Skip to main content

Onlangs is hier glasvezel aangelegd, maar nog niet aangesloten.
Ik heb begrepen dat het aanleggen kosteloos was, en dat ik zelf kon beslissen of ik er wel of geen gebruik van ging maken.

Maar nu komt er binnenkort een monteur om ons over te zetten. Waar ik, volgens mij, nooit akkoord op heb gegeven.
En ik twijfel nog. Omdat ik nu tevreden ben over de huidige snelheid, stabiliteit en prijs.

Wat gebeurt er met het huidige abonnement bij een overstap van koper naar glas?
Als oud-Telfort klant heb ik een bijzonder voordelig abonnement (internet + 2x mobiel). Daar kan geen hussel tegenop.
Maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat, bij de geringste wijziging van mijn huidige abo, de Telfort-voordelen komen te vervallen.


 

@Achterwillens ,

KPN gaat echt geen abonnement wijzigen zonder jouw toestemming.

Is het AOP ( Abonnee Overname Punt) van de glasvezel al aangesloten ?

 

Dat wordt wel gratis geinstalleerd en zelfs dat niet zonder jouw toestemming. KPN Netwerk bv sluit het AOP aan d.m.v. een installatiemonteur en vervolgens heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van de glasvezel door het afsluiten van een abonnement o.a. door KPN de provider. 

 


Dat wordt wel gratis geinstalleerd en zelfs dat niet zonder jouw toestemming. KPN Netwerk bv sluit het AOP aan d.m.v. een installatiemonteur en vervolgens heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van de glasvezel door het afsluiten van een abonnement o.a. door KPN de provider.

Daarmee zeg je dus het oude Telfort contract vaarwel en daarmee ook het lage maandbedrag.

Als je als als DSL gebruiker maar lang genoeg wacht (vele jaren wellicht) zal er wel een keer een moment komen dat KPN DSL uitzet. Dan heb je dus geen internet meer en vervalt je contract. Er is dan natuurlijk glasvezel, maar dan zal je tegen andere voorwaarden een internet abo aangaan. Of je stapt over op Ziggo, of iets anders wat niks met KPN te maken heeft, dan verliest KPN dus een klant en hebben ze misschien een reden om je tegen het Telfort maandbedrag om te pluggen op glasvezel, wellicht alleen even een andere bruikleenrouter. Misschien doen ze iets dergelijks nu ook al als er concurrentie is op een bepaald adres/wijk/regio.


Het zgn AOP is vorige week geplaatst.

En over anderhalve week komt er een monteur, “om het over te zetten". Zonder dat ik daar om gevraagd heb. En die afspraak krijg ik met geen mogelijkheid geannuleerd. Niet via de website, en niet via de dame van de helpdesk.

En zoals ik als eerder schreef: ik twijfel omdat het nu naar tevredenheid werkt, tegen een prima prijs.

Maar ben toch bang voor “de adders onder het gras”.

“Kosteloos overzetten” is voor KPN een ander begrip als voor mij. Het gaat mij 300 euro per jaar kosten. Niet helemaal kosteloos, toch?

En de reactie van tmoesel versterkt mij angstig vermoeden.


@Achterwillens ,

Heb je het KPN pakket met modem, TV decoder etc. ook al ontvangen dan ?

Het is eigenlijk simpel @Achterwillens ; Jij hebt geen opdracht gegeven om je lopende aansluiting op te zeggen of over te sluiten naar een ander abonnement, dus je weigert dat pakket als het wordt aangeboden en je weigert de installatiemonteur de toegang tot je huis.

 


@HansaanZet ,

Nog niets ontvangen. Alleen een mail dat ik de afspraak met de monteur moet bevestigen. Maar ik wil de afspraak annuleren, en dat lukt dus niet. Niet via de site, en niet via het 0800 nummer.

Natuurlijk kan ik de monteur niet binnenlaten. Maar het is een beetje zonde dat die beste man voor niets komt. En dat ik met hem in discussie moet gaan.


