Skip to main content

Hallo forumleden,

bij mij zit het glasvezelaansluitpunt niet in de meterkast maar laag in een hoek van de woning.

Ik wil de modem verplaatsen naar een plaats midden in de woning en dan hoog. De kabellengte moet dan 11 meter worden. Met die 1,5 meter bijgeleverde rode kabel kan ik de modem nauwelijks verhogen

Gisteren de helpdesk gebeld en daar krijg ik te horen dat de maximale lengte 1,5 meter is. In een aantal forumtopics lees ik lengtes van 8-9 meter. Zou dus moeten kunnen.

Ik heb een 10 meter CAT6 kabel er als test tussen geplaatst en het wifisignaal is er niet door verzwakt (-50 dBm gemeten met Wifi Analyzer Premium). Ik kan me wel voorstellen dat er eventueel storing op zo'n lange kabel kan optreden.

Wat is jullie menig / ervaring en wat zegt KPN ervan?

 

De kabel mag 100 meter zijn. Maar de rode kabel die KPN levert voor dit doel is 1,5 meter. Een langere kabel in het rood hebben ze niet. Dat is wat de medewerker bedoelde denk ik.


Nick83, dank voor je snelle antwoord. Met de KPN medewerker heb ik over 'verlenging van de kabel’ gesproken, niet specifiek 'rode kabel’. Antwoord bleef 1,5 meter.


Cat6 10 meter, dikke prima. Merk je inderdaad niks van. Wij leggen cat5e kabels van de nodige meters met nul achteruitgang van de snelheid.

Uiteraard kan er wel iets op gaan storen, maar die kans is vrij klein als hij niet langs storende factoren loopt, plus de kabel van goede kwaliteit is. (Evt met afscherming erin)

 

Ik heb een 10 meter CAT6 kabel er als test tussen geplaatst en het wifisignaal is er niet door verzwakt (-50 dBm gemeten met Wifi Analyzer Premium)

 

Dit is natuurlijk wel wat anders. Dat is het wifi signaal tussen modem en waar je mee meet. 


Dennis, da’s mooi, dan kan ik aan de slag met de verplaatsing.

Merkwaardig dat de medewerker van de klantenservice vasthield aan die 1,5 meter.

Klopt wat je zegt over de signaalsterkte. Ik vergat er bij te melden dat er geen verschil was op dat niveau met 1,5 m of 10 m.


Merkwaardig dat de medewerker van de klantenservice vasthield aan die 1,5 meter.

Hallo @Joncheere , die medewerker was natuurlijk in de veronderstelling dat het om een koperaansluiting ging en dan is de maximale lengte inderdaad ongeveer 1 ½ meter tussen IS/RA-punt en modem.

 

 


@Joncheere bij mij zit er ongeveer 20 meter cat5E inclusief een paar stekkerverbindingen tussen het glasvezelkastje en de modem/router.

Zowel met een Experiabox 8, Experiabox 10 en de thans in gebruik zijnde FritzBox 7590 geen enkel probleem.

Het contract is afgesloten voor 50 Mbps up- en download; via de wifi haal ik vrijwel altijd 70, ook op 10m afstand.


Zelf heb ik de glasvezelkast in de meterkast hangen en mijn modem onlangs verplaatst naar de huiskamer en achter de tv geplaatst. De LAN-kabel loopt van de meterkast naar de kruipruimte en komt in de huiskamer weer boven met een lengte van ongeveer 11 meter.

Het voordeel is dat mijn WiFi nu beter is en ik de tv-decoder en het tv-toestel met zeer korte kabels aan kan sluiten op het modem en tevens met een wat langere kabel de vaste telefoon en werkt perfect.

 


Dank iedereen voor de tips en het delen van ervaringen.

Wat mij betreft kan dit draadje worden gesloten.