Skip to main content

Hallo allemaal,

 

Wat zijn de mogelijkheden voor internet op mijn zeiljacht?

Ik zou graag internet hebben op mijn jacht als ik binnen Nederland ben. Zodra ik naar zee ga hoeft dit voor mij niet perse. Maar tijdens de vakantie's op de binnenmeren, is internet wenselijk. Nu pakken we altijd hotspot via telefoon maar dit werkt vaak niet heel super goed op de laptop.

Wat zijn de mogelijkheden voor internet? Zou zo'n USB dongle werken? of moet deze ook weer ergens vebinding mee maken?

 

Mvgr, SailorX

Hallo @SailorX  internet via satelliet is een optie, even googelen.

Succes


Hallo @SailorX  internet via satelliet is een optie, even googelen.

Succes

Dank voor je antwoord.

Deze optie is mij inderdaad bekend maar is erg duur. Daarmee heb je ook echt overal internet maar dat hoeft voor mij nu (nog) niet. Wellicht in de toekomst pas.

Ik ben nu meer op zoek naar een iets als bijv. een USB stick. Maar ik heb geen flauw idee hoe zo'n USB stick werkt. Is dat insteken overal waar je bent (bijv op het ijsselmeer) en je hebt internet? Of moet je echt verbonden zijn met nog een router/modem o.i.d?


@SailorX . JA die bestaan en dat heet een 4G Sim USB dongle. SIM kaart in de USB dongle. USB dongle in de laptop en dan kun je via je laptop de SIM kaart ontgrendelen (PIN code) en maakt je laptop verbinding met een 4G netwerk. Verder geen apparatuur meer nodig.

Overigens hebben meerdere moderne laptops ook een SIM ingang waar je de SIM kaart in steekt. Dan heb je die hele dongle niet nodig. Je zou je laptop hierop kunnen controleren?

 

Welke SIM kaart je gaat gebruiken is dan wel de vraag. Bij de KPN Unlimited SIM  kan je geen sms vanaf een laptop sturen op het moment dat je dagelijkse 10 GB op zijn. Er is wel een aparte data-SIM die gecombineerd mag worden met een bestaand mobiel abonnement maar dat is alleen beschikbaar bij KPN Zakelijk.

Dus wellicht dat je hiervoor naar een andere provider zou moeten uitwijken, maar dat kan ik niet voor je beoordelen. Als 10GB genoeg voor je is op een dag, dan is het ook snel opgelost.


Als eerste denk ik aan een antenne boven in de mast, die communiceert met de masten op land voor mobiel internet.

Op de waterwegen zal je niet altijd dicht bij een mast zitten dus dan komt die extra hoogte van de eigen antenne goed van pas.

Vervolgens maak je dan op de boot een lokaal wifi netwerk.

Maar hoe dat in praktijk zal gaan welke kastjes enzo, daar heb ik geen weet van maar anderen hier zeker wel.

 


Als eerste denk ik aan een antenne boven in de mast, die communiceert met de masten op land voor mobiel internet.

Op de waterwegen zal je niet altijd dicht bij een mast zitten dus dan komt die extra hoogte van de eigen antenne goed van pas.

Vervolgens maak je dan op de boot een lokaal wifi netwerk.

Maar hoe dat in praktijk zal gaan welke kastjes enzo, daar heb ik geen weet van maar anderen hier zeker wel.

 

Wauw… dat gaat wel heel ver :-)

Dus dan moet je een 4G antenne in je mast hangen (zoals ook bij 4G Sneller Internet Buitengebied wordt gebruikt), en die sluit je aan op een router met een SIM kaart. Dus een Mifi router. En dan heb je op je boot een lokaal Wifi netwerk.

Ik zeg… beetje over the top. Op de waterwegen in NL is over het algemeen een prima dekking hoor. Los van het midden van het IJsselmeer misschien. Maar KPN heeft ook best wel oog gehad voor de waterwegen bij het bepalln van de dekkingsnoodzaak in NL.


Mobiele telefonie was ooit ontwikkeld voor met name binnenvaart, waterwegen dus. In de jaren 90 ATF 1. Dat is tot heden niet echt anders voor de binnenvaart. 

Maar ja, de masten staan wel op land. Midden op het IJSSELMEER zal het wat minder zijn maar niet 0.

De plaats van de telefoon, hoogte, is van invloed. En het bereik van de wifi Hotspot is ook een factor. 

Voor televisie zou ik ook voor Digitenne gaan. Radio DAB+.


Hallo @Ward_ Er staan nu veel windmolens her en der in het water, zou het technisch mogelijk zijn daar antennes voor mobiele telefonie op te plaatsen? De regelkasten krijgen (gratis) stroom van de windmolens zelf en is er een keer geen stroom, dan kan een back-up-accu de boel draaiende houden en die accu's zelf worden weer opgeladen door de windmolens.

Of is KPN dat toevallig al aan het onderzoeken?

 

 


Een windmolen produceert geen bruikbare stroom voor een regelkast. Daar heb je een heel trafostation bij nodig...

Dus nee, ik denk het niet. Bovendien staan er vooral heel veel op zee en daar heeft KPN niet zoveel dekking nodig. 

En die in het IJsselmeer voegen niet zoveel toe. Er is op zich genoeg dekking daar. 


@SailorX Welkom op het forum. Ik zie dat je al diverse tips hebt gehad. Los van de wijze waarop je de laptop voorziet van internet speelt de dekking natuurlijk ook een grote rol. De afstand tot de dichtstbijzijnde mast is dan een factor en dat kan variëren als je op open water zit. Je kan dan inderdaad kiezen voor een losse dongle of een aparte router waarin je een simkaart hangt maar je blijft dan afhankelijk van het mobiele netwerk.  


Mobiele telefonie was ooit ontwikkeld voor met name binnenvaart, waterwegen dus. In de jaren 90 ATF 1. Dat is tot heden niet echt anders voor de binnenvaart. 

 

Voor televisie zou ik ook voor Digitenne gaan. Radio DAB+.

Die eerste generatie mobiele telefoons… Kon ik destijds allemaal beluisteren via de scanner. Hilarisch!!! Die mensen hadden werkelijk geen idee dat hele volksstammen mee konden luisteren.