Skip to main content

Hallo,

Ik heb last van een wegvallende / te laag intrainende modem/cpe bij slecht weer.

Ik zit +/- 4/4,5 KM van de KPN centrale en bij normaal/droog weer traint de modem in tussen de 5/6 mbit wat redelijk is gezien de afstand. 

 

Ik heb al contact gehad met de helpdesk van KPN. Dit was op z'n minst een tenenkrommende ervaring te noemen. Ik krijg wel een ander modem opgestuurd, maar dit gaat (zeer vermoedelijk) mijn probleem niet oplossen.  

Bijgaand 2 afbeeldingen van de intraint situatie van het modem.

 

Met vriendelijke groet,

Martin

 

 

Slecht weer ?, Dit gaat dan om regen neem ik aan aan of.

Wat theoretisch mogelijk is is dat er in een van de grondlassen in het tracé een scheur zit waardoor er voch in loopt wat de ook weer opgedroogd na verloop van tijd en hiermee het verschil in intrain snelheden kan verklaren.

Of deze situatie hier speelt kan ik niet met zekerheid zeggen, vaak zie je in zulke situaties dat het na een regenbui nog even goed gaat en dan een paar uur / half dagje later niet meer ( Grond moet eerst wat verzadigd raken ) 

Laat even weten of dit bij jouw speelt, Als dit zo is moet er tijdens periode van veel regenval ( nu ) maar eens een monteur langskomen die de zaak dan doormeet en hier herstel op inzet op basis van zijn slechte kopermeting.


Hoi Laurens,

 

Dank voor je reactie. Dit is inderdaad met regen. Het is hier de afgelopen tijd flink nat geweest met de storm.

 

Het is nu zo slecht dat de modem nu niet eens meer verbinding maakt.

 

gr Martin


Hoi Laurens,

 

Dank voor je reactie. Dit is inderdaad met regen. Het is hier de afgelopen tijd flink nat geweest met de storm.

 

Het is nu zo slecht dat de modem nu niet eens meer verbinding maakt.

 

gr Martin

Dan zal ik direct bellen met 0800-0402 en een monteur laten komen.. 

Als deze hem doormeet op locatie komen er waarschijnlijk belabberde isolatiewaardes uit en inderdaad als dit heel slecht is heeft u effectief kortsluiting in de A en B geleider en dan doet hij het echt niet.

 


@mdi1981 is hier nu reeds een monteur voor ingeplanned.

Mocht dit zo zijn laat dan achteraf even weten hoe het gegaan is en wellicht wat zijn bevindingen waren..


Hoi Laurens,

 

Nogmaals dank voor je reactie. Ik wacht even de nieuwe modem af. Mijn vermoeden is dat de helpdesk hier eerst op wil wachten alvorens er verdere acties gaat inplannen. 

 

 

gr Martin

 

 


Hoi Laurens,

 

Nogmaals dank voor je reactie. Ik wacht even de nieuwe modem af. Mijn vermoeden is dat de helpdesk hier eerst op wil wachten alvorens er verdere acties gaat inplannen. 

 

 

gr Martin

 

 

Weet vrij zeker dat dit het niet gaat verhelpen op basis van jouw melding en onze gezamenlijke diagnose, Ik snap de diagnostische positie van CS maar al te goed, Maar hoop alleen dat het slechte weer nog wel even aanhoud hiervoor anders lopen we de hele situatie mis en is het wachten op de volgende regenbui en hopen dat we dan optijd zijn met meten.

Advies: Als nieuwe modem er is en weer traag of niet werkt gelijk bellen, Mochten ze wat meer info willen, Laat ze dan even navragen/informeren bij mij Laurens Zalm kunnen me gewoon in interne adresboek vinden, Gezien dit wel door weersomstandigheden een tijdcritische situatie is..

 


Laurens,

 

Dank voor de tip en het meedenken.  Zodra de nieuwe modem geïnstalleerd is dan post ik een status update.

 

gr Martin


Hoi @mdi1981 . Welkom op het forum.

