Skip to main content

Hello All,

 

Meerdere malen per week valt bij mij thuis het internet weg, op alle devices in het netwerk (bedraad/draadloos). Dit duurt dan elke keer een aantal minuten.

Al geprobeer om alles los te koppelen op één vaste pc en alleen mobiele telefoons na, en dan speelt het probleem nog steeds. De modem is al een keer vervangen dit jaar i.v.m, soortgelijke problemen. Ik heb momenteel de box 12 modem.

 

Dit gelijke gedrag gebeurt meerdere keren per week. De nieuwe modem is al een keer gereset en opnieuw opgestart.

 

Als ik in de logging kijk krijg ik de volgende alerts te zien:

18.10.2021 11:20:47 Info SYS

Modem login was successful

18.10.2021 11:19:30 Info SYS

TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed

18.10.2021 11:19:21 Info SYS

TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has failed

18.10.2021 11:19:18 Info PPPOE

PPPoE connection successfully established with user credentials.

18.10.2021 11:19:18 Info PPPOE

PPPoE connection successfully established with user credentials.

18.10.2021 11:18:57 Error PPPOE

Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.

18.10.2021 11:18:53 Warning PPPOE

Connection to the Internet has been terminated.(Reboot,Reconfiguration,forced termination)

18.10.2021 11:18:53 Error PPPOE

Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.

18.10.2021 11:18:29 Info WIFI

Device <B2:07:D5:06:F4:19> was disconnected on SSID (Device/WiFi/SSIDs/SSIDsWL_VIDEO_5G])

Hallo @Michiel0578, goed dat je opnieuw contact met ons opneemt. Ik heb gelijk de verbinding doorgemeten en die ziet er momenteel goed uit. We gaan daarom samen verder op zoek naar een oplossing. Wil je allereerst de onderstaande stappen willen doorlopen?

  1. Controleer of alle kabels goed aangesloten zitten. Haal deze eventueel los om opnieuw aan te sluiten.
  2. Maak het modem en het glasvezelkastje stroomloos.
  3. Wacht twee minuten en sluit dan het glasvezelkastje weer aan.
  4. Wacht totdat het glasvezelkastje volledig opgestart is en sluit dan het modem weer aan.
  5. Geef het modem een reset.
  6. Wacht totdat het modem volledig is opgestart na de reset. Dit kan een half uur duren.

 

Edit 4-11: Ervaar je hierna nog steeds een wegvallende verbinding, dan is het verstandig als je telefonisch contact met ons opneemt via 0800 0402 (gratis) op het moment dat je weer wegval van de diensten ervaart. We kunnen dan naar jouw verbinding op dat moment kijken.


Hallo Denise,

Heb de stappen die je hebt aangegeven doorgelopen en uitgevoerd, het wegvallen gebeurt maar enkele keren per week. Als het weer gebeurt laat ik het weten. Kan ik verder nog wat openzetten qua netwerk trace of iets anders? Ik heb namelijk het gevoel dat het hiermee niet opgelost is omdat dit al vaker gepoogd is.

 


 

 


Welk modem had je hiervoor dan? Toen was het precies hetzelfde?

Zie je hem opnieuw opstarten? Dus alle lampjes uit, dan power rood, groen en de rest die opkomt?


Hallo Dennis,

 

Hiervoor had ik de v10a als ik het goed heb, toen waren er inderdaad precies diezelfde symptonen.

Dat serviceverzoek is al van enige tijd geleden, en ging eigenlijk over hetzelfde. Toen leek het opgelost met de nieuwe modem maar naar na enige tijd (of ik was toen toevallig altijd weg) was het probleem er weer (zat ook een vakantie etc. tussen).

 

De vorige melding (het wegvallen is alleen niet meer zo vaak als toen lijkt het):

Internet valt circa 1 tot 2 keer per dag ineens weg. | KPN Community

 

Bij het rebooten zie je de modem uitgaan en dan weer up komen (de lampjes gaan uit en aan). Het wegvallen van het netwerk lijkt ook volledig willekeurig, het is niet als ik bepaalde handeling doe op een tv of een ander apparaat. Ik ben zelf ITér van beroep.


 


@Michiel0578 Is er in al die tijd dat je problemen hebt met het wegvallen van de verbinding de kabel tussen glasvezelkastje en modem al eens vervangen door een nieuwe ?

Zag in het plaatje uit het andere topic dat daar de rode utp kabel voor gebruikt is/wordt.

Heb je misschien nog een utp kabel liggen uit KPN pakket , met de gele connectoren, gebruik die dan eens om te testen.


