Skip to main content

Goedemorgen, ik overweeg over te stappen van ziggo naar kpn. Nu heb ik in de meterkast op de glasvezel kabel een oud Gene is modem zitten (OnsBrabantNet).

Wat moet er qua aansluiting gebeuren om naar kpn over te kunnen stappen?

Groet 

Roger

In principe hoef je zelf niets te doen maar kpn werkt met utp kabels en Ziggo met coax. Er zullen dus nieuwe kabels moeten komen van af de meterkast, als daar get modem komt te staan, naar bijvoorbeeld de woonkamer om de tv ontvanger op aan te sluiten. 


Goedemorgen, ik overweeg over te stappen van ziggo naar kpn. Nu heb ik in de meterkast op de glasvezel kabel een oud Gene is modem zitten (OnsBrabantNet).

Wat moet er qua aansluiting gebeuren om naar kpn over te kunnen stappen?

Groet 

Roger

 

Als je overstapt naar KPN zal een monteur dit brede Genexis modem eraf schuiven. Deze is niet meer te gebruiken tegenwoordig.

Op de grondplaat die daar onder zit zal hij op de linkerkant dan een KPN "NT” (kastje) klikken maar dan slechts half zo groot. En vanaf dat kastje wordt je Experiabox aangesloten en zo verder..

Puntje van aandacht: Voordat deze grote Genexis er op zat, zaten er twee lege kappen op ter bescherming van de glasvezels. Als de KPN monteur klaar is heb je dus nog een lege ruimte op de rechterzijde. Hopelijk heb je nog ergens in de meterkast of de buurt daarvan een losse kap liggen zodat de monteur die op de rechterzijde kan schuiven ter bescherming?

Ziet er zo uit (1 van die twee kappen dan, ze kunnen ook oranje zijn)

 

Verder sluit ik me aan bij de vorige spreker als aandachtspunt. Vanaf deze aansluiting heb je minimaal 1 UTP kabel nodig naar de Experiabox, en vanaf die box naar de TV ook een UTP kabel. Zet je de Box in de meterkast, dan heb je maar een kleine kabel nodig (die je meegeleverd krijgt) maar alsnog ook een langere om naar je woonkamer en TV te komen.


De kabels vanaf het modem is het probleem niet. Moet ik het Genexis modem zelf verwijderen, (gaat dat gemakkelijk?) of moet ik het kpn-modem aansluiten op het Genexis modem? 


@Roger van Hinsberg Jij hoeft niks te doen. KPN ziet in het systeem dat je dit type grondplaat hebt (die je ook ziet op mijn foto) en dan wordt er sowieso een monteur gepland. Die zal dit modem weghalen en het KPN modem plaatsen. Deze kan dan weg/gerecycled worden.

Bij het nieuwere type grondplaat (FTU) is het wel mogelijk om als klant het zelf te doen maar bij deze niet.


Dank je voor de reactie. Welke kosten zijn eraan verbonden dat de monteur deze aansluiting moet veranderen? 


Dank je voor de reactie. Welke kosten zijn eraan verbonden dat de monteur deze aansluiting moet veranderen? 

Nul euro.


Dank je voor de reactie. Welke kosten zijn eraan verbonden dat de monteur deze aansluiting moet veranderen? 

Geen.


Dank je voor de reactie. Welke kosten zijn eraan verbonden dat de monteur deze aansluiting moet veranderen? 

Zoals al gezegd, geen kosten. Omdat dit dus geen Doe Het Zelf aansluiting is moet er een monteur ingepland worden vanuit KPN en deze is kosteloos.

 

Van de website:

Ben je een nieuwe klant, ga je verhuizen of ga je een glasvezelaansluiting gebruiken? We controleren dan altijd eerst of je op jouw adres zelf kunt aansluiten.

Kan dit niet? Dan sturen we een monteur. Onze monteur helpt met het aansluiten van het modem. De monteur sluit 1 tv-ontvanger, 1 vaste telefoon, 1 pc of tablet en tot 15 meter kabel aan met aandacht op veiligheid en techniek. Zijn er extra wensen, bijvoorbeeld het wegwerken van een kabel of het aansluiten van extra apparatuur of producten (extra kabellengte, superwifi, switch, kabelgoot etc.) dan geven we graag advies met de hierbij behorende kosten. Een extra product aansluiten? Hier moet je extra voor betalen.


Hoi @Roger van Hinsberg .  Ik kan weinig toevoegen aan wat er hierboven staat. Allemaal uitstekende informatie.

Mocht je de overstap wagen en toch nog vragen hebben over het proces.  Laat het mij weten.Â