Skip to main content
Antwoord

Wat is de maximale snelheid van KPN Glasvezel?

• April 2, 2025
  • 10 reacties
  • 127 keer bekeken

Ik zie dat Odido mij tot 8Gbps snelheid op glasvezel aanbiedt. Maar op de website van KPN staat dat de maximaal haalbare snelheid 1Gbps is. 

Is dit een probleem op de website, of liegt Odido? 

Als er een fout op de website van KPN staat, wat kan ik dan doen om me te abonneren op het 4Gbps KPN-aanbod?

Beste antwoord door Ik_Combineer

ODIDO heeft in sommige gevallen apparatuur hangen in onze kasten, GLOP('s), en deze kunnen inderdaad tot 8Gbit leveren. Het kan zijn dat KPN in diezelfde kast nog een AON netwerk heeft welke maximaal 1Gbit aan kan. Hierdoor kan er dus, over dezelfde kabel, verschil zitten in de snelheden. 

This is the answer, although KPN and Odido uses the same line we have different hardware outside in the streetcabinet. KPN does not have hardware faster than 1Gbit. If you want faster (which i don't see a use for since most consumer hardware doesn't have a 2,5gb port or higher) then you need to switch between providers. 

Maybe tomorrow KPN will switch to XGSPON at your area and then we can deliver 4Gb, but that can also happen in 2 years. The timeline for these upgrades are not publicly available 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

10 reacties

jimny
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • April 2, 2025

@WillemEdeling 

Wellicht heb je hier iets aan

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 2, 2025

Bij mijn weten levert Odido die 8 Gbps alleen via het 'eigen' ODF netwerk. 

Bij KPN is 4 het maximum. Leuk als je ook alle buren van internet wilt voorzien. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 2, 2025

ODIDO heeft in sommige gevallen apparatuur hangen in onze kasten, GLOP('s), en deze kunnen inderdaad tot 8Gbit leveren. Het kan zijn dat KPN in diezelfde kast nog een AON netwerk heeft welke maximaal 1Gbit aan kan. Hierdoor kan er dus, over dezelfde kabel, verschil zitten in de snelheden. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Ik_Combineer 

In mijn woonwijk Presikhaaf heeft Odido ook zijn eigen GLOP’s in jullie wijkcentrale hangen, waardoor ik op mijn woonadres via Odido een internet snelheid van 8 Gbit/s zou kunnen afsluiten.
Maar via KPN op het AON (GOF) netwerk maar een snelheid tot 1 Gbit/s.
Bij dochterbedrijf Youfone, kan ik maar kiezen tot een snelheid van 200 Mbit/s.

Waardoor er dus verschillen kunnen zijn in de verschillende snelheden, per provider, op hetzelfde adres.

• April 2, 2025

Bij dochterbedrijf Youfone, kan ik maar kiezen tot een snelheid van 200 Mbit/s.

Waardoor er dus verschillen kunnen zijn in de verschillende snelheden, per provider, op hetzelfde adres.

Ik denk dat Youfone nooit sneller is dan 200 mbit. Want bij mij is dat ook zo. Ik denk dat ze daar zelf voor kiezen. Ze kopen de bandbreedte in bij KPN, met maar max 200 mbit per klant zullen ze wel goedkoper uit zijn bij KPN. Zou dat kunnen? 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Marlon92 

Ik heb dat eens voor de aardigheid gecheckt, en wat blijkt, Youfone is enkele euros duurder dan KPN met het 200 Mbit internet abonnement.
Bij Youfone betaal je 46,- euro voor het 200 Mbit abonnement (zonder kortingen), en bij KPN betaal je 43,50 euro voor (zonder kortingen).
Terwijl Youfone een echte prijsvechter is, voornamelijk met de tijdelijke kortingen blijkt nu.

• April 2, 2025

Ik denk dat op dit moment geen enkele provider goedkoper is dan KPN op 200 mbit. Zoals ik eerder al schreef ergens: 100 mbit zal op termijn verdwijnen denk ik. Want daar kiest bijna niemand meer voor als er maar 1 euro verschil in zit. 200 mbit word het nieuwe 100 mbit.

Lager dan 200 mbit word dan gewoon niet meer aangeboden. Want er is geen enkele provider die bijvoorbeeld 100 mbit voor 35 euro aan gaat bieden. Daar zouden dan enorm veel klanten voor kiezen, maar daar verdienen ze niks aan. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 2, 2025

@WillemEdeling 

Wellicht heb je hier iets aan

Thank you, but this doesn’t actually answer my question. 

I have tried unsuccesfully to speak to anyone at KPN to actually get an answer. 

Is it possible for KPN to offer a faster connection, or should I simply cancel and use Odido instead? 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • April 2, 2025

This is the answer, although KPN and Odido uses the same line we have different hardware outside in the streetcabinet. KPN does not have hardware faster than 1Gbit. If you want faster (which i don't see a use for since most consumer hardware doesn't have a 2,5gb port or higher) then you need to switch between providers. 

Maybe tomorrow KPN will switch to XGSPON at your area and then we can deliver 4Gb, but that can also happen in 2 years. The timeline for these upgrades are not publicly available 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 2, 2025

Thank you very much