Skip to main content

Dag allemaal,

Ik heb sinds een paar weken een nieuw abonnement bij KPN en heb ook een nieuwe modem gekregen. Helaas valt deze per dag meerdere keren uit zonder enige aanleiding en zit ik dus zonder internet. Wat zou hier een reden van kunnen zijn en, nog belangrijker, hoe los ik dit op?

 

Modem model: KPN Box 12

Type abonnement: Hussel Internet 100 Mbit/s

Acties ondernomen: 

  • Meerdere keren opnieuw geïnstalleerd 
  • WiFi hulp uitgevoerd

Alvast bedankt!

Groeten Timo

Hi @Erwin_ ,

Ik ben eruit! Elke keer als ik mijn laptop (MacBook) open klap, valt de gehele modem uit en start hij opnieuw op. Het is heel bizar maar dit is wat er gebeurt! Ik heb net nog een keer mijn laptop dichtgeklapt, tien minuten gewacht, en toen de laptop open gedaan en ik zag de modem uitvallen en weer aan gaan.

Heb jij hier een verklaring voor? :/

😯 En die macbook is draadloos ? Of zit er een kabel tussen? Zit de voeding op dezelfde groep als jouw experiabox?


Hi @Erwin_ ,

Ik ben eruit! Elke keer als ik mijn laptop (MacBook) open klap, valt de gehele modem uit en start hij opnieuw op. Het is heel bizar maar dit is wat er gebeurt! Ik heb net nog een keer mijn laptop dichtgeklapt, tien minuten gewacht, en toen de laptop open gedaan en ik zag de modem uitvallen en weer aan gaan.

Heb jij hier een verklaring voor? :/

😯 En die macbook is draadloos ? Of zit er een kabel tussen? Zit de voeding op dezelfde groep als jouw experiabox?

Die Macbook is draadloos en zit niet aangesloten op een elektriciteitsgroep (opgeladen accu). Er gaat geen draad van de router naar een ander apparaat.

Zojuist nog een keer gebeurd; ik open mijn laptop en na 20 seconden vliegt de modem eruit...


Ik sta paf.. oprecht.

Gebeurt het consequent als jij de laptop opent? En je ziet op dat moment ook letterlijk het modem herstarten? Is het op deze manier telkens te reproduceren?

@wjb @Nick83   enig idee wat dit kan veroorzaken? 


Ik sta paf.. oprecht.

Gebeurt het consequent als jij de laptop opent? En je ziet op dat moment ook letterlijk het modem herstarten? Is het op deze manier telkens te reproduceren?

@wjb @Nick83   enig idee wat dit kan veroorzaken? 

Ook ik sta paf.. oprecht. :wink:

@Erwin_, Als de V12 echt reboot dan zou je dat toch moeten zien in de monitoring van de aansluiting?


Ik meet 17-11 4 onderbrekingen. 

2020-11-17 17:27:26

2020-11-17 12:58:11

2020-11-17 12:05:14 

2020-11-17 09:46:07 

@TimoT Komen de tijden overeen met de momenten waarop jij de laptop opende?  (zo te lezen herstelt de verbinding daarna weer uit zichzelf? Zo ja, binnen hoeveel tijd ben je weer online?)


Hi @Erwin_ ,

Dat klopt inderdaad, op die tijdstippen heb ik mijn laptop geopend en viel de modem uit. Ik snap dat jullie stomverbaasd zijn, dat ben ik ook! Heel raar…

Ik ben binnen twee a drie minuten weer online. De modem blijft ongeveer 15 seconden helemaal uit (althans, de lampjes zijn allemaal uit), en daarna gaan één voor één de lampjes weer aan. Uiteindelijk herstelt de verbinding zich wel weer. 


Kijk, ik heb zelfs een video gemaakt om te laten zien hoe het hele proces eruit ziet! Je kunt de klok erop gelijk zetten; ik open mijn laptop, doe niks, en de modem valt uit…

Hier is het filmpje wat ik gemaakt heb; https://youtu.be/zqk0DigUHQA 


Kijk, ik heb zelfs een video gemaakt om te laten zien hoe het hele proces eruit ziet! Je kunt de klok erop gelijk zetten; ik open mijn laptop, doe niks, en de modem valt uit…

Hier is het filmpje wat ik gemaakt heb; https://youtu.be/zqk0DigUHQA 

Je filmpje staat als privé is is dus niet door anderen te bekijken.

