Skip to main content

Beste,

 

Ik heb een experia V10 en glasvezel. Onze playstation is bekabeld aangesloten op dit modem. De internetsnelheid valt regelmatig terug van 800 naar 80. Als ik het modem reset, krijg ik weer tijdelijk de normale snelheid, maar na 1 a 2 dagen valt de snelheid weer terug.

 

Wat is hiervan de oorzaak en hoe kan ik dit verhelpen?

 

groet,

Rocco

 

Dan wacht ik ook even op bericht vd moderator.


Dan wacht ik ook even op bericht vd moderator.

heb je wel netjes alles in je profiel ingesteld ? anders is het handig dit alsnog even te doen op Profiel instellingen.

Zie je trouwens deze terugval in snelheid ook terug op apparaten die op WiFi gekoppeld zitten ( 5Ghz ) 

Op 5Ghz kan je namelijk wel enkele honderden MBs binnenharken dus als de hele verbinding terugvalt zou je hier ook dit verschil moeten kunnen zien..


Dan wacht ik ook even op bericht vd moderator.

heb je wel netjes alles in je profiel ingesteld ? anders is het handig dit alsnog even te doen op Profiel instellingen.

Zie je trouwens deze terugval in snelheid ook terug op apparaten die op WiFi gekoppeld zitten ( 5Ghz ) 

Op 5Ghz kan je namelijk wel enkele honderden MBs binnenharken dus als de hele verbinding terugvalt zou je hier ook dit verschil moeten kunnen zien..

Bedankt voor de tip, ik heb de profielinstellingen geactualiseerd.

vwb de wifi, die is door het hele huis stabiel, geen terugval.


Dan wacht ik ook even op bericht vd moderator.

heb je wel netjes alles in je profiel ingesteld ? anders is het handig dit alsnog even te doen op Profiel instellingen.

Zie je trouwens deze terugval in snelheid ook terug op apparaten die op WiFi gekoppeld zitten ( 5Ghz ) 

Op 5Ghz kan je namelijk wel enkele honderden MBs binnenharken dus als de hele verbinding terugvalt zou je hier ook dit verschil moeten kunnen zien..

Bedankt voor de tip, ik heb de profielinstellingen geactualiseerd.

vwb de wifi, die is door het hele huis stabiel, geen terugval.

Maar op wifi zie je dus niet deze terugval in snelheid ?


Wifi (op telefoon gemeten) is inderdaad nog steeds heel stabiel. Snelheden steeds rond 200 Mbps.

 

Ik heb de snelheid ook boven op mijn imac getest om te vergelijken of deze ook terugvalt. De imac iis ook bekabeld verbonden. Ik krijg daar echter steeds de foutmelding “kan geen verbinding maken met de server. Probeer het opnieuw.” in de speedtest van KPN.
Vreemd want ik kan wel browsen en email binnenhalen op deze imac. Ik heb geen vpn aanstaan.

Ik vermoed toch dat er iets met het KPNmodem is.


Wifi (op telefoon gemeten) is inderdaad nog steeds heel stabiel. Snelheden steeds rond 200 Mbps.

 

Ik heb de snelheid ook boven op mijn imac getest om te vergelijken of deze ook terugvalt. De imac iis ook bekabeld verbonden. Ik krijg daar echter steeds de foutmelding “kan geen verbinding maken met de server. Probeer het opnieuw.” in de speedtest van KPN.
Vreemd want ik kan wel browsen en email binnenhalen op deze imac. Ik heb geen vpn aanstaan.

Ik vermoed toch dat er iets met het KPNmodem is.

Ben bang van niet als jij gewoon je snelheid op WiFi haalt dan functioneert de verbinding naar behoren.

Ik zal beginnen met apparatuur ontkoppelen en kijken of dan het probleem nog speelt... het zal niet de eerste keer zijn dat een lokaal aangesloten apparaat het netwerk op ze gat legt…

Zaken ontkoppelen dan 1 apparaat eraan op kabel direct en dan kijken of het goed is.. dan langzaam weer dingen toevoegen.

Een moderator gaat hier ook niks mee kunnen  want we kunnen op afstand wel meten maar dat is tot Experia Box en als je WiFi goed loopt weet ik met 99% zekerheid te zeggen dat hier je probleem niet ligt.

 

Je zou als je dat wenst hier een omschrijving geven van de apparaten in je netwerk en hoe deze gekoppeld zitten, Wellicht kunen we dan met allehulp hier tot een oplossing komen..

 


Mogelijk zit het probleem bij de netwerkstekker die de switch in gaat (poort 1).

