Skip to main content

Ik heb sinds 20 Januari 2023 een nieuwe Glasvezel aansluiting van KPN. 

De glasvezel zelf is hier een maand daarvoor in de wijk aangelegd.

 

Helaas heb ik nog weinig plezier van aangezien mijn verbinding meerdere malen per uur wegvalt wat het thuiswerken, gamen en streamen uitermate frustrerend maakt. 

 

Er is een KPN monteur langsgeweest die het modem vervangen heeft, maar dit heeft geen verschil gemaakt.

 

De verbinding wordt verbroken voor alle aangesloten apparaten (PC, Alexa, TV)

Dit gebeurt ongeacht of het apparaat bekabeld of via WiFi is verbonden.

 

Tijdens de uitval blijft de default gateway gewoon bereikbaar voor alle apparaten

Op het glasvezelkastje lijkt het erop dat beide lampjes gewoon blijven branden, maar op het modem is te zien dat het internet lampje dan staat te knipperen.

 

Enkel KPN geleverde apparatuur in gebruik, router is een 12b variant, aangesloten op glasvezelkastje met een Cat6 STP kabel (bijgeleverd)

 

Onderbreking duurt doorgaans 30 seconden tot een minuut.

 

KPN servicedesk kan niets zien, modem is herstart, gereset (en dus al een keer vervangen)

Ik heb bij wijze van test op de PC een vast IP (ipv DHCP) geprobeerd en ook de DNS vastgezet maar dit maakt geen verschil, dit sluit aan bij de bevinding dat ten tijde van de onderbreking niet voorbij de default gateway gepinged kan worden.

 

Ik wordt hier radeloos van want de onderbrekingen zijn zo onvoorspelbaar en kort dat een meting laten uitvoeren ten tijde van de storing gewoonweg niet lukt.

 

Omdat dit een nieuwe aansluiting betreft die niet eerder gebruikt is en er mogelijk ook niet al te veel andere abonnees in de wijk zijn verwacht ik dat er gewoonweg iets niet klopt.

 

De Servicedesk wilde nog opperen dat het aan de isolatie van mijn huis ligt maar aangezien de glasvezel kabel door de pui heen gaat en niet draadloos probeert binnen te komen lijkt me dat klinkklare onzin. 

 

Overigens vind ik het ook een kwalijke zaak dat KPN servicedesk zegt dat ik dan maar KPN NL de kabelbeheerder moet bellen. Ik ben toch klant van KPN? Lijkt mij dat zij hier actie op mogen ondernemen. 

 

Wat mis ik hier nog? Wat kan ik verder doen?

Is er iets specifiek aan glasvezel wat ik nog kan controleren?

 

(5+ jaar voor DSL providers gewerkt, ik denk dat ik alles lokaal wel heb uitgesloten)

 

 

 

 

Hi @Mvandersteen! Zou je in dit geval je profiel willen invullen en hier laten weten wanneer je dat gedaan hebt?

Ik wil er graag voor je naar kijken. Maar ook rekening houden met wat de klantenservice al gedaan hebt. 

Verder wil ik niet uitsluiten dat ik op dezelfde conclusie uitkom. Maar ik wil wel graag even alles goed uitzoeken.


Hi Bram, 

 

Ik heb het profiel aangevuld, prima als je wilt kijken. 

 

Er staat voor morgen ook een monteur gepland en ik wil hoe dan ook graag dat dat bezoek doorgaat.


@Mvandersteen in dat geval wil ik nog even niet dit onderbreken. Wil je na het bezoek van de monteur 24 uur afwachten of alles stabiel is? En als dit zo is het hier laten weten?

Als het binnen die 24 uur meer dan 1 keer weer wegvalt laat het dan ook hier weten.


@Mvandersteen hoe is het op dit moment? Heeft de monteur alles opgelost?


Hi Bram, 

 

Ik heb sinds het bezoek van de monteur geen onderbrekingen meer gehad dus daar ben ik blij mee. 

 

Wat ik wel jammer vind is dat de monteur wist dat het aan het NTU kastje lag door een keer te kijken naar het serienummer. Hij gaf daarbij aan dat ook KPN wist dat er een batch met problemen in omloop is. 

 

Beetje jammer dat dit niet anders aangepakt wordt omdat ik er nu weken en vele telefoontjes en twee monteursbezoeken mee bezig ben. 

 

Evengoed voor mij is het opgelost.


@Mvandersteen het lastige daarmee is dat het lang niet voor alle klanten met dit type NTU geldt. Wel ben ik het met je eens dat in dit geval het beter was geweest als het eerder was opgevallen.