@Achterwillens ,

Als het pakket er niet is gaat die monteur ook geen verdere werkzaamheden doen.

Maar ik zou even wachten op een KPN moderator hier, die kunnen je wel verder helpen…..


Maar ik zou even wachten op een KPN moderator hier, die kunnen je wel verder helpen…..

Eerlijk gezegd had ik die ook al verwacht. Maar uit die hoek komt ook geen duidelijkheid.

Vandaag een aantal andere bewoners in de straat gesproken, maar het is onduidelijkheid alom. Verschillende mensen hebben al met het 0800 nummer gebeld, en het lijkt wel of iedere KPN-medewerker een eigen verhaal heeft. En dat wekt geen vertrouwen. Met als gevolg dat veel bewoners de overstap niet zien zitten. En dus het zekere voor het onzekere nemen, en op koper willen blijven.


@Achterwillens Raar dat je zonder bericht dat over wilt op glasvezel ineens een monteur krijgt om de boel toch over te zetten.

Kan 2 dingen betekenen, of ze gaan het standaard doen, zodra er glasvezel is overzetten, of je hebt toch ergens toestemming gegeven, of ze bouwen alleen het glasvezel punt af.

Ik zou je aanraden wel over te gaan op glas, het is nog stabieler en als je dit nu niet krijgt, je krijgt de maximale snelheid die je bij je contract hebt, dus “tot 50Mbps” word “50 Mbps”

Alleen al die beren op de weg die ik lees, KPN zet je “gratis*” over de glasvezel, heb je geen nieuw abonnement voor nodig en je gaat geen hogere maandprijs betalen, uitgezonderd de inflatie correctie die KPN per 1 oktober doorvoert, (zou je contract + voorwaarden van Telfort eens opdiepen, eerst stond het er niet in) en als ze het zoals 2019 ineens op de heupen krijgen en iedereen een paar euro omhoog gooien onder het mom van, we gaan investeren in een beter netwerk.  

Tenzij je zelf akkoord gaat met een nieuw abonnement.

 

P.S, Een moderator reageert vanzelf, maar verwacht dit niet in 15 uur, dit duurt een aantal dagen.

*gratis klopt, is alleen voor KPN een goede kosten besparing, ze kunnen weer een stukje duur koper uitzetten, elke aansluiting is er 1.


Het zgn AOP is vorige week geplaatst.

Je zegt dat de AOP geplaatst is.

Bij Ziggo praten we over een AOP wat "ISRA" punt voor COAX is maar bij glasvezel praten we over een FTU.

Ik ben dus eigenlijk wel benieuwd hoe die "AOP" er uit ziet.


@Achterwillens vul je forum profiel aan met je postcode, huisnummer en klantnummer in het prive gedeelte dan ziet een KPN  moderator wie je bent zodra je topic aan de beurt is om antwoord te geven op je vragen


@wjb vroeg 'Ik ben dus eigenlijk wel benieuwd hoe die "AOP" er uit ziet.’

Ik heb/had geen idee wat de naam van dat kastje was. Maar dit was een antwoord op de eerste reactie in dit topic (vraag van @HansaanZet). Hij heeft ook een afbeelding gepost van eenzelfde kastje wat hier in de meterkast is opgehangen. Dus als je even naar boven scrolt dan zie een foto van dat kastje (de AOP?).


Dat is dan inderdaad de FTU.

Als jij door KPN omgezet wordt van VDSL naar glasvezel zonder dat jij daarvoor een nieuw Hussel abonnement hebt hoeven aan te gaan dan zal dat zonder enige wijziging in jouw bestaande abonnement moeten gaan gebeuren. De kosten zullen dan dus ook niet mogen wijzigen.


@Achterwillens Raar dat je zonder bericht dat over wilt op glasvezel ineens een monteur krijgt om de boel toch over te zetten.

