Skip to main content
Antwoord

Wat is de maximale snelheid die mijn glasvezelcentrale kan leveren?

• April 29, 2025
  • 11 reacties
  • 132 keer bekeken

Misschien is deze vraag al gesteld, maar ik vroeg me af hoe snel de wijkkast-aansluiting eigenlijk is als deze op dit moment naar de wijkcentrale gaat.

Ik had ooit ergens gelezen dat er meer dan 40 Gbps fiber heen ging, maar of dat klopt weet ik niet. Ik ben meer geïnteresseerd in hoe dit precies zit.

Als je hier 4 Gbps kunt krijgen, hoe kan het dan dat Odido 8 Gbps kan aanbieden?

Ik vraag me dat wel eens af. Hoe zit dit hier?

Beste antwoord door Ik_Combineer

Het is echt niet te zeggen hoeveel er naar een pop loopt, sommige pops zijn voor tientallen klanten, maar ik kom ze ook tegen voor 100e, 1000e en zelfs 10.000e klanten. Uiteraard gaat er dan een stuk meer data door een pop. 

Verder is de centrale op de Goudenregenstraat 12 (jouw foto) gewoon nog actief en loopt er data door het kruisdraad.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

11 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@powerwire 

Welkom op de community van KPN.

Een hele interessante en goed vraag vanuit jouw kant.

Zover ik heb begrepen (vernomen van een medewerker van KPN Service Plus) komt er 45 Gbps binnen in een gemiddelde wijkcentrale, waar het vervolgens wordt verdeeld over de abonnees.
Dit geldt uiteraard voor glasvezelverbindingen.

Het is verschil tussen KPN en Odido ligt in het feit, dat Odido zijn eigen apparatuur in de POP heeft hangen, en daardoor dus ook tot 8 Gbps kan leveren op hetzelfde adres.

KPN gaat niet verder dan 4 Gbps, omdat dat de hoogste snelheid is die KPN nu in haar portfolio heeft zitten, en alleen beschikbaar is in gebieden waar XGS-PON al actief is.
In gebieden met AON (GOF) levert KPN snelheden tot 1 Gbps, maar ook in die gebieden kan Odido zijn eigen apparatuur in de wijkcentrale hebben hangen, waardoor ook daar to 8 Gbps beschikbaar is.

Hoe het precies zit in een wijkkast dat kan monteurs ​@Ik_Combineer of ​@DaveA je hopelijk wat meer duidelijkheid over geven, ook of het daadwerkelijk klopt dat er 45 Gbps naar de wijkcentrale gaat.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 29, 2025

Oh, oké, mooi. Tja, nog een vraag dan maar: hoeveel mensen/huishoudens zitten er op zo'n kast? 200 of 400 gebruikers op een straatkast?

En hoeveel zitten er op een wijkcentrale? In Emmeloord hebben ze geloof ik bij Goudenregenstraat 8. Je kunt goed via dat raam de oude DSL- of telefoonkabels zien. Het is wel cool om dat nog zo te zien.

foto DSL of telfoon. van de wijkcentraale

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • April 29, 2025

Het is echt niet te zeggen hoeveel er naar een pop loopt, sommige pops zijn voor tientallen klanten, maar ik kom ze ook tegen voor 100e, 1000e en zelfs 10.000e klanten. Uiteraard gaat er dan een stuk meer data door een pop. 

Verder is de centrale op de Goudenregenstraat 12 (jouw foto) gewoon nog actief en loopt er data door het kruisdraad.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Het is echt niet te zeggen hoeveel er naar een pop loopt, sommige pops zijn voor tientallen klanten, maar ik kom ze ook tegen voor 100e, 1000e of 10.000e klanten. Uiteraard gaat er dan een stuk meer data door een pop. 

Dank voor je aanvulling ​@Ik_Combineer .

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 29, 2025

Dat weet ik, ik heb ze zelf gezien toen ze de fiber aan het aanleggen waren. Maar zijn de DSL-lijnen nog actief? Ik kan me niet voorstellen dat VDSL of ADSL daar nog actief is. Ik dacht dat ik iets op Tweakers had gelezen over het uitfaseren, en verder lijkt het op de foto erop te wijzen dat ADSL en VDSL niet echt meer gebruikt worden, denk ik. Verder zei u iets over POP; is dat de straatkast? En welke technieken hebben ze dan in de polder: FTTH, PON, GPON, XG-PON, XGS-PON 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 29, 2025

Met dat de centrale actief is bedoel ik inderdaad dat er nog pstn, adsl, vdsl en bvdsl uit deze centrale komen.

Verder weet ik niet wat ik op uw vraag moet antwoorden. KPN heeft AON en PON verbindingen met glas, vanaf +/- anderhalf jaar heeft alles wat aangelegd wordt een PON structuur, daarvoor kan het ook nog een AON verbinding zijn. 

• April 29, 2025

In de Noordoostpolder worden verschillende technieken gebruikt. In Emmeloord zijn ze ca . 10 jaar geleden gestart met AON. Mijn zoon woont in Emmeloord en heeft dat. In de dorpen heeft Glaspoort de afgelopen tijd XGS-PON aangelegd; ik heb dat. Ook de glasvezel van Glasvoornop, die als eerste in de dorpen is aangelegd en inmiddels is overgenomen door Delta, heeft XGS-PON.

Ik weet niet precies wat er nu in de nieuwbouwwijken van Emmeloord aangelegd wordt.

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • April 29, 2025

Hi ​@powerwire, wellicht een leuk artikel om eens door te lezen op de kennisbank:

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@powerwire. Welkom op de KPN Community en leuk dat je geïnteresseerd bent in de glasvezel infrastructuur :) 

Ik ben zelf niet de persoon die daar eindeloos over kan uitweiden, maar gelukkig heb je al heel wat leuke en informatieve reacties gehad. Het zou ook leuk zijn als we eens een open dag organiseren in een wijkcentrale om klanten en geïnteresseerden eens een kijkje te laten nemen. Weet jij zo ​@Ik_Combineer of ​@DaveA of dat eerder gebeurd is? Of is dat toch allemaal restricted gebied en niet-toegankelijk voor het publiek? 

Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze dan gerust. Je hebt gemerkt dat er voldoende kennis aanwezig is. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 2, 2025

Het houweling telecom museum is een actieve centrale 😉 

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • May 2, 2025

Hoi ​@powerwire. Welkom op de KPN Community en leuk dat je geïnteresseerd bent in de glasvezel infrastructuur :) 

Ik ben zelf niet de persoon die daar eindeloos over kan uitweiden, maar gelukkig heb je al heel wat leuke en informatieve reacties gehad. Het zou ook leuk zijn als we eens een open dag organiseren in een wijkcentrale om klanten en geïnteresseerden eens een kijkje te laten nemen. Weet jij zo ​@Ik_Combineer of ​@DaveA of dat eerder gebeurd is? Of is dat toch allemaal restricted gebied en niet-toegankelijk voor het publiek? 

Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze dan gerust. Je hebt gemerkt dat er voldoende kennis aanwezig is. 

Een monteur mag niemand binnen laten in een telefooncentrale/POP. Alleen met hoge uitzondering zoals een open dag of een event mogen klanten een kijkje nemen. Bijvoorbeeld tijdens dit community event. Zoals in dit topic al benoemd staan heel af en toe zulke locaties ook te koop. En dan kan je wel een kijkje nemen op Funda 😉