Skip to main content

Apart verhaal…

Zojuist contact gehad met de klantenservice (0800-0402) om aan te geven dat de laatste maanden onze internetverbinding af en toe en vooral in het weekend wegvalt. Het simpelweg uit/aan (soms meerdere keren) zetten van de 4G Huawei router is gelukkig voldoende maar het wordt nu gewoon irritant. Zeker in het weekend komt het nooit gunstig uit. 

 

Toen ik de klantenservice aan de lijn had en het e.e.a. had uitgelegd kreeg ik de opmerking over onze Experia box. Die hebben wij dus niet want wij hebben geen vaste aansluiting (vandaar het Buitengebied abonnement). Ik ben op de hoogte dat er een ander aanbod is voor klanten in een buitengebied die wel een (trage) vaste aansluiting hebben. Wij hebben ook netjes een brief gehad waarin dit is aangekondigd echter staat hier ook in dat wij in de huidige vorm verder kunnen (zie brief).

 

Echter sloeg het gesprek toen compleet om en kreeg ik te horen dat er geen ondersteuning meer wordt gegeven op deze vorm. Leek mij erg vreemd aangezien ik netjes maandelijks betaal voor de aansluiting en ondersteuning (mag ik hopen!). Dat was volgens de medewerker niet zo en hij kon verder niets voor me doen en/of nakijken. Hij zag namelijk helemaal niets qua aansluiting of abonnement op mijn adres! Ook gaf hij diverse keren opnieuw aan dat KPN deze vorm niet meer ondersteunt.

 

Ik heb gevraagd of ik dit zwart op wit kon krijgen want ik hoorde dit voor het eerst en het leek mij ook niet correct, maar dat was allemaal niet mogelijk. De reactie op mijn vraag “En hoe nu verder??” was vrij simpel “opzeggen".    Alsof ik daarmee geholpen ben.

 

Is hier een KPN medewerker die mij (ons) wel verder kan helpen???

ps:  het 020-nummer in de brief werkt niet meer….

 

 

Bij u was in 2019 dus geen vaste aansluiting mogenlijk. Is dat nu nog steeds zo?

Dat KPN u in 2019 meegedeeld heeft dat u het 4G modem wel kan blijven gebruiken, dat betekent natuurlijk niet dat da voor eeuwig zo zal blijven. Kan altijd zo zijn dat KPN later de dienst alsnog stopzet.


Nee daar is nog steeds niets in verandert. Glasvezel zou natuurlijk super zijn maar ik verwacht dat niet eerder dan 2030.


Dat KPN u in 2019 meegedeeld heeft dat u het 4G modem wel kan blijven gebruiken, dat betekent natuurlijk niet dat da voor eeuwig zo zal blijven. Kan altijd zo zijn dat KPN later de dienst alsnog stopzet.

 

Begrijpelijk, maar dat kun je niet onaangekondigd doen. Wij hebben in november 2019 deze brief ontvangen en er is in de tussentijd geen nieuwe brief gestuurd waarin staat dat de ondersteuning helemaal is beëindigd o.i.d.


Nee. Daar had dan inderdaad nog een brief of mail over gestuurd moeten worden. En als ze er mee stoppen, dan moeten ze ook stoppen met 💶 afschrijven 😬


@Derrick E. Ik wil graag eens met je meekijken naar de mogelijkheden. Zou je hiervoor je profiel kunnen invullen en hier een berichtje achterlaten zodra je dat gedaan hebt?


@Derrick E. Ik wil graag eens met je meekijken naar de mogelijkheden. Zou je hiervoor je profiel kunnen invullen en hier een berichtje achterlaten zodra je dat gedaan hebt?

Sure, welke (extra) gegevens heb je nodig Nico?


Hele late reactie: excuses hiervoor! Als jij jouw profiel kunt aanvullen met jouw postcode en huisnummer, klantnummer, geboortedatum van de contractant en de laatste 3 cijfers van het rekeningnummer wat bij ons bekend is? In het vakje ‘Persoonlijke opmerkingen’ kun je extra informatie kwijt. Geef je hier een seintje als jij je profiel aangevuld hebt?


Hele late reactie: excuses hiervoor! Als jij jouw profiel kunt aanvullen met jouw postcode en huisnummer, klantnummer, geboortedatum van de contractant en de laatste 3 cijfers van het rekeningnummer wat bij ons bekend is? In het vakje ‘Persoonlijke opmerkingen’ kun je extra informatie kwijt. Geef je hier een seintje als jij je profiel aangevuld hebt?

 

Ik heb mijn gegevens ingevuld. Zou fijn zijn als er serieus naar kan worden gekeken want afgelopen weekend was het weer drama.


Helaas niets meer vernomen van KPN….

 


Ik heb het voor je uitgezocht, @Derrick E. Ik ga mijn best doen om met mijn uitleg duidelijkheid te scheppen in jouw situatie:

Je hebt bij ons 2 aansluitingen:

  1. een vaste aansluiting met een Internet Instap abonnement voor €44,- per maand. Je krijgt momenteel €5,- korting op dit abonnement, hierdoor kom je uit op €39 per maand.
    De korting van €5,- krijg je, omdat de te behalen snelheid via dit abonnement lager dan 12Mbit/s is. 
  2. Daarnaast heb je een Sneller Internet Buitengebied 4G: deze optie is/ was gratis.

