Skip to main content

Wij zijn sinds gisteren (19/09/2022) bij KPN aangesloten. Hiervoor waren wij bij Ziggo met 350 mbits download, 30 upload. Maar omdat KPN glasvezel onlangs bij ons had aangesloten, besloten wij om te gaan overstappen naar kpn. Wij hebben nu 1000/1000 (Download/upload in Mbit/s) en wij betalen nu vrijwel dezelfde prijs als wat wij betaalde bij ziggo. Goeie deal dus. En het feit dat het glasvezel is maakt het alleen maar nog beter (vooral vanwege de upload snelheid.) 

 

Helaas is het internet niet zoals verwacht. Wij hebben vaak last van internet uitval, wat wij bij ziggo bijna nooit hadden. Gisteren, toen wij aangesloten werden bij KPN hadden wij al heel snel last van wegvallend internet en vandaag nu ook weer. Ik ben bang dat dit een blijvend probleem is tenzij ik er iets aan doe. En vandaar dat ik nu al aan de bel trek, want wij zijn blijkbaar nog lang niet de enige met dit probleem zo te zien. Ik ben heel erg teleurgesteld met KPN maar ik hoop stiekem dat we dit kunnen oplossen en dat ik gewoon bij KPN kan blijven. Maar als hier niks aan gedaan kan worden dan ben ik bang dat ik geen andere keus heb en terug moet naar Ziggo (Wat ik liever niet wil doen.) 

 

Maar helaas is dit ook niet mijn enige probleem. Wanneer ik mijn internet snelheid meet op de wifi dan valt de snelheid ook heel erg tegen. Mijn telefoon meet gemiddeld 25 mbits download en 20 mbits upload. Sorry maar dit is echt belachelijk, ik betaal gewoon voor 1000 mbits snelheid. En dit is in de woonkamer. Wij hebben de modem in de meterkast staan, een superwifi punt in de woonkamer en nog eentje boven. Maar zelfs in de woonkamer valt het internet snelheid tegen (boven genoemde resultaten.) Ik heb het hierbij wel over wifi en niet over de kabel internet. Kabel internet is wat mij betreft gewoon prima, behalve dat het ook uitvalt soms. 

 

En tot slot is er nog een probleem, op mijn computer met kabel internet kan ik niet naar de admin panel gaan (mijnmodem.kpn) de browser doet dan alsof de site niet bestaat. Heel erg vreemd. Mijn ip is niet statisch op de computer, ik heb het ook al met de standaard DNS geprobeerd maar niks werkte. Ik heb een KPN box 12 als modem thuis.

 

Is er iets wat ik kan doen om dit te stoppen? Hoe kan ik weten of het probleem aan de super wifi punt ligt of aan de modem? Zou de modem firmware updaten kunnen helpen? En wat kan ik doen om de wifi snelheid te verbeteren? 

 

Alvast bedankt, ik kijk heel erg uit naar een oplossende antwoord. 

Hi en welkom op ons forum @Ahmed12. Het is druk op het moment, waardoor we later bij je topic zijn dan anders. Ben je intussen verder gekomen?

Zo niet, dan heb ik een aantal vragen voor je. We denken hier op het forum graag met je mee. Je noemt een aantal verschillende dingen zoals traag internet maar ook een wegvallende verbinding.

  • Hoe ervaar je dat internet wegvalt? Is dat alleen via wifi of ook via een bekabelde internetverbinding?
  • Zie je verschil in de lampjes op de KPN Box 12 als internet wegvalt?
  • Heb je de KPN Box 12 al eens gereset volgens stap 2?

 

Wifi Manager voor optimale wifi verbinding

Internet via wifi is een service die we natuurlijk standaard aanbieden: iedereen gebruikt wifi. Echter geven we geen garantie op de stabiliteit en snelheid via wifi. Dat komt doordat het een draadloze verbinding is en daardoor heel vatbaar voor alle andere wifi signalen en andere storingsbronnen in je buurt.  We helpen je natuurlijk wel graag op weg om het maximale uit je wifi te halen. Ik raad je aan om onze Wifi Manager te volgen. Deze handige servicetool helpt je om je verbinding na te kijken en wifi optimaal in te stellen.

