Skip to main content
Vraag

Wat is een reële snelheid voor een 1 Gbps glasvezel verbinding

• August 4, 2026
  • 10 reacties
  • 104 keer bekeken

Ha,
ik heb een 1 gig glasvezelverbinding, een box 12 en haal bekabeld maximaal zo'n 850 mbps (download). Is al een stukje minder dan 1 gig natuurlijk, maar is OK.
Echter: dat is de absolute max. Ik heb een periode van 2 weken meermalen per dag de snelheid gemeten (Ookla en altijd bekabeld) en die varieerde enorm, van 96 mbps tot 854 mbps. Maar gemiddeld lag de snelheid rond de 480 mbps.
Ik heb nu 2 vragen:
1: welke snelheid kan ik reëel verwachten?  Dat het geen 1 gig is kan ik mee leven, 850 vind ik al wat mager als ik een 1 gig abonnement heb, maar een dal van 96 mbps is toch niet acceptabel.
2: Is die fluctuatie is de snelheid normaal? Glasvezel hoort toch stabiel te zijn? Dat er wat verschillen in snelheid zijn is te verwachten, maar 96 mbps is wel een heel groot verschil.

10 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 4, 2026

Via speedtest op via Apple TV kom ik maximaal nu op  926/921, via Fritzbox overigens

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • August 4, 2026

Hier middels een Fritz!Box 4050 met de Ookla app gemeten op een Mac Studio:

Stephan.z
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • August 4, 2026

rvk01
Slimmerik
  • August 4, 2026

Optimaal is 940/940 (met 1Gbps apparatuur). Dit haalde ik met mijn Odido 1Gbps in ieder geval altijd. Ik weet niet of de PPPoE wat de Box 12 op de KPN lijn moet doen hier nog iets vanaf haalt maar ik denk het niet. Dus als je geen 940/940 haalt dan zou ik eerst eens naar het interne netwerk kijken. Welke kabels, hoe lang, kwalitatief goed, welke computer en netwerkkaart.

De Ookla test kun je ook het beste in de Windows app (of Mac app) uitvoeren (Ookla heeft de speedtest gewoon in de Microsoft store staan). Dus niet in de browser want ik heb gemerkt dat die ook nogal eens wat snelheid ‘tegen kunnen houden’.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 4, 2026

Ik haal 904 MB download en 926 MB upload met een Experiabox v10 als router. 

Je test kan worden beïnvloed als je meerdere apparaten in je netwerk actief hebt, de snelheden hierboven zijn op een netwerk met 90 interne IP adressen achter een aantal switches actief.

Als ik rechtstreeks op een port van de experiabox test ( zonder achterliggende switches) kom ik ongeveer rond de 940 Mbps upload en download uit.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 4, 2026

Ik test rechtstreeks op mijn experia 12 box, een cat6 kabel van 1,5 meter,  geen switches er tussen en op het moment van meten ook geen zware andere zaken lopen (geen streamende tieners oid) dus daar verwacht ik geen issues.
Dat het niet de volle 1 gig is door wat overhead snap ik prima, dan zou ik ergens tussende 900 en 1000 mbps verwachten, niet 850 als hoogst gemeten snelheid. Een app ipv via de browser is wel een goede, zal dat eens proberen, maar lijkt me sterk dat dat zo'n 100 mbps gaat schelen.

Los van dat alles: het zijn vooral de fluctuaties die mij het meest verbazen. Bij gelijk blijvende omstandigheden is er een range van 96 mbps tot 850 mbps.  En dan is die 850 de absolute top-meeting (en die 96 het diepte punt), het gemiddelde van 2 weken meten ligt zo rond de 480 mbps.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • August 7, 2026

H i ​@Heavy_D, welkom bij onze community en fijn om te zien dat iedereen meedenkt. 
Wat mij vooral opvalt is het verschil, van 96 tot 850 Mbps, dat hoort niet zo. Zou je het glasvezelkastje eens 3 minuten stroomloos willen maken en dit nogmaals willen proberen?

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • August 7, 2026

Ligt ook even aan welke techniek je hebt. Als je GOF hebt dan heb je een eigen lijn naar de centrale. Je kunt dan consistent over de 900 Mbit halen, maar GOF heeft geen abonnementen hoger dan 1 Gbit. XGSPON kan op dit moment bij KPN met 4Gbit worden besteld en later nog wel meer. Nadeel is je deelt de kabel met anderen. Dan kan het zijn dat bepaalde tijden drukker is en dus minder bandbreedte kan halen dan andere tijden.

rvk01
Slimmerik
  • August 7, 2026

Als je GOF hebt dan heb je een eigen lijn naar de centrale.

Moest even kijken naar de term GOF maar dat is dus AON.

Als de verdeling op XGS-PON bij 4Gbps abos ook 1:32 blijft en daarover moet de 10Gbps verveeld worden... dan kun je in een buurt met wat drukke downloaders inderdaad wat problemen met snelheid verwachten 🫣 2 downloaders op 4Gbps trekken dan al bijna de hele 10Gbps PON-capaciteit vol. Hopelijk doen ze dat dan niet te vaak op hetzelfde moment 😉

Ik heb net een heel verhaal zitten schrijven voor een andere gebruiker. 

Het probleem ligt bij de wetgever. 

Als AH jou een kilo koffiebonen verkoopt verwacht je minimaal een 1kg. 

De Internet providers verkopen jou als ze koffie zouden verkopen minimaal 1Kg koffiebonen. (Dus niet alleen KPN). 

De wetgever accepteert dat en uiteraard gebruiken de Internetproviders dat net zo lang als dat de wetgever hiervoor geen duidelijke wetgeving maakt. 

Volgens deze aanbieding is dus 1 bit genoeg. 

KPN zou een slechte ondernemer zijn als hij als enige geen gebruik maakte van dit hiaat.