De brief die je ontvangen hebt, legt uit dat we een nieuwe oplossing ontwikkelt hebben: een oplossing waarbij een vaste internetlijn wordt gecombineerd met het mobiele netwerk. Naast de Experia box (ons modem) wordt er ook een 4G modem gebruikt: nu maak je alleen gebruik van een mobiele wifi router. De optie heeft nagenoeg dezelfde naam gekregen: Sneller Internet Buitengebied (SIB).

Door de komst van deze oplossing, kun je gemiddeld tot 50Mbit/s halen. Gezien het feit dat er in de brief staat "U kunt deze dienst wel blijven gebruiken....", ga ik er vanuit dat de gecombineerde oplossing toen niet beschikbaar was: inmiddels wel, dus ook jouw abonnement kan omgezet worden naar deze oplossing.

Op het moment dat jij gebruik wenst te maken van deze optie, is het belangrijk om het volgende te weten:

  • Het huidige Internet Instap abonnement wordt omgezet naar een Hussel Internet met gratis SIB voor €42,50 per maand
  • €5,- extra korting is niet meer van toepassing
  • Je ontvangt een nieuw 4G modem in bruikleen
  • Het huidige Sneller Internet Buitengebied 4G optie wordt opgezegd
  • Huidige mobiele wifi router moet retour gestuurd worden

Wil je geen gebruik maken van de gecombineerde optie, houdt dan rekening met het volgende:

Je hebt nu 2 abonnementen: Internet Instap voor €39,- en een gratis Sneller Internet Buitengebied 4G optie. Deze optie is in feite niet meer gratis, maar €42,50 per maand. Als je geen gebruik maakt van het Internet Instap abonnement, dan raad ik je aan om deze op te zeggen, anders betaal je op termijn €39 + €42,50 per maand: zonde! 

 

 

Zojuist contact gehad met de klantenservice (0800-0402) om aan te geven dat de laatste maanden onze internetverbinding af en toe en vooral in het weekend wegvalt. Het simpelweg uit/aan (soms meerdere keren) zetten van de 4G Huawei router is gelukkig voldoende maar het wordt nu gewoon irritant. Zeker in het weekend komt het nooit gunstig uit. 

 

Er zijn verschillende factoren die van invloed zijn op het mobiele netwerk. Denk aan bijvoorbeeld de afstand tussen je mobiele apparaat en de zendmast, obstakels (zoals muren en gebouwen) maar ook weersomstandigheden of het aantal gebruikers wat gelijktijdig gebruik maakt van het mobiele netwerk.

Voor het 4G modem adviseren wij om deze zo hoog mogelijk te plaatsen of direct bij het raam. Het is ook mogelijk om via een buitenantenne het ontvangst te verbeteren.

 

 

Toen ik de klantenservice aan de lijn had en het e.e.a. had uitgelegd kreeg ik de opmerking over onze Experia box. Die hebben wij dus niet want wij hebben geen vaste aansluiting (vandaar het Buitengebied abonnement).

 

Deze moet je wel ontvangen hebben, op basis van het Internet Instap abonnement. Heb je deze helemaal niet ontvangen of wel ontvangen maar niet aangesloten?
Mocht je deze wel ergens hebben liggen, check voor het omzetten van het abonnement of welk type modem je hebt. Het 4G modem kan alleen gebruikt worden in combinatie met een KPN Experiabox V10 en V10A. Heb je die niet, dan moet ook het modem omgeruild worden.

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag!


 

Vorige bericht helaas gemist. Bedankt voor de reactie.

Duidelijke uitleg. Dit verhaal, de samenstelling en kosten, is mij uiteraard bekend.

Een kleine correctie en antwoord op je vraag:
 

Deze moet je wel ontvangen hebben, op basis van het Internet Instap abonnement. Heb je deze helemaal niet ontvangen of wel ontvangen maar niet aangesloten?
Mocht je deze wel ergens hebben liggen, check voor het omzetten van het abonnement of welk type modem je hebt. Het 4G modem kan alleen gebruikt worden in combinatie met een KPN Experiabox V10 en V10A. Heb je die niet, dan moet ook het modem omgeruild worden.

Dit had ik inderdaad anders moeten verwoorden in mijn verhaal. Ik heb inderdaad bij het afsluiten zowel een Experiabox V8 als een Huawei E5186 ontvangen. De Huawei E5186 is in 2018 vervangen door de B525S vanwege connectie problemen. Door het ontbreken van een vaste aansluiting heb ik de V8 nooit kunnen aansluiten. Dit heb ik na ontvangst toen ook teruggekoppeld. De V8 heb ik hier dus nieuw en ongebruikt liggen. 

 

Verder lees wel wat dingen waar ik vraagtekens bij zet namelijk:

De brief die je ontvangen hebt, legt uit dat we een nieuwe oplossing ontwikkelt hebben: een oplossing waarbij