Ik heb met belangstelling meegelezen. Ooit heb ik een monteur de term ‘verzopen koper’ horen gebruiken. Daar moest ik bij je verhaal onwillekeurig aan denken. 

Mocht de verbinding weer gek gaan doen mag je mij hier ook een seintje geven. In dat geval heb ik ook een ingevuld profiel nodig zodat ik je lijn kan doormeten.


Hoi @mdi1981 . Welkom op het forum.

Ik heb met belangstelling meegelezen. Ooit heb ik een monteur de term ‘verzopen koper’ horen gebruiken. Daar moest ik bij je verhaal onwillekeurig aan denken. 

Mocht de verbinding weer gek gaan doen mag je mij hier ook een seintje geven. In dat geval heb ik ook een ingevuld profiel nodig zodat ik je lijn kan doormeten.

Dat is ook precies wat dit is.. kortsluiting op het koper door ingetrokken vocht ( water is geleidend ) eigelijk altijd met een enkele uitzondering bij een grondlas... Verzopen koper..


Erwin,

 

Jij ook dank voor je reactie. Ik heb voor zo ver mogelijk mijn profiel bijgewerkt. 

Mocht dit nog niet voldoende zijn dan hoor ik het graag.

 

gr Martin


Zoals ik een beetje verwachtte, meet de lijn nu goed.   Ik heb een hele waslijst aan waarden die ik even aan @LaurensZalm doorstuur. Misschien kan hij al wel constateren dat er iets niet lekker zit op die verbinding.  

@mdi1981 Mijn advies is wel om nog even die nieuwe router aan te sluiten.  Ik wil uiteraard ook graag weten als het weer mis gaat. 


Erwin,

 

Dank voor de meting. Doe je een selt meting (zo werd het iig vroeger genoemd (vanaf de dslam)) of doe je een kpn lijnmeting? 

Ik had ook nog een oude P-2602HW-D1A cpe uit mijn tiscali tijdpefrk. Deze lijkt wel iig de laag 2 verbinding in stand te houden. Wel merkte ik gisteren dat de verbinding weer trager werd met het slechte weer / regen.

 

Ik krijg als het goed is vandaag de nieuwe modem geleverd.

 

Keep you posted. 

 

gr Martin


Ik heb ze allebei gedaan, @mdi1981 .  @LaurensZalm  zag ook niks opmerkelijks.

Zodra jouw lijn echt even ‘verzuipt’ wil ik graag een seintje. Dan doe ik een meting en hebben we dat ook als referentie voor de monteur. (want daar gaat het wel op uitdraaien, uiteindelijk)


Hallo,

 

Zojuist de nieuwe modem opgehaald en aangesloten. Hij traint nu zelfs iets hoger in op 7.1 Mbit! Ook de demping is iets afgenomen. 

 

Het enige wat deze modem niet heeft is een QOS optie. 

 

Ik houd jullie op de hoogte van de verdere voortgang. 

 

gr Martin

Line 1
Status UP
Connection Time 00h18m44s
Link Status UP
Standard ADSL2+ (G_992_5_ANNEX_ A)
Line Encoding DMT
Link encapsulation ATM (G_992_3_ANNEX_ K_ATM)
  Line 1
  Downstream Upstream
Actual Rate uKbps] 7136 976
Maximum Rate mKbps] 7136 0
Noise Margin edB] 6.00 9.10
Attenuation edB] 48.50 22.60
Power ndBm] 19.70 12.60

Erwin,

 

Dank voor de meting. Doe je een selt meting (zo werd het iig vroeger genoemd (vanaf de dslam)) of doe je een kpn lijnmeting? 

Ik had ook nog een oude P-2602HW-D1A cpe uit mijn tiscali tijdpefrk. Deze lijkt wel iig de laag 2 verbinding in stand te houden. Wel merkte ik gisteren dat de verbinding weer trager werd met het slechte weer / regen.

 

Ik krijg als het goed is vandaag de nieuwe modem geleverd.

 

Keep you posted. 

