Skip to main content

Ik heb KPN Hussel 50Mbs abonnement in combinatie met “sneller internet buiten gebeid” Aan mijn Experia Box V10 hangt een SagemCom Fast modem direct aan de Experia Box (Poort-3) (zou niet uit moeten maken welke poort maar toch) Ik ondervind het volgende probleem wat al een tijdje aanhoud. De internet snelheid is laag en valt zo nu en dan weg. Nou heb ik zelf even ingelogd in mijn ExperiaBox V10 en onder Status → Geavanceerd → 3G/4G → Connectie status gekeken en hier vind ik terug dat er geen gegevens bekend zijn, IP modem / gateway / DNS zijn leeg. Modems gereset, zowel de Experia als de SagemCom maar geen effect. Kan iemand mij vertellen hoe ik kan zien of er nu wel of niet wordt overgeschakeld naar de 4G waneer dit gewenst is?

 

Edit: De webpagina van het 4G modem (Sagemcom Fast) is wel normaal bereikbaar. (kan echter niet inloggen, denk dat dat alleen voor KPN zelf is)

Dag @MadBo , heeft u eerder wel een hogere snelheid gehad? Branden er rode lampjes op het modem? Welke snelheid heeft u?


Goedemiddag @Joep1965, Ja tot 48Mbs down en 18Mbs up. Op moment zijn op beide modems geen rode lampjes actief. Snelheid op moment: (Wat nu wel prima is, maar zoals gezegd, het hapert oz nu en dan)

 


“Nou heb ik zelf even ingelogd in mijn ExperiaBox V10 en onder Status → Geavanceerd → 3G/4G → Connectie status gekeken en hier vind ik terug dat er geen gegevens bekend zijn, IP modem / gateway / DNS zijn leeg. ”


Die instellingen in de V10 zijn voor een 4G USB stick aangesloten aan de USB connector van de V10 en dus niet voor SIB.

Het best is te zien dat het Sagemcom modem bijschakelt met de Ookla SpeedTest app. Kijk eerst wat de V10 aangeeft op de statuspagina als snelheid van de VDSL verbinding. Doe dan de SpeedTest. Als het goed is zie je de snelheid dan oplopen tot de VDSL snelheid en direct daarna loopt deze dan door naar de totale snelheid.

Wisselende snelheid op 4G is normaal, ik ervaar dit ook sterk. Erg afhankelijk van de bezetting van de zendmast en weerscondities. Het is nu vakantietijd. Zit u in de buurt van een locatie met bijvoorbeeld veel toeristen? Ik wel, dan zie je in de zomer zware belasting van de zendmast. Niets aan te doen.

Misschien helpt een buitenantenne iets.


Hi @MadBo! Hoe gaat het na de tips in dit topic met de verbinding? Merk je al verbetering?

Als dat niet zo is, wil ik je eerst nog aanraden een reset van je modem te doen. Kan je ook aangeven hoeveel van de 3 lampjes van bereik van het Sneller Internet Buitengebied branden. Als dat er minder dan 3 zijn probeer dan eerst het apparaat te verplaatsen om het bereik te verbeteren. 


Hallo @Bram_  Helaas ontving ik vandaag pas een notificatie van je bericht. Ik ben naar aanleiding van jouw bericht nog eens naar het 4G modem gaan kijken, en viel mij op dat maar 1 vd signaalsterkte lampjes branden. Ik heb daarop het modem wat verplaatst en nogmaals de test van @Ernst-Jan gaan uitvoeren en de verbetering is aanzienlijk! DANK nooit gezien dat meerdere lampjes zaten, is nogal donker op zolder waar het modem staat. Technisch gezien was jouw post de oplossing!


@MadBo blij dat je de reactie in ieder geval gekregen hebt. En al helemaal dat je weer gewoon kan internetten. 

Fijn weekend gewenst! 🙂