De FTU is al geplaatst, dus als wij als forum gebruikers de scheiding toepassen tussen KPN NetwerkNL, KPN Operator (WBA/groothandel) en KPN Provider, dan heeft KPN NetwerkNL zijn werk gedaan. Er is dus al toestemming gegeven gerelateerd aan de TelecomWet, n.l. KPN NetwerkNL heeft iets bij iemand in huis geplaatst wat niet van de bewoner is maar van KPN NetwerkNL. Omdat de bewoner dezelfde is als de klant van een ISP, in dit geval voormalig Telfort en dus nu KPN Provider, zal KPN NetwerkNL niet met dwang met de wet in de hand die FTU-glasvezel plaatsen omdat b.v. een boven/achterbuur glasvezel wil maar bewoner zelf niet. Het is simpelweg, als iemand glasvezel wil, moet ie maar toestemming geven.

Kan 2 dingen betekenen, of ze gaan het standaard doen, zodra er glasvezel is overzetten, of je hebt toch ergens toestemming gegeven, of ze bouwen alleen het glasvezel punt af.

Het gehele bedrijf KPN heeft in dit topic al 2 onder Telecomwet vallende bekabelingen geplaatst, telefoonlijn en glasvezel, beide is van hun. KPN NetwerkNL zou nu aan KPN Provider kunnen opdragen dat ze voor klanten omzetting van telefoonlijn naar glasvezel moeten regelen. Daar heeft de bewoner (klant van KPN Provider) niks over te zeggen, die neemt internet+TV+bellen af, niet een type netwerkdrager. Bewoner kan alleen weigeren, maar dan zit ie op termijn met een dooie telefoonlijn wellicht.

Uiteindelijk op een bepaald moment zal het voor het gehele KPN goedkoper zijn om mensen maar tegen een heel oud laag maandbedrag op glasvezel te zetten, want DSL onderhoud wordt/is duur. Maar het wordt zoals wel vaker op dit forum te lezen is, in de vorm van deurverkoper tactiek aangepakt. Mensen durven KPN eigenlijk niet te weigeren, en terecht, want het ‘dreigement’ naar de toekomst is groot; Als er geen Ziggo of andere machtige partij mogelijk is, is er gewoon lokaal monopolie, geen keus dus. Dat je een andere internet provider kan nemen, ja, maar die huren gewoon alles van KPN.

Ik zou je aanraden wel over te gaan op glas, het is nog stabieler en als je dit nu niet krijgt, je krijgt de maximale snelheid die je bij je contract hebt, dus “tot 50Mbps” word “50 Mbps”

Als het goed is, kan je de monteur met z’n FTU en wellicht andere router wel z’n gang laten gaan, die doet die strict genomen ‘onderhoudswerkzaamheden’ aan ‘het netwerk’, hij verandert niet het contract wat de klant heeft met KPN Provider.

Maar het moge ook duidelijk zijn dat overal worsten zijn opgehangen, als je daarin hapt, ga je over naar Hussel en dus nieuw contract. Voorbeeld is SIB voor oude DSL klanten in buitengebied. Of flexibel snelheid aan kunnen passen. Als klanten heel strikt geen ‘kadootjes’ als SuperWiFi accepteren, zelfs geen bruikleenrouter voor niet-tijdelijk gebruik, is de kans momenteel klein dat je naar een nieuw/hoger maandbedrag wordt gerommeld/gehusseld denk ik.

 

 

 


Ik zou altijd direct overstappen op glasvezel, zelfs als ik daarvoor een wat duurder Hussel abo van kpn zou moeten afnemen. Glasvezel is zoveel stabieler en veel meer toekomstbestendig dan koper én je hebt min of meer gegarandeerde down- en uploadsnelheden. Bovendien krijg je via de iTV-ontvanger 10 extra kanalen waarop de eerste 1 kanalen (1 t/m 10 dus) in een hogere beeldkwaliteit worden doorgegeven, die heb je met koper niet; helaas zitten die kanalen (nog?) niet vanaf 1, maar vanaf 661 (uit m'n hoofd, ik heb jammer genoeg ook nog geen glasvezel).