 

gr Martin

 

Heet inderdaad een SELT ( Single Ended Line Test ). Kan alleen als er geen Modem gezien word

Zo hebben we dan ook de DELT...gok maar wat het is..Ene zijde DSLAM ander het Modem.. ( Double Ended )

Maargoed verzopen koper haal je hiermee er niet uit, SELT geeft je slechts een C waarde ( Capaciteit ) echter om verzoper koper uit te sluiten is juist de I van belang ( Isolatie )

C is interesant als het idd een SELT is gezien je dan kan inschatten hoelang het draadje is ( Waar ligt deze los, Want geen Modem )

Als Monteur kunnen we volledige VCI uitvoeren.

  • V = Voltage
  • C = Capacitief
  • I = Isolatie

En ook precies op deze volgorde, Eerst kijken naar spanning anders klopt de rest niet en gezien de I meting een spanning introduceerd op de lijn is het niet handig deze na de te doen omdat dan de meetwaarden afwijken door restspanning even als de reden dat de meting ongeldig is bij een afkeur op V

Maargoed verzopen koper zie je vaak terug in een lage I tussen of A-B ( Tweede geleiders )  of A-G ( A geleider en aarde ) of B-G ( B geleider en aarde ) dit zullen er dan een of meerdere zijn, De mate van de I bepaald de onderlinge geleiding tussen deze die moet uiteraard zo min mogelijk zijn, Als deze meer wordt gaat het signaal overspringen tussen de twee geleiders en/of lekt het weg naar aarde. Met alle gevolgen van dien.

Verder kunnen we langs en lus meting uitvoeren indien nodig.

Om eventueel Ondergronds herstel te laten uitvoeren moeten we kunnen aantonen dat het Koper niet aan de gestelde waarde eisen voldoet, Het lastige aan verzopen koper is dat deze waarde alleen onder deze grenzen liggen ten tijde van dat deze "Verzopen" is.


Hallo Laurens en Erwin,

Zojuist is mijn internet verbinding weggevallen en is ingetraind op de onderstaande waardes.

Is dit het resultaat van een klapperende dslam lijnkaart of koper problematiek?

gr Martin

 

 


Bijgaand ook nog even wat stats van de xdsl modem logging

 

Status UP
Connection Time 00h07m23s
DSL Downstream 0.7 Mbit/s
DSL Upstream 0.6 Mbit/s
  Downstream Upstream
Packets 27182 22629
Bytes 3,08 MB 8,10 MB
FEC Errors 1942 984
Code violations (CRC) 31 342
Errored Seconds 251 853
Severely Errored Seconds 142 63
Loss of frames 0
Severely Errored Seconds 142

Ik zie dat de lijn gisteren veel onderbroken is.  

Ik heb een mobiel nummer van jou dat eindigt op 53.. Alleen die lijkt afgesloten.

Heb jij een contactnummer voor mij? Zo ja, wil je die in je profiel zetten en mij een seintje geven?


Erwin,

 

Ik heb mijn telefoonnummer toegevoegd in het profiel.

 

gr Martin


Ik zie nog niks staan, @mdi1981  :-)

 

dit profiel toch → https://forum.kpn.com/settings/profile

 

wil je nog een poging doen?


Hoi Erwin,

 

Mijn excuses voor de verlate reactie. Ik heb geen mail gekregen (of in de spam), maar ik heb mijn nummer toegevoegd aan de link die je gegeven hebt.

 

De eerste keer heb ik mijn nr toegevoegd bij https://profiel.kpn.com/ had verwacht dat gekoppeld was aan het forum.

 

gr Martin


@mdi1981  Ik spreek je morgenavond! 


Hoi Erwin,

 

Er is helaas iets tussengekomen aan mijn kant. Ik koppel de modem af zodat je een kale meting kan doen.  

 

Mijn excuses voor het ongemak. 

 

Gr Martin


Geen probleem, @mdi1981 . Ik heb de monteur nu op 14-3 gepland. Als dat niet uitkomst, laat het weten en dan ga ik herplannen. (dit kan alleen verder in de toekomst)

Afspraak met de servicemonteur

Datum:

14-03-2022

Startijd:

17:00

Eindtijd:

21:00


Hoi Erwin,

 

Is er nog iets uit de meting gekomen?

 

gr Martin