Hallo Radioman, 

 

Die kpn kabel met gele connectoren heb ik in een kabelgoot liggen, dus die kan ik niet makkelijk hergebruiken. Ik heb de rode kabel vervangen door een andere korte utp kabel waar ik van weet dat hij werkt. Ik zal het nogmaals in de gaten houden, maar is wel vreemd als het aan de kabel ligt dat hij steeds wegvalt? Dan zou het wel of niet moeten werken, tenzij je de kabels beweegt lijkt me?

 

to be continued. Als iemand nog andere suggesties in de tussentijd heeft hoor ik het graag.

Kan ik niet een ping/trace openzetten naar een centrale van kpn waar die modem verbinding mee zou moeten hebben? met timestamps etc.? Heb het gevoel dat het aan de wijkcentrale ligt (glasvezel), is er een manier hoe ik dat kan controleren?

 

Ik zal hier intern nog wel even wat monitoring opzetten zodat ik bijv. ook snachts kan zien of het netwerk is weggevallen.

 

 

 

 

 

 


Wat gebeurt er als je alle aangesloten apparatuur los koppelt? Blijft  het modem dan wel in de lucht? Als je dat weet dan weet je meteen of het aan de kpn kant ligt of dat iets in jouw netwerk het probleem veroorzaakt. 


Dit is al geprobeerd, zonder effect.


Jammer dat de stappen die ik stuurde niet permanent een positief effect hebben. Ik zie dat de community je ook goed probeert te helpen bij het achterhalen van de oorzaak van jouw probleem, heel mooi. Helaas is momenteel nog niet echt duidelijk waar het probleem precies zit. Als ik de verbinding doormeet, dan ziet deze er goed uit. Ik denk daarom dat het verstandig is als je telefonisch contact met ons opneemt via 0800 0402 (gratis) op het moment dat je wegval van de diensten ervaart. We kunnen dan naar jouw verbinding op dat moment kijken.


Hallo @Denise_ ,

 

Ben bang dat die handeling niet gaat werken, de verstoring duurt altijd enkele minuten, binnen die tijd heb ik jullie nooit aan de telefoon. Kunnen jullie ook met terugwerkende kracht controles doen? Of actief monitoren?


 


Ik zie dat je zojuist telefonisch contact met ons hebt opgenomen naar aanleiding van wegval van het internet. Is daar nog iets uit gekomen?

Wij (de eerste lijn) kunnen niet met terugwerkende kracht controles uitvoeren, noch kunnen wij de verbinding monitor. Ons systeem kijkt naar de verbinding op het moment van contact. Wel ziet het systeem het wanneer er meerdere verbrekingen zijn geweest op één dag. Eén verbreking is voor het systeem alleen niet voldoende om het als een probleem te zien. :confused:  Het is daarom lastig om op dit moment actie te ondernemen.


 Hallo @Denise_ ,

 

Netwerk viel inderdaad net weer weg om 11:04, kpn gebeld helaas duurde het net te lang en was de verbinding alweer hersteld toen ik iemand aan de lijn had, KPN zag de melding “slechte verbinding op klantlocatie” Ze gaan waarschijnlijk een monteur sturen.

 

Nog even wat anders, ik vond deze casus ook: Storing in Sagemcom F5359 - remote station is not answering to LCP Echo requests. | KPN Community

Dit is echt precies hetzelfde als wat ik ook heb lijkt het.


Ik zie dat er een ticket is aangemaakt voor onze Back Office. Zij hebben gevraagd om (nogmaals) de volgende stappen te doorlopen:

  1. Modem uit.
  2. Glasvezelkastje 2 minuten stroomloos.
  3. Als glasvezelkastje volledig is opgestart, dan modem herstarten.

Laat je weten wanneer je dit hebt gedaan? Dan zal ik dit aan mijn collega's doorgeven.


Hallo @Denise_ 

Is uitgevoerd. Gaat de monteur nog gepland worden?

 


Monteur komt vandaag langs.

 


Monteur is langsgeweest, en heeft de glasvezel NT box vervangen, er is ook aanvullende monitoring aangezet, om te controleren of het weer gebeurt.

 


Wat fijn dat er zo snel een monteur langsgekomen is! Hopelijk helpt de nieuwe NT en komt het probleem niet meer voor. :blush:


Het lijkt tot nu toe beter te gaan, geen verstoringen geweest meer sinds het boezoek van de monteur en het vervangen van de NT module. Het kan tot nu toe toeval zijn maar laten we het hopen :)

 

pieken zijn downtime momenten.


gaat nog steeds goed:

 


Laten we hopen dat deze trend zich voort blijft zetten. :grin:


Nog even terugkomend hierop, het is echt volledig opgelost en niet meer voorgekomen. Het was dus de NT glasmodule.

 


Bedankt voor de terugkoppeling @Michiel0578! Goed om te horen.