Skip to main content

Dit probleem ervaar ik ook met mijn Experia V10a.

Sinds ongeveer anderhalve maand valt de internetverbinding plots weg, lijkt vooral in de namiddag en avond.
Alles is in principe bedraad en werkt naar behoren normaliter.
De modem geeft zelf ook een rood indicatielampje aan indien dit gebeurt.
Het probleem herstelt zich na een minuut vanzelf. Stroomvoorziening van de modem aan-/uitzetten verhelpt het ook.
In principe incidenteel geen ramp, maar wel zeer vervelend bij herhalend voorkomen.

Ik heb het nu tweeënhalve week bijgehouden en heb er in die periode 15 keer last van gehad.

Het lijkt toch een wat breder probleem. Ik zie al meerdere posts die exact hierover gaan.

Dat klinkt niet goed. Een rood lampje duidt vaak op een probleem tussen de centrale en je modem.  Heb je de kabel tussen het modem en israpunt al gecontroleerd?


Hoi @ThomasD, het lijkt mij toch wel knap irritant als steeds de hele verbinding wegvalt. Ik zie dit zo niet terug. Alleen handmatige herstarts. Reset je ook wel eens? Kun je vertellen hoe het modem is aangesloten op het hoofdaansluitpunt: is dat met een ronde kabel van maximaal 2 meter zonder splitter?


Helaas kan ik mijn post (verplaatst naar eigen topic blijkbaar) niet meer bijwerken met informatie die ik aan het verzamelen ben. Bij deze dan maar even hier.

Ik maak geen gebruik van het WiFi-netwerk van de modem. Hiervoor heb ik mijn eigen WiFi mesh network opgezet, hoewel ik vooral gebruik maak van mijn gigalan wat ik door het hele huis getrokken heb. Dit werkt overigens echt perfect, maar valt voor de duidelijkheid volledig buiten de scope van wat ik van KPN afneem en hier vraag.

Ik heb al een keer een factory reset van de modem uitgevoerd. Dit verhelpt het probleem niet. Handmatig de modem powercyclen helpt tijdelijk, dit heb ik van alle keren vier keer gedaan uit frustratie. Zoals gezegd, het herstelt zich ook vanzelf binnen enkele minuten. Zodra het internet eruit ligt is het lampje al rood.

De modem is met de door KPN-bijgeleverde ethernetkabel (met gele uiteinden) aangesloten aan het glasvezelpunt. Ik heb de kabel met een tester doorgemeten en is helemaal in orde (8 pins + ground maken volledig contact). Eventueel zou ik deze kunnen vervangen, hoewel ik het erg arbitrair vind als dit het probleem zou zijn. Wat wel zou kunnen is dat het glasvezelkastje wat lam is. Deze was al aanwezig toen ik hier kwam wonen en kon volgens de monteur blijven zitten. De adapter hiervoor bleek echter doorgebrand na een paar weken gebruik. Wat ook zou kunnen is dat de modem zelf lam is. Op beide apparaten heb je als klant weinig zicht.

De volgende momenten heb ik in ieder geval merkbaar last gehad van wat ik beschrijf:

  • (...)
  • Donderdag 17 september 2020 15:47
  • Donderdag 17 september 2020 16:01
  • Zaterdag 19 september 2020 08:37
  • Zaterdag 19 september 2020 22:09
  • Maandag 21 september 2020 15:52
  • Woensdag 23 september 2020 12:27
  • Zaterdag 26 september 2020 19:31
  • Zaterdag 26 september 2020 20:09
  • Zondag 27 september 2020 23:17
  • Maandag 28 september 2020 07:39
  • Woensdag 30 september 2020 17:16
  • Woensdag 30 september 2020 21:55
  • Zaterdag 3 oktober 2020 18:56
  • Zondag 4 oktober 2020 08:54
  • Maandag 5 oktober 2020 09:46
  • Maandag 5 oktober 2020 18:42

Natuurlijk zit ik niet 24/7 vastgeklampt aan het internet, dus allicht zijn er meer momenten waarop dit gebeurt.

