Skip to main content

Sinds vorig jaar december zijn wij overgegaan op Glazvezel van KPN, en hebben eigenlijk tot 1,5 maand a 2 maanden geleden goed gedraaid zonder problemen.

1,5 maand geleden kwamen er ineens problemen met het Mesh wifi (Super Wifi) waar één van de schotels steeds disconnecte. Daarop is het systeem volledig gereset naar systeem instellingen, waarna het systeem zijn configuratie weer heeft opgehaald automatisch (een extern systeem van KPN, ben de naam even kwijt). Enkel wat detail configuratie nog moeten doorvoeren waarna alles weer up & running was.

 

nu heeft dit twee weken vlekkeloos gedraaid, en worden we nu sinds 2 weken geplaagd met wegvallend internet. ik moet dan het modem een herstart geven, dan gaat het 2 a 3 dagen goed, dan moet dat riedeltje weer herhaalt worden, vanavond trouwens nu de 2e keer binnen 4 uur tijd ondanks de herstart, dat beloofd niet veel goeds.

zodra het mis gaat komt de volgende melding consequent steeds terug:

 

Momenteel doelbewust nog geen herstart gedaan, maar ik heb aardig wat devices (verlichting) ook aan de wifi zitten, en mijn vrouw speelt graag een spelletje op haar telefoon - als dit herhaaldelijk gebeurd is dat dus erg vervelend gezien dat hele rare effecten kan geven op de devices (weigeren te verbinden omdat er steeds geen internet verbinding is, daarom dat een device geen automatische verbinding meer maakt etc.).

 

Voordat ik alles weer naar fabriek instellingen terug zet, en het externe KPN systeem de configuratie weer terug spuugt, wil ik graag weten of daar het hele probleem niet ontstaat omdat er een issue zit in die configuratie (waarvan ik dus ook niet kan voorkomen dat deze wordt teruggezet, heel irritant!).

 

onderstaand voor de volledigheid, 16 minuten verbinding met WAN, terwijl het systeem al meer dan 3 uur up is.

network map ook voor de volledigheid en de beeldvorming. hier zijn sinds de problemen zijn ontstaan geen nieuwe devices bij gekomen ten opzichte van december eind vorig jaar.

 

Wat gaat hier niet goed, en welke informatie is eventueel nog nodig om dit beter te pinpointen?

 

 

 

 

Hoi @SamBas, welkom op ons forum!
Ervaar je dit issue nog steeds? We denken graag even mee!
Bij een wegvallende verbinding is het vaak het handigst om eerst even met ons te bellen op 0800-0402, mijn collega's kunnen dan meteen de lijn uitlezen.

Als de lijn goed is kan het inderdaad zijn dat er met de configuratie iets niet helemaal goed zit.
Daar heb ik alvast twee tips voor:

  • Zorg ervoor dat je eerste superwifipunt niet té dicht bij de box12 staat. In dezelfde ruimte moet wel kunnen maar niet allebei in de meterkast.
  • Daarnaast kun je een hoop dingen uitsluiten door apparaten op je netwerk individueel even te ontkoppelen om uit te sluiten of daar niet ergens een probleem ontstaat.

Verder heb ik hier nog een paar handige topics over!

 


Als ik jouw log bekijk dan valt de "fysieke" verbinding weg en vaak is dat te wijten aan een hardware fout of een slechte kabel en/of slechte connectoren.

Heb je al eens een andere netwerkkabel gebruikt tussen V12 en NTU/ONT?