Dat gezegd hebbende, voor kpn klanten betekent de overstap naar glasvezel niet dat hun abo wordt aangepast en daarmee dus ook dat er geen extra kosten aan verbonden zijn; dat geldt ook voor ex-Telfortklanten die al actief de overstap naar een kpn abo gemaakt hebben. Voor Telfort-klanten die nog gebruik maken van hun oude Telfort abo (en dus vooralsnog van de oude Telfort infrastructuur) weet ik het niet precies: daar zou wellicht de overstap naar Hussel gemaakt moeten worden, maar evengoed kan het ook daar ook zo zijn dat de overstap verder kosteloos is met - voorlopig - behoud van het oude Telfort-abo.

Maar overstappen op glasvezel zou ik zeker doen, ook al omdat kpn langzamerhand bezig is koper af te schakelen in gebieden waar glasvezel beschikbaar is en dan kun je dat maar beter voor zijn.


Ik zou altijd direct overstappen op glasvezel, zelfs als ik daarvoor een wat duurder Hussel abo van kpn zou moeten afnemen. Glasvezel is zoveel stabieler en veel meer toekomstbestendig dan koper én je hebt min of meer gegarandeerde down- en uploadsnelheden.

Er zijn ook gebieden waar met glasvezel meer problemen zijn dan DSL, maar dat is een kwestie van gammele aanleg voor zover ik heb vernomen en ook dat alle verandering potentieel wel wat problemen oplevert.

Bovendien krijg je via de iTV-ontvanger 10 extra kanalen waarop de eerste 1 kanalen (1 t/m 10 dus) in een hogere beeldkwaliteit worden doorgegeven, die heb je met koper niet; helaas zitten die kanalen (nog?) niet vanaf 1, maar vanaf 661 (uit m'n hoofd, ik heb jammer genoeg ook nog geen glasvezel).

TV is zeer commercieel, je ‘krijgt’ wat spullen, maar betaalt wel op een andere manier. Kijk eens naar satelliet wat daar allemaal te halen is, een veelvoud van die 10.

Dat gezegd hebbende, voor kpn klanten betekent de overstap naar glasvezel niet dat hun abo wordt aangepast en daarmee dus ook dat er geen extra kosten aan verbonden zijn; dat geldt ook voor ex-Telfortklanten die al actief de overstap naar een kpn abo gemaakt hebben. Voor Telfort-klanten die nog gebruik maken van hun oude Telfort abo (en dus vooralsnog van de oude Telfort infrastructuur) weet ik het niet precies: daar zou wellicht de overstap naar Hussel gemaakt moeten worden, maar evengoed kan het ook daar ook zo zijn dat de overstap verder kosteloos is met - voorlopig - behoud van het oude Telfort-abo.

Hussel is er in mijn ogen een methode om van oude voor KPN ongunstige contracten af te komen, zonder bruut gedrag maar met vrolijke lokkertjes enz. Hussel is nieuw contract.

Netwerk technisch gezien zal iemand van VLAN 34 DHCP naar VLAN 6 PPPoE overgaan wat betreft het internet kanaal.

Maar overstappen op glasvezel zou ik zeker doen, ook al omdat kpn langzamerhand bezig is koper af te schakelen in gebieden waar glasvezel beschikbaar is en dan kun je dat maar beter voor zijn.

Het is geen overstappen, de netwerkbeheerder (=KPN WBA) van Telfort (KPN Provider nu) doet ‘netwerkonderhoud’, daar heeft een internet klant niks mee te maken anders dat ie dat moet gedogen/toestaan. Jij laat de klant denken voor KPN, als zou de klant invloed hebben op het beleid/strategie van KPN.

 


Ik zou altijd direct overstappen op glasvezel, zelfs als ik daarvoor een wat duurder Hussel abo van kpn zou moeten afnemen. Glasvezel is zoveel stabieler en veel meer toekomstbestendig dan koper én je hebt min of meer gegarandeerde down- en uploadsnelheden.

