Skip to main content

Hoi allemaal,

 

Ik wil graag overstappen naar gigabit glasvezel van KPN maar heb helaas niet de mogelijkheid om een UTP kabel te leggen (ligt momenteel coax) want het is een huurhuis. Of het moet over het plafond maar dat wordt lelijk.

Nu wil ik daar dus een superwifi punt voor gebruiken in een mesh opstelling samen met de kpn box 12, en daarmee bedraad verbinden via mijn computer.

Heeft iemand al ervaring met zo'n setup en wat voor snelheid zou ik daar ongeveer mee kunnen verwachten?

 

Dus in het kort:

  • Gigabit glasvezel komt binnen in KPN box 12 modem
  • Maakt mesh connectie met superwifi punt op 6-7 meter afstand (signaal hoeft alleen een deur door)
  • Ethernetkabel van wifipunt naar computer

Praten we dan over de helft van de snelheid (a 500 Mbit/s) of is er meer mogelijk? Ik neem aan dat de volledige gigabit niet gehaald gaat worden, maar hoe dicht kan ik in de buurt komen? Of zou dit bijvoorbeeld in combinatie met de FRITZ!Box en de daarbij horende repeater beter werken?

Vergeet die 500 mbit maar. 200 mbit haalt u dan misschien. De kans is groter dat u daar onder blijft dan dat het hoger zal zijn. Leg gewoon even een kabeltje langs het plint. Of kies een 200 mbit abonnement. Want een gigabit abonnement kiezen en dan de belangrijkste verbinding in uw huis via SuperWiFi's laten lopen is absurd. 

Kuntbu die coax kabel niet vervangen door utp? Misschien een moca setje proberen? Al hoewel ik twijfel of je daar wel 500 mbit over trekt...


Zijn die wifipunten zo slecht dan? :S

 

Zelf de utp kabel leggen zal ‘m in ieder geval niet worden, maar zal vragen of mijn verhuurder daarin iets kan betekenen, aangezien dit anders blijkbaar niet gaat werken en ik net zo goed bij Ziggo kan blijven.


Mijn Experiabox V10 haalt met gemak met WIFI iets meer dan 10 meter.

V10 staat in de hoek van de woonkamer.

De meterkast (met de Envoy (zonnepanelen kast voor meten)) staat op ongeveer 11 a 12 meter en de WIFI bij ons haalt dat probleemloos. Ook de tv in de slaapkamer, iets meer dan 10 meter, geen probleem.

Dus meet eerst hoever de WIFI komt.

 

Coax kabel vervangen door UTP, heb ik zelf ook gedaan.

Alleen de hoofdaansluiting coax komt nog in de woonkamer binnen en is buiten gebruik. 

 

Moca setje voor de de coax kan, zie o.a. hier. (i.v.m. tv kijken wel handig via Moca of UTP of Super Wifi).

Volgens opgave kan de MOCA 1000 Mb/s halen. 

De SuperWifi sets van KPN kunnen in theorie max. 1300 Mb/s halen. (zie ook hier)

Dus beiden is een optie.

 

Vaste UTP kabels is altijd het beste.

 

Zorg ervoor als je een Switch gebruikt dat deze IGMP Snooping ondersteund, anders werken de KPN tv decoders niet.  Bijvoorbeeld deze. 


Mijn Experiabox V10 haalt met gemak met WIFI iets meer dan 10 meter.

Ja... maar welke snelheid heeft u dan daarbij? 500 mbit?


Mijn Experiabox V10 haalt met gemak met WIFI iets meer dan 10 meter.

Ja... maar welke snelheid heeft u dan daarbij? 500 mbit?

 

Ik heb Hussel 200/200 Glasvezel FTTH. 

Gemeten bekabeld op Desktop PC  201 down en 213 up.  Snelheid is ook hetzelfde als de KPN tv decoder aan staat.

 

Via Speedtest KPN via de mobiele telefoon.

Woonkamer zelfde als boven.

Bij de meterkast: 19,4 Mbps down en 23,8 Mbps up. (voldoende voor de Envoy). 

 

WIFI:

Via verbindingen WIFI zie ik deze getallen:

De Samsung A53 geeft aan: 72 Mbps bij de meterkast waar de Envoy van de Zonnepanelen zit. 

In de woonkamer geeft hij aan 351 Mbps en op 8 meter (andere kant kamer (keuken) 292 Mbps

Bij de meterkast, ongeveer 11 meter, gaat hij maar 1 streepje omlaag. Dus sterk genoeg lijkt mij.