Ik lees dat je ook SuperWifi gebruikt, top. Je kunt ons topic over SuperWifi doornemen voor alle tips en tricks. De kleur van de lampjes is bijvoorbeeld heel belangrijk. Het kan ook helpen om je SuperWifi eens te resetten en opnieuw te verbinden.

 

Ten slotte lees ik dat het openen van de webinterface niet lukt. Ik raad je allereerst aan om het vanuit een andere internetbrowser te proberen (denk aan Google Chrome of Mozilla Firefox) en het vanaf een ander apparaat te testen.


Hoi Alexandra, 

 

Bedankt voor je antwoord. Het probleem heeft zich zelf inmiddels opgelost. Ik weet niet precies hoe. Misschien moest de superwifi apparaat zichzelf even instellen? Ik ben blij dat het ten minste opgelost is nu. Daarnaast is het wifi opeens ook beter geworden. Ook helemaal vanzelf. 

 

Dus voor de mensen die net naar KPN overgestapt zijn en hetzelfde meemaken: probeer geduld te hebben en wie weet lost het probleem zichzelf op. 

 

En ook heb ik het probleem opgelost dat ik niet naar de webinterface kan, ik gebruik op mijn computer een custom DNS, namelijk 1.1.1.1 (primair) en 1.0.0.1 (secondair) Ik heb de DNS terug gezet naar de standaard en vervolgens een andere browser gebruikt. Ik weet uit ervaring namelijk dat het soms zo kan zijn dat de browser de oude pagina laat zien zelfs als een site veranderd. En in dit geval is de oude pagina de pagina waarin de browser laat zien dat de pagina het niet doet. 

 

Ik heb alleen nog een vraag over, hoe kan ik toegang krijgen tot de webinterface als ik een custom DNS wil gebruiken? Zoals 1.1.1.1?

 


@Ahmed12 Wat goed om te horen! Dankjewel voor het delen.

Wat betreft de DNS ben ik even voor je op zoek gegaan. Gewoonlijk moet het lukken als je de KPN Box 12 reset, dan de DNS aanpast en daarna de aangesloten apparaten herstart. We hebben ook verschillende behulpzame gebruikers hier op ons forum. Mogelijk komt er nog iemand langs je topic die goede tips heeft. @Nick83 heb jij misschien nog aanvullingen of suggesties voor aanpassen DNS op de Box 12?


Helaas vandaag weer een internet uitval, was wel een enkele keer maar het probleem komt dus af en toe terug. Dit is dus waarom ik zo vroeg aan de bel trok. Afgelopen dagen nergens last van gehad maar nu is het probleem weer terug. Ik heb geen zin om telkens met internet uitval te maken te hebben, zelf als het niet frequent gebeurd.  

 

Ik ga de vragen toch maar beantwoorden zodat ik hopelijk een oplossing kan krijgen voor eens en voor altijd.

 

Het internet valt voor alles uit. Wifi en kabel dus. 

De modem laat niks bijzonders zien, maar de super wifi punt knippert een groen licht wanneer het internet uitvalt. 

Ik heb de modem nog niet gerest maar ik zal dat dan nog wel even proberen. Ik hoop maar dat het werkt. Maar eigenlijk denk ik zelf niet dat het probleem aan de modem ligt want het lijkt er op dat de superwifi punt het probleem is door de knipperende groene licht. 


@Ahmed12 Dat klinkt inderdaad als een probleem met de wifi verbinding. Test eerst de internetverbinding eens via een kabel: valt die verbinding ook weg of blijft dat werken? Ik ben ook benieuwd hoe het na de reset gaat, goed dat je dat test.

Ik raad je ook aan om onze Wifi Manager eens te volgen en ons topic over SuperWifi even door te lezen. De linkjes staan in mijn eerste bericht hierboven. In het SuperWifi topic staat ook uitgelegd hoe je een ‘schone installatie’ doet. Als het probleem in de verbinding van je SuperWifi's zit helpt dat meestal goed.