Er zijn ook gebieden waar met glasvezel meer problemen zijn dan DSL, maar dat is een kwestie van gammele aanleg voor zover ik heb vernomen en ook dat alle verandering potentieel wat problem,en oplevert.

Heb je een voorbeeld van een gebied waar met glasvezel meer problemen zijn dan met DSL?

Zelf heb ik al vele jaren een glasvezel aansluiting en in al die jaren heb ik misschien vijf keer een korte verstoring van Internet diensten gehad.

Ik onderschrijf dan ook volledig het statement van @Henk2304, direct overstappen op glasvezel.


Ik zou altijd direct overstappen op glasvezel, zelfs als ik daarvoor een wat duurder Hussel abo van kpn zou moeten afnemen. Glasvezel is zoveel stabieler en veel meer toekomstbestendig dan koper én je hebt min of meer gegarandeerde down- en uploadsnelheden.

Er zijn ook gebieden waar met glasvezel meer problemen zijn dan DSL, maar dat is een kwestie van gammele aanleg voor zover ik heb vernomen en ook dat alle verandering potentieel wat problem,en oplevert.

Heb je een voorbeeld van een gebied waar met glasvezel meer problemen zijn dan met DSL?

Ja, bij ons in de regio, kop van overijssel.

 


Het gaat mij niet zozeer over de betrouwbaarheid. Ik ga ervan uit dat dat wel goed zal zijn. En mijn huidige koperlijn is ook superstabiel en supersnel (110/30)

Het gaat mij meer over de onduidelijkheid met betrekking tot het contract bij zo'n overgang van koper naar glas. En dan met name voor de (misschien wat verwende) oud-Telfort klanten.

Als ik met 0800-0402 bel, dan krijg ik te horen dat ik rekening moet houden dat mijn Telfort-voordelen gaan vervallen, als ik overstap naar glas.

En als mijn buurman (ook ex-Telfort) belt met hetzelfde nummer wordt hem verteld dat alle prijzen hetzelfde blijven (ook op termijn), en dat z'n snelheid zelfs hoger wordt.

 

“ik zou zo graag weer eens één-op-één met m'n provider willen mailen. Dat zou een hoop verwarring schelen”


Als ik met 0800-0402 bel, dan krijg ik te horen dat ik rekening moet houden dat mijn Telfort-voordelen gaan vervallen, als ik overstap naar glas.

Als je jouw oude Telfort-abo behoudt (wat ik verw8) zie ik niet in waarom die voordelen zouden vervallen, alleen maar omdat de signaaldrager wordt aangepast. Alleen als je je abo aanpast naar Hussel komen de Compleet-voordelen (of hoe dat bij Telfort dan ook heten mag) te vervallen. Maar je kunt nog steeds - ook met Hussel - vaste en mobiele abo's combineren om extra voordelen te krijgen/behouden (zoals gratis onderling bellen mobiel/mobiel en vast/mobiel). Bij Hussel heb je geen data-verdubbeling maar zijn de bundels doorgaans ruimer dan bij de oude bundels en de abo’s vaak goedkoper. Zo had ik tot vorig jaar april een mobiel abo van 3 GB, onder compleet verdubbeld naar 6 en nu heb ik Hussel 5GB, niet meer verdubbeld maar wel € 5/mnd goedkoper dan het oude abo. Ik heb ook m'n vaste abo overgezet naar Hussel (mét snelheidsverhoging en 4k tv) en dat is dan wat duurder, maar per saldo (vast en 2 * mobiel) ben ik per maand een paar euro goedkoper uit.

Wat ik maar wil zeggen is dat je via MijnKPN (app of website) e.e.a. zelf ff goed op een rijtje moet zetten, i.c.m. je mobiele abo's om te bepalen wat beter is. Los daarvan dus nog steeds: je verbinding z.s.m. over laten zetten naar glasvezel!


