ik heb niet bekabeld getest maar via de kpn app en ook ookla. Die slaat de gegevens op. Dan kan ik terugkijken. Dan valt g op dat wanneer je de stekker eruit trekt, 30 seconden wachten, dan opnieuw opstarten en de volle mep mbpsssen.

En dan na de nacht test ik weer met ookla en dan geeft ie weer 0,5 tot 1,5 aan.

Ookla geeft ook aan dat er een instabiele internetverbinding is......

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 28, 2026

Beste ​@Rob Bostelaar Alleen bekabeld testen zoals eerder beschreven is zinvol en leidend voor KPN.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 28, 2026

Ok, dat kan ik doen. Zodra de ookla app weer de melding van jnstabiel internet aangeeft op de telefoon sluit ik mn laptop aan. Moet ik m dan ook met de ookla app op mijn tablet meten of heb ik daar een andere app oid voor nodig?

Of kan ik via kpn.com/snelheid aan de slag?

Ik heb eigenlijk tot vorig jaar september nooit last gehad.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 28, 2026

Ok ik heb bekabeld getest met ookla....top verbinding 202 mbps download en 213 mbps upload dat is dus prima.

Dan rijst de vraag wat verstoort het signaal dan zo.

Ik heb een ringbel, ik heb een soundbar met wifi, een smart tv en 1 of 2 telefoons.

Volgens de monteur zou mijn telefoon te oud zijn (2020).?  Je ziet dat ik een beetje digibeet ben 🥴

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 29, 2026

Beste ​@Rob Bostelaar zie onderstaande link voor aanvullende info:

Ov er wat voor telefoon hebben we het, een vaste telefoon, een mobiele telefoon, Android Versie of Apple versie?

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 29, 2026

Vaste telefoon heb ik al jaren niet meer. We hebben android oppo 2020.

Vanmorgen op de telefoon 35 mbps, toen laptop aan de modem gezet, bekabeld... 200/200. Dus het ligt duidelijk niet aan het modem. Daarna even wifi op de telefoon uit en aangezet en toen de volle mtp 160/160

Nu heb ik een versterker van de ring bel ontkoppeld en dat lijkt heel veel te schelen.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 29, 2026

Die Oppo telefoon moet je niet meer willen gebruiken en kan ook vaak niet meer gebruikt worden door de te oude Android 9 versie. ​@Rob Bostelaar 

Vergeleken met de huidige Android telefoons is je Oppo een T-Ford en vergelijking met een Tesla nu.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 29, 2026

De oppo is een android 11 versie........maar wat me wel opviel is dat deze telefoon zichzelf naar het 2,4ghz schakelt. Ik heb de telefoon nu zo ingesteld dat id alleen het ,5ghz netwerk pakt. Misschien dat dat hflpt.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 29, 2026

Dat kan inderdaad helpen, de 5.0-band is een sneller protocol, alleen de reikwijdte is wat minder dan de 2.4-band.

Gewoon proberen.

Baadt het niet, het schaadt ook niet.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 29, 2026

Jan, bedankt voor je hulp! We gaan kijken of het nu wel gaat werken.