Skip to main content

Vanuit de muur komt er een kabel met stekertje, dit is de glasvezelkabel. Vanuit tv kastje komt er ook een kabeltje. Deze heb ik met elkaar verbonden en alles werkt. Ziet er alleen niet uit. Wat voor opbouwdoosje moet ik bij bv een bouwmarkt kopen zodat dit er wat fraaier uitziet. Kan het niet vinden.

Zou je een foto willen plaatsen van de situatie en stekkers. Dan kunnen we je gerichter / efficiënter helpen.

Met je uitleg kan ik het helaas totaal niet plaatsen.

Enige wat er binnenkomt bij glasvezel is de glasvezel met de NT erop. Vandaar dan een UTP kabel naar modem. Vandaar pas UPT kabel naar tv ontvanger die er, als het goed is, rechtstreeks in gaat. Dus wat er nu 'gekoppeld’ is….


 


Je bent opzoek naar een RJ45 inbouw doosje. Haal wel kleurcode B variant.


Gewoon bij de bouwmarkt te verkrijgen? Dank alvast voor de hulp


Er zijn 10-tallen verschillende merken, types en kleuren. U kunt op de gok wat halen. Maar de kans is groot dat u niet het juiste heeft. Wellicht hebben ze bij de bouwmarkt niet eens wat u nodig heeft. Ik denk dat u het beste een elektricien langs kan laten komen.


Hoi @Nick83,

Kun je doen als je veel te veel geld hebt € 35 à 40 per uur  En dan kan hij ook nog voorrijgeld vragen.
Wel duur voor een doosje van plus minus € 9,00 a 10 euro. 
Dus kan dat € 45 à 50 gaan kosten voorrijkosten niet meegerekend. en die kunnen 15 tot 20 euro bedragen.
Bereken je voordeel zou ik zeggen.
En een foto van de aansluiting meenemen kan wonderen verrichten in een zaak waar je de kastjes kunt aankopen.


Maar bij welke zaken kun je deze doosjes kopen?


Op je foto is te zien dat je al een raamwerk hebt zitten, dus je moet kijken welk merk raamwerk je hebt. Wanneer je dat weet kan je gaan Googlen. Een ander merk past meestal niet en dan ziet het er ook niet uit. 


Hoi @Dendolie 
Dat kastje aan de muur staat wel netter als je die vervangt, maar het zal je beeld niet verbeteren!
Kijk wat @PeterG schrijft, ik herhaal nog even:
De kabel vanuit de muur gaat naar het modem de experiabox!
En van daar uit ga je weer met een kabel naar de KPN-tv-ontvanger.

 


Beeld is prima nu. Kabel vanaf de experiabox gaat dan in achterzijde van de RJ45 en vanuit voorzijde naar de KPN tv ontvanger. Kun je steker vanut experiabox zo aansluiten in de achterzijde van de RJ45?


Op de foto is natuurlijk niet te zien wat de beoogde snelheid is.

Als je een contactdoos haalt die niet geschikt is voor bv 1Gb ethernet (niet internet snelheid) dan gaat die terug naar 100Mb. wat op zich voor een tv ook wel genoeg zal zijn aangezien die alleen op die kabel is aangesloten.

De 1Gb kastjes zijn wel aardig pielen om die aangesloten te krijgen.

Voor de kastjes die ik had moest ik speciaal gereedschap hebben.


Beeld is prima nu. Kabel vanaf de experiabox gaat dan in achterzijde van de RJ45 en vanuit voorzijde naar de KPN tv ontvanger. Kun je steker vanut experiabox zo aansluiten in de achterzijde van de RJ45?

Jazeker kan dat en dat is ook de enige juiste manier @Dendolie 


Beeld is prima nu. Kabel vanaf de experiabox gaat dan in achterzijde van de RJ45 en vanuit voorzijde naar de KPN tv ontvanger. Kun je steker vanut experiabox zo aansluiten in de achterzijde van de RJ45?

Jazeker kan dat en dat is ook de enige juiste manier @Dendolie 

Ik denk het toch niet. Volgens mij is de vraag van @Dendolie of de bestaande RJ45 stekkers zowel aan de voorkant als achterkant in de inbouwdoos geplugd kunnen worden. Het antwoord daarop is “Nee”.
De RJ45 plug die op de kabel zit die vanuit de experiabox komt moet worden afgeknipt. De losse aders moeten daarna met een speciaal tangetje (LSA tool) aan de inbouwdoos worden bevestigd.
Kijk hier voor een duidelijk stappenplan om de inbouwdoos aan te sluiten.


Vraag mij af hoe andere mensen dit hebben opgelost.Niet alle mensen zijn zo handig met deze aansluiting en speciale tangetjes


Vraag mij af hoe andere mensen dit hebben opgelost.Niet alle mensen zijn zo handig met deze aansluiting en speciale tangetjes

Zoals ik al schreef: gewoon een elektricien laten komen.


Of een KPN monteur (betaald). 
 