Het ziet er op de foto uit alsof de mantel van de netwerkkabel niet geklemd zit in de stekker.

Mogelijk maken/houden hierdoor de draden niet goed verbinding.

Hoe ziet de netwerkstekker er uit die aangesloten is op de Experiabox V10 en naar de switch gaat (dan weten we hoe de stekkers er aan beide kanten uit zien)?

 

Gaat de snelheid ook omlaag als er een ander apparaat op de kabel word aangesloten die nu op de switch in poort 1 zit?

Experiabox V10→lange kabel→switch→korte kabel→Playstation

word dan Experiabox V10→ lange kabel→Playstation

Reden test: Kijken of de switch het probleem is.

 

Gaat de snelheid ook omlaag als de lange kabel niet word gebruikt?

Experiabox V10→lange kabel→switch→korte kabel→Playstation

word dan Experiabox  V10→korte kabel→switch →korte kabel→Playstation

Reden test: Kijken of de lange kabel het probleem is.

 

Als bij beide tests de snelheid omlaag gaat beide tests herhalen.

Maar dan aansluiten op een andere lan poort van de Experiabox V10.

Reden: Uitsluiten defecte poort Experiabox V10.


Aanvulling:

Gaat de snelheid ook omlaag als de lange kabel en de switch niet worden gebruikt?

Experiabox V10→lange kabel→switch→korte kabel→Playstation
word dan Experiabox  V10→korte kabel→Playstation
Reden test: Kijken of de lange kabel i.c.m. de switch het probleem is.

Als de snelheid dan ook omlaag gaat de test herhalen.
Maar dan aansluiten op een andere lan poort van de Experiabox V10.
Reden: Uitsluiten defecte poort Experiabox V10.


Mogelijk zit het probleem bij de netwerkstekker die de switch in gaat (poort 1).

Het ziet er op de foto uit alsof de mantel van de netwerkkabel niet geklemd zit in de stekker.

Mogelijk maken/houden hierdoor de draden niet goed verbinding.

Hoe ziet de netwerkstekker er uit die aangesloten is op de Experiabox V10 en naar de switch gaat (dan weten we hoe de stekkers er aan beide kanten uit zien)?

 

Gaat de snelheid ook omlaag als er een ander apparaat op de kabel word aangesloten die nu op de switch in poort 1 zit?

Experiabox V10→lange kabel→switch→korte kabel→Playstation

word dan Experiabox V10→ lange kabel→Playstation

Reden test: Kijken of de switch het probleem is.

 

Gaat de snelheid ook omlaag als de lange kabel niet word gebruikt?

Experiabox V10→lange kabel→switch→korte kabel→Playstation

word dan Experiabox  V10→korte kabel→switch →korte kabel→Playstation

Reden test: Kijken of de lange kabel het probleem is.

 

Als bij beide tests de snelheid omlaag gaat beide tests herhalen.

Maar dan aansluiten op een andere lan poort van de Experiabox V10.

Reden: Uitsluiten defecte poort Experiabox V10.


Beste VwDt,

Bedankt voor je aanvullingen en hulp. 
Als de snelheid terugvalt merk ik dat op meerdere apparaten, dus naast de playstation ook op apple tv, die beiden zijn aangesloten via dezelfde switch. Naar aanleiding van discussie van een paar dagen geleden heb ik een kabeltje gewisseld tussen switch en playstation en ik heb het modem eens gereset naar de fabrieksinstellingen. Op dit moment, twee dagen later, is de snelheid nog altijd stabiel. Voordat ik met jouw tips aan de slag ga, wacht ik nog een paar dagen, om te kijken of het probleem terugkeert. Korte kabel, lange kabel kan ik helaas niet zomaar vervangen, want de lange kabel loopt via de kruipruimte. Ik zal wel foto’s van de aansluitingen lange kabel zometeen delen, wellicht dat daar iets op te zien is.

 

Wordt vervolgd.

 

 


Kabel bij experia box


Kabel bij switch


Bedankt voor de foto's. Beide netwerkstekkers zijn T568B en de kleurvolgorde klopt.
De mantel hoort volgens mij in de stekker.

Als de snelheid stabiel blijft dan zou ik ook niet verder testen.

Bij het als test vervangen van de lange kabel met de korte kabel(s) bedoelde ik de apparaten (switch / playstation) dichter bij de Experiabox  V10 plaatsen en testen.

Als je toevallig een GS105Ev2  (ongeveer 15-25 euro marktplaats) of een GS108Ev3 hebt of kan lenen zit daar een goede “Cable Tester” op.


Ok, duidelijk, bedankt!