 


@wjb oeps thanks! Heb het nu aangepast naar openbaar!


 


Dit heb ik nog nooit zo zien gebeuren.

Zeer interessant fenomeen dit.

Krijgt de laptop wel een netwerkverbinding nadat de V12 opnieuw opgestart is?

Wat is het IP adres van die laptop?


Fascinerend he? :smile:

Bedoel je dit? 

IPv4-adres: 192.168.2.1

Router: 192.168.2.254


Die IP adressen zijn prima.

Kan je dan, na zo'n herstart, ook gewoon op Internet met die laptop?

Inderdaad zeer fascinerend.

Ik zou bijna zeggen dat er gekeken zou moeten worden of hetzelfde probleem zich ook voordoet bij een andere V12. Ik hoop dat KPN jou een andere V12 kan sturen.


Yep, ik kan gewoon weer op het netwerk als alle vier de lampjes weer branden. Ik moet sommige apparaten wel weer handmatig instellen op het netwerk (zoals de Smart TV) dus dat is wel vervelend, maar verder lukt dat wel. 

Als je met V12 de modem bedoelt, dan zal dat niet uitmaken. De vorige monteur die hier was heeft de modem al vervangen maar het probleem blijft bestaan… 


@TimoT . Je filmpje gaat nu viral binnen de technische afdelingen van KPN ;-)

Ik ga (voordat we wéér een monteur aansturen) eerst met een paar techneuten om tafel. Ik kom er zo snel mogelijk op terug!

Als er meelezers zijn, die een theorie hebben over wat hier precies misgaat, laat het weten! 


@TimoTwat maf!
Ik ben heel erg benieuwd welke programma's er op de achtergrond automatisch draaien, zou je dat misschien met ons willen delen?


@TimoT  Ik ben trouwens ook wel nieuwschierig of je via 2.4 of 5 ghz verbinding maakt.


@Erwin_ ,

Haha top! Fijn dat ik nu trending ben bij KPN ;-)

@Digi Daisy ,

In principe staat alleen de ‘finder’ aan en Google Chrome. Ik maak meestal verbinding via 5Ghz (dat is volgens mij ook de automatisch ingestelde verbinding, toch?).

Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust! :)

Overigens gaat het nu een stuk beter, gisteren viel de modem slechts één keer uit ipv drie keer.


Hey @TimoT, onze techneuten willen graag wat meer weten over je Macbook. Welk type is het? Verder dingen als processor, RAM, bouwjaar, versie MacOS etc… Eerste ingevingen die ze hebben is dat het wellicht iets te maken heeft met een fout tijdens de handshake (aanmeldprocedure) tussen de Mac en de Box 12 waardoor die laatste denkt ‘bekijk het maar’ en herstart. Maar daarvoor is dus meer info nodig :) 


Hey @Erik_ ,

Hierbij de pagina met alle info over de MacBook. Heb ‘m ook via Cooblue gekocht;

https://www.coolblue.nl/product/861864/apple-macbook-pro-13-2020-mwp42n-a-space-gray.html?utm_source=vanessa&utm_medium=mail&utm_campaign=notspecified#product-reviews

P.S: Ik moest even lachen om je ‘bekijk het maar’ opmerking :D


Dank voor de info, @TimoT . Ik stuur het door.


Hi @Erwin_ ,

Is er inmiddels al een oplossing voorhanden? Wifi knalt er nog steeds uit wanneer ik mijn laptop open klap… 


Ik ga voor je informeren, @TimoT . Ik heb nog geen reactie gehad. Ik laat je zo snel mogelijk weten wat de vervolgstappen zijn. 


Top, thanks! 


Men wil graag een expert naar jou sturen, @TimoT .  Lijkt jou dat een goed plan?