Skip to main content

Sinds kort heb ik regelmatig geen WIFI meer met mijn MacBook Pro. Als ik dan naar Systeemvoorkeuren ga en dan naar Netwerk en daar de WIFI even uit zet en dan weer aan dan heb ik weer verbinding tot……..en dan ga ik weer naar Systeemvoorkeuren- Netwerk- Wifi uit en weer Wifi aan. Heb dat probleem niet met andere apparaten. 

Waar zou dit aan liggen ? Gebruik een KPN Box 12 en 2 extra Wifi punten.

 

 

Hi @Pendelaar! Dat is een eigenaardig probleem. Gezien alleen de MacBook Pro slechte verbinding heeft lijkt het me verstandig daarop te focussen. Je MacBook heeft een ingebouwde Wi-Fi-probleemoplossing. Heb je deze al doorlopen?

Hoe gaat het verder met andere apparaten op dezelfde plek als de MacBook? Met andere woorden, is het de afstand tot het dichtsbijzijnde wifi apparaat dat de oorzaak kan zijn?

Ik wil je ook aanraden eens de Extra Wifi optie aan te zetten. Maak daarmee eens een apart 2,4GHz netwerk aan om te zien of daarmee de verbinding wel goed blijft. 

Laat je hier weten of een van deze dingen heeft geholpen?


Dank voor je reactie. Kan ik alleen maar waarderen. Wifi probleemoplossing al doorlopen zonder resultaat. Wel een keer OS opnieuw geïnstalleerd, dus geen cleane installatie. Ik ga aan de slag en laat je het uiteraard weten. 

Pendelaar

 


Heb nu een extra apart 2,4GHz netwerk aangelegd en mijn Macbook hiermee verbonden. Wat ik precies aan het doen ben is mij niet helemaal duidelijk. Wat doet dit extra netwerk anders dan mijn standaard …..?

We zullen zien of het werkt…

 

Pendelaar


@Pendelaar het instellen van de Extra Wifi was voornamelijk om te kijken of het te maken had met bandsteering. Het automatisch kiezen van de juiste soort wifi. Hoe gaat het nu met de verbinding?

En laat je ook nog weten hoe het op die locatie met andere apparaten gaat?

 


Bedankt voor je reactie en wedervraag, 

Ik heb dus een extra Wifi verbinding aangemaakt volgens je richtlijnen.

Op dit moment is het wat rustiger geworden, de verbinding valt stukken minder weg. Maar….ik moet toch nog wel eens naar systeemvoorkeuren-Netwerk om de Wifi uit en weer aan te zetten. Dat de Wifi wegvalt zie ik direct bij het Icoon van Whatsapp die onderin het scherm staat. Er komt dan een uitroepteken in de icoon te staan. Dan weet ik het al…..dus dan naar Voorkeuren etc.

Zou het met de buren kunnen maken, dat we elkaar in de weg zitten ? Ander kanaal ?

Met alle andere apparaten: 2 maal iPhone, 1 Mac, 1 maal iPad en 1 maal Macbook. Deze laatste vertoond dus nog wat kleren. Maar om nu al een nieuwe Macbook aan te schaffen……..gaat me nog wat te ver.


@Pendelaar een nieuwe computer aanschaffen om deze reden heeft geen zin. Het apparaat moet gewoon kunnen werken.

Ik denk op dit moment niet dat er een netwerk van de buren in de weg zit. Mijn vermoeden was eerder dat de bandsteering niet goed ging. Dat je iMac op de grens van het bereik van de 5GHz zat. En dat daardoor deze moest overschakelen tussen 2,4GHz en 5GHz. Maar als deze nog steeds wegvalt als je op de Extra Wifi zit is dit niet het probleem.

Ik heb een ander topic gevonden waar het ging om het type verbinding. De manier waarop data wordt verwerkt. De klant heeft dezelfde problemen als jij hebt met de iMac Daarbij gaat het om het verschil tussen SMB of AFP. Ik moet je eerlijk bekennen dat dit buiten mijn parate kennis valt. Ik wil je aanraden daarvoor de Apple klantenservice te bellen. Dit kan via 0800 - 0200 570. Bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 18:00. Dat is de Apple klantenservice. Die kunnen hier ongetwijfeld beter mee helpen dan ik. 

Als dat ook geen oplossing oplevert wil ik je vragen tijdelijk het apparaat via ethernetkabel aan te sluiten. Als daarmee de verbinding stabiel blijft weten we zeker dat het verder in de wifi gezocht moet worden.  


@Pendelaar heb je met de info uit het vorige bericht antwoord gevonden op de vraag? Heeft de Apple klantenservice bijvoorbeeld nog iets kunnen betekenen?


Neen, nog geen oplossing. Apple is niet te bereiken. Eerst krijg je een keuzemenu die erg lang duurt met teveel keuzes en daarna zit je in de wacht. Na 25 en 18 en 33 minuten was ik daar wel klaar mee.

Verder nog niets ondernomen en dus 2 a 3 maal per dag Wifi uit en weer aan zetten…...


@Pendelaar dat is naar om te horen. Ik heb zelf altijd goede ervaringen gehad met de klantenservice van Apple. Ik heb nog even gezocht voor je en er zijn nog een paar laatste dingen die misschien helpen. 

Ervaar je dit probleem specifiek nadat de computer uit slaapmodus komt? Als dat zo is volg dan deze stappen:

  • Ga naar het Apple menu, kies “Systeemvoorkeuren” en dan “Netwerk”.
  • Kies hier voor “Geavanceerd”. Waardoor je een lijst met netwerken ziet. 
  • Selecteer deze allemaal met “Command+A” en tik de “-” toets (min teken) om deze allemaal weg te halen. 
  • Ga hierna terug naar het vorige scherm. Klik op het “Locaties” dropdown menu en klik op het “Plus” icoontje. 
  • Geef een naam aan de nieuwe locatie en klik op “Afronden”.

Deze stappen heb ik vertaald uit het engels van deze pagina

Ook zie ik op deze pagina over wifi problemen oplossen met de Mac nog andere tips staan die ik hier nog niet gegeven heb. 

Ik denk wel dat dit echt de laatste tips zijn die ik kan vinden en geven voor de koek echt op is.