Skip to main content
Vraag

Wegvallende verbinding na plaatsing Genexis GN-XGS2110B-EU-1 ONT

• February 26, 2026
  • 8 reacties
  • 59 keer bekeken

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4

Goedenavond

Vorige week vrijdag ben ik omgezet van 1Gig naar 4 Gig Superfiber 4, hierbij is de oude Genexis ONT 1Giga vervangen door een nieuwe Genexis GN-XGS2110B-EU-1. Ik gebruik al sinds 2017 deze verbinding met eigen router UDM-Pro en al enige tijd de Unifi UCG-Fiber. De nieuwe ONT is vorige week vrijdag ochtend geplaatst en ik kreeg diezelfde middag al drop-outs op de lijn welk nog steeds random plaats vinden.

Wat ik inmiddels al zelf heb gedaan:

• Kabel tussen de UCG en ONT vervangen door CAT6A
  • Lijn teruggezet van 4Gig naar 1 Gig
  • MSS clamping naar 1452
  • Poort op de UCG fiber op van 10Gig naar 1 Gig gezet (still testing)

Lees op diverse kanalen dat de Genexis in het verleden wat problemen heeft gehad en dat de Genexis ONT is vervangen door een Nokia ONT.

Heeft iemand los van bovenstaande acties nog ideeën? Want ik ben inmiddels terug bij af door deze upgrade actie 😉

Alvast bedankt

Ed

8 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • February 26, 2026

Lees op diverse kanalen dat de Genexis in het verleden wat problemen heeft gehad en dat de Genexis ONT is vervangen door een Nokia ONT.

voor de GN02 FTU, hebben we alleen maar deze Genexis ONT. hier is geen Nokia model van.

heb je de ONT al eens minimaal 2 minuten van de spanning af gehaald?

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 27, 2026

voor de GN02 FTU, hebben we alleen maar deze Genexis ONT. hier is geen Nokia model van.

heb je de ONT al eens minimaal 2 minuten van de spanning af gehaald?

He Joey,

Je had me vorige keer ook al een snel antwoord gegeven op de vraag welke ONT ik mogelijk zou gaan krijgen.

Ik heb na de installatie kort de spanning eraf gehad, daarna niet meer. Overigens duurde het een half uur voordat de nieuwe ONT wakker werd, ook wel apart.

Zou na mijn werk eens de spanning eraf halen. En dan nog een vraag, waarom kan de Nokia ONT niet?

Hoor graag en bedankt voor het snelle reageren!

Grt Ed 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 27, 2026

waarom kan de Nokia ONT niet?

Hij past niet op de FTU. Als je Genexis de GMC-TK01-XGS2110B is, is een vervanging door Nokia mogelijk

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 27, 2026

​@TDN,

Dankjewel voor de heldere toelichting, helaas voor mij maar ik zal het ermee moeten doen. Denk ook niet dat mijn nieuwe ONT 100% de boosdoener is want met de laatste (stabiel) firmware van de UCG-fiber zijn ook issues. Of… gewoon geen goed huwelijk tussen de Genexis ONT en de UCG-Fiber ;-)

Met de bovenstaande aanpassingen nog geen drop-outs gehad, al voelt het als een nieuwe Ferrari met een steen onder het gaspedaal.

Blijf nog even testen of het stabiel blijft en dan langzaam de boel weer aanpassen tot ik het gevonden heb.

Thx. Ed

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • March 1, 2026

Update:

Ik had mijn WAN poort op de UCG-Fiber fixed op 1Gig gezet en geen drop-outs meer gehad, zojuist de verbinding op 2.5Gig gezet en nu weer paar dagen testen of deze stabiel blijft.

Keep you posted (voor degene die het interesseert ;-) )

Grt Ed

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Multiedje, hopelijk blijft het nu allemaal stabiel draaien 🤞

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • March 2, 2026

Hallo ​@Multiedje, hopelijk blijft het nu allemaal stabiel draaien 🤞

Helaas, vanmorgen de lijn weer moeten terugzetten naar 1Gig. Ik laat het nu maar even zo, word gek van die meldingen op mijn telefoon dat het internet is verbroken.

Zodra Unifi een firmware update heeft waar zaken qua stabiliteit op de WAN poort van toepassing zijn, geef ik het nog een poging.

Grt Ed 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Laten we dan hopen op een firmware update die ze snel uitrollen.Â