Skip to main content
Vraag

Wat is de blauwe kabel in de meterkast en kan ik hem laten verwijderen?

• March 16, 2026
  • 2 reacties
  • 30 keer bekeken

Deze blauwe kabel +/- 20mm rond komt in de meterkast uit de vloer en gaat naar een plastic box zie foto's. Ik ben de 1e bewoner en de kabel zat er al toen ik hier ging wonen. Nooit iets op aangesloten geweest. Er is ook een gewone kpn aansluiting. Waar is de dikke kabel en box voor en kan die weggehaald worden ik heb ruimte in de meterkast nodig?

2 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 16, 2026

Beste ​@home3131 die dikke blauwe mantelbuis ziet er uit als een mantelbuis van KPN voor een zakelijke glasvezel dienstleiding.

Wat doet die glasvezelkast op de grond en bij welke provider hoort deze en is deze actief?

Wat voor apparaten zijn het die overal met blauw tape vast zitten?

Ik roep er even een monteur bij.

Wat denk jij ​@Ik_Combineer ?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 16, 2026

Dat is een ISRA 20. Vandaag een kapotte aangetroffen en hersteld. 

Officheel zal je hem niet mogen verwijderen want het is eigendom van KPN. Alleen als er geen kabels uit steken behalve die blauwe zal er niks op aangesloten zitten. Je woont vast en zeker in een oud herenhuis, kantoorpand of iets anders waarom er zo veel aansluitingen nodig zijn.

Vanuit KPN zal ik adviseren om via mijnaansluiting.nl een verwijdering aan te vragen. Hun reageren altijd vrij vlot en zullen zeer waarschijnlijk schriftelijk toestemming geven om hem te verwijderen.

Alternatief kan je hem ook zelf verwijderen zonder toestemming, maar mocht dit niet de bedoeling zijn kunnen hier in de toekomst herstelkosten voor worden gerekend. Houdt er dan wel rekening mee met minimaal een halve meter over houden zodat het enigzins eenvoudig kan worden hersteld.