Daarnaast heb ik de logs van het apparaat erbij gepakt. Specifiek van afgelopen maandag is te zien dat het systeem een SIGTERM signal genereert (hoewel de tijden in de log wat door elkaar lijken te lopen):

Oct  5 07:45:57 VRV9517 daemon.warn radvd[3886]: problem checking all-routers membership on br0
Oct 5 07:45:57 VRV9517 daemon.warn radvd[3886]: sendmsg: Network is unreachable
Oct 5 09:48:20 VRV9517 daemon.info dnsmasq[5999]: exiting on receipt of SIGTERM
Oct 5 09:48:22 VRV9517 daemon.info dnsmasq[32257]: make: family 2
Oct 5 09:48:22 VRV9517 daemon.info dnsmasq[32257]: make: family 2
Oct 5 09:48:22 VRV9517 daemon.info dnsmasq[32257]: make: family 10
Oct 5 09:48:22 VRV9517 daemon.info dnsmasq[32257]: make: family 10
Oct 5 09:48:22 VRV9517 daemon.info dnsmasq[32260]: started, cache disabled
Oct 5 09:48:22 VRV9517 daemon.info dnsmasq[32260]: compile time options: IPv6 GNU-getopt no-DBus no-i18n no-IDN DHCP no-DHCPv6 no-Lua TFTP no-conntrack no-ipset no-auth no-DNSSEC no-ID loop-detect inotify
Oct 5 09:48:22 VRV9517 daemon.info dnsmasq[32260]: read /etc/hosts - 6 addresses
Oct 5 09:48:22 VRV9517 daemon.info dnsmasq[32260]: using nameserver 195.121.1.34#53
Oct 5 09:48:22 VRV9517 daemon.info dnsmasq[32260]: using nameserver 195.121.1.66#53
Oct 5 09:48:22 VRV9517 daemon.info dhcpd: Wrote 1 leases to leases file.

Al met al erg vervelend en lijkt me ook zeker niet de bedoeling. Ik zit al wat andere (fallback) opties en/of alternatieven te bekijken, want dit is me al een aantal keer in een meeting voor mijn werk gebeurd, wat echt onacceptabel is. Het vervelende is dat het voorheen dus echt foutloos werkte, sinds anderhalve maand is het zoals bovenstaand.

 


Ik ben gaan meten. Ik meet een verbreking terug vandaag. Je geeft wel aan dat je het modem al eens hebt gereset. Heb je ook het glasvezelkastje al eens stroomloos gehad voor 2 minuten en daarna het modem gereset? Maakt dat verschil?


De verbinding was vanochtend weg omdat ik de kabel tussen de modem en het glasvezelkastje aan het doormeten was. Ik zal later vanmiddag even de genoemde reset uitvoeren. Het is afwachten of de storing dan voorkomt.


Ik ben erg benieuwd. Ik hoor het graag. 


Inmiddels is het een paar dagen na de genoemde reset. Het probleem is niet meer voorgekomen.

Wat ik echter wel heb gemerkt is dat het glasvezelkastje echt lam is. Bij een lichte beweging van de stroomdraad valt de ethernetverbinding weg of valt het hele kastje uit.

Dit zit me wel dwars. De adapter voor het (al aanwezige) glasvezelkastje moest in de eerste weken dat ik hier kwam wonen ook worden vervangen. Deze was doorgebrand. Het lijkt erop dat het kastje niet solide meer is.

Ik heb ook een Video gemaakt om te laten zien wat ik bedoel. Is dit normaal? Zo niet, wellicht handig om hier een monteur voor te laten komen?


Nee, dat is niet goed. Het lijkt mij inderdaad goed dat hier eens een monteur naar gaat kijken. Hij komt morgen 14/10 tussen 1400-1600 uur. Dit hebben we ook telefonisch besproken. Ik hoor graag morgen van je als de monteur is geweest. 


De monteur is inmiddels geweest. Hij was het met mij eens en heeft het glasvezelkastje vervangen. De verbinding is sindsdien ook weer stabiel.

Ik heb een overzicht van de service-opdracht ontvangen. Hier staat nog wel dat het me €50 zou gaan kosten. Dat komt hoop ik nog te vervallen? Het was een probleem wat volgens mij binnen de service valt. Ik mag zelf geen aanpassingen doen aan op het glasvezelkastje.


Fijn dat het nu is opgelost. Nieuw glasvezelkastje was dus de oplossing. En zoals we al afgesproken hadden zou ik de kosten vergoeden mochten deze in rekening gebracht worden. Dus dat heb ik gedaan. Je zult het in mindering zien op de volgende factuur. 

Mocht er nog weer iets zijn, laat het vooral weten.Â