Hoi @Achterwillens, ik heb even meegekeken om de twijfel weg te nemen. 

Ik zie dat in jouw geval enkel de drager veranderd wordt. Dat betekent dat je enkel over gaat van de koper verbinding naar glasvezel. Er veranderd dus helemaal niets aan jouw abonnement. Jouw abonnement veranderd pas als je het zelf wijzigt. 


Het gaat mij niet zozeer over de betrouwbaarheid. Ik ga ervan uit dat dat wel goed zal zijn. En mijn huidige koperlijn is ook superstabiel en supersnel (110/30)

Het gaat mij meer over de onduidelijkheid met betrekking tot het contract bij zo'n overgang van koper naar glas. En dan met name voor de (misschien wat verwende) oud-Telfort klanten.

Als ik met 0800-0402 bel, dan krijg ik te horen dat ik rekening moet houden dat mijn Telfort-voordelen gaan vervallen, als ik overstap naar glas.

En als mijn buurman (ook ex-Telfort) belt met hetzelfde nummer wordt hem verteld dat alle prijzen hetzelfde blijven (ook op termijn), en dat z'n snelheid zelfs hoger wordt.

ex-Telfort klanten hebben nu op papier een KPN abo, met dan overal kortingsbedragen zodat je weer op het maandbedrag van Telfort uitkomt.

Maar er zijn diverse topics waaruit bij verder doorvragen blijkt dat ex-Telforters soms een jaloersmakend laag maandbedrag betalen. Misschien nog niet zo laag al quad-play van T-Mobile over KPN WBA, maar toch.

Je buurman kan een heel andere historie en/of maandbedrag hebben. Niet zo gek dat als je belt of iemand aan de deur krijgt van een (gelieerd) bedrijf vanwaar je al klant bent, die probeert om meer ‘winst’ te bewerkstelligen.

 

 


@Bart_Z bedankt voor je reactie en het wegnemen van de twijfel. Deze twijfel, is mijns inziens, ontstaan door wazige en tegenstrijdige antwoorden vanaf het 0800 nummer.

En het is jammer dat KPN er voor heeft gekozen om met haar klanten te communiceren via dit forum. Dat maakt de onduidelijkheid alleen maar groter. Omdat je op het forum voornamelijk zoekende en ontevreden klanten ‘ontmoet'. Ik mis oprecht het één-op-één mailcontact met m'n provider.

 

Ik heb nog wel een vraag over mijn te verwachte snelheid bij de overgang naar glas. Volgens een mail van jullie zou dat 100/10 worden, terwijl ik nu 100/30 heb (volgens Speedtest). Dit omdat de uploadsnelheid toch wel van belang is.

 


Je krijgt 100/10 op papier, zal mij niks verbazen als je zelfs 100/100 krijgt, bij mij doet 100/100 zo’n 125/145 bij de speedtesten, en daarbij gaat TV niet van die snelheid af zoals bij DSL.

Maar zelfs als je 10 up zou krijgen ligt die in de regel ook hoger, zoveel knijpen ze hem niet.


kpn levert momenteel geen asynchrone glasvezel abo's meer. Oude abo's worden nog wel op die voet voortgezet. Inderdaad is bij glasvezel 100/10 vaak eerder 100/30.

Mocht je toch besluiten om naar Hussel over te stappen dan krijg je allen nog synchrone abo's (50/50, 100/100, 500/500 en - de enige uitzondering - 1000/500, maar dat laatste gaat in de toekomst aangepast worden, zo zegt men). Dus als upload belangrijk is voor je (en dat kan ik begrijpen nu we steeds meer in de cloud opslaan (videoconferencing, Facebook, Dropbox, OneDrive, YouTube etc. en dat allemaal nog met meer personen in een huishouden tegelijk)) zou je dat toch nog eens kunnen overwegen. 


Wat Doornekamp33 aangeeft. Over de upload hoef je je geen zorgen te maken.