Monteurs afspraak maken KPN


Of een KPN monteur (betaald). 
 

Monteurs afspraak maken KPN

Kan, KPN heeft echter geen geschikte contactdozen hiervoor. Kijkend naar de keystone koppelbus die er nu in zit verwacht ik dat dit al ooit op deze wijze door een monteur is aangesloten. Denk dat een KPN-monteur in deze ook weinig toevoegt, zelfs al zou @Dendolie zelf de materialen fixen mag de KPN-monteur de werkzaamheden weigeren omdat het niet met eigen materiaal wordt uitgevoerd. Stel het werkt niet, wie is er dan aansprakelijk? KPN of de leverancier van de spullen? Het maakt het qua garanties erg complex.

 

De losse aders moeten daarna met een speciaal tangetje (LSA tool) aan de inbouwdoos worden bevestigd.

Steeds meer inbouwdozen zijn tool-less en vereisen enkel basisgereedschap zoals een schroevendraaier en kniptang. Aandoggen met een LSA-tang is bij sommigen nog wel nodig maar wel steeds minder.

 

Vraag mij af hoe andere mensen dit hebben opgelost.Niet alle mensen zijn zo handig met deze aansluiting en speciale tangetjes

Zoals ik al schreef: gewoon een elektricien laten komen.

Hier sta ik achter. Vooral omdat er een heel specifiek type moet komen om te laten matchen met de bestaande wandcontactdozen. Als je niet precies weet wat je zoekt kan je lang zoeken en kan het je wel wat geld kosten, vooral als er ook nog gereedschap voor gekocht moet worden aangezien sommige contactdozen nog steeds heel specifiek gereedschap vereisen wat je nooit meer gaat gebruiken.

 

Hoi @Nick83,

Kun je doen als je veel te veel geld hebt € 35 à 40 per uur  En dan kan hij ook nog voorrijgeld vragen.
Wel duur voor een doosje van plus minus € 9,00 a 10 euro. 
Dus kan dat € 45 à 50 gaan kosten voorrijkosten niet meegerekend. en die kunnen 15 tot 20 euro bedragen.
Bereken je voordeel zou ik zeggen.

Ligt er volledig aan welk merk er benodigd is, ik heb de inbouwdoosjes ook gezien voor 60 piek.

 

Maar bij welke zaken kun je deze doosjes kopen?

Voor schakelmaterialen ben ik fan van Elektramat, deze hebben een groot assortiment en kunnen je ook helpen het juiste type te vinden voor wat je zoekt. Zie ook: https://www.elektramat.nl/schakelmateriaal/

 

Vraag mij af hoe andere mensen dit hebben opgelost.Niet alle mensen zijn zo handig met deze aansluiting en speciale tangetjes

Het gros van de mensen laat voor dergelijke klussen iemand komen of laten het zoals het nu zit. Zelfde geldt voor kabels trekken door buizen, de ene doet het vaker en is er zo mee klaar, de andere is een volledige dag aan het hannesen inclusief de afwerking. Vraag is waar je meer waarde aan hecht. Advies is sowieso wel om als je het zelf gaat doen de stroom uit te schakelen aangezien je twee wandcontactdozen bloot moet leggen om het raamwerk te kunnen verwijderen.


Is de foto bij jullie ook zo donker. Ik meen dat ik 'm gister toch lichter zag.


Eerst maar eens de stekkers losmaken vaak zie je ook voorop al een merk staan, neem klein plat schroevendraaiertje, de 2 afdekplaatjes loshalen en kijk of je op de achterzijde van de plaatjes of het frame ook een type ziet staan. Soms wil dat wel eens,... Dan ben je al heel een eind verder voor materiaal. Weet zo het type niet, in mijn grijze werkzame bouwmarktverleden herken ik het wel ergens van. Zoek een handig iemand en klaar ben je, dan hoeft het afhankelijk van de materiaalkosten helemaal niet duur te zijn. 


Is de foto bij jullie ook zo donker. Ik meen dat ik 'm gister toch lichter zag.
 

Precies wat je schrijft @PeterG veel donkerder.
Bijna niets meer op te zien.


@Dendolie  Je kunt er ook een mooie kamerplant voorzetten. 😉 Dat zou mijn oplossing zijn maar ik ben misschien te makkelijk.

 

Zonder gekkigheid.  Blijkbaar komt het nogal nauw maar ik zie dat er een hoop nuttig informatie is uitgewisseld. Ik hoop dat je er uit komt!


Op basis van de niet zo heldere foto, zou ik gokken dat het installatiemateriaal van Niko is.

de passende data contactdoos daarvoor is: 

 https://www.elektrototaalmarkt.nl/niko-original-datacontactdoos-4174403
 

echter er is veel spul dat er een beetje hetzelfde uitziet, dus best om even te kijken of het merk op de wandcontactdozen staat.


is inderdaad niko instalatie materiaal. iedereen bedankt voor de reacties. heb er een blindplaatje opgezet en daar een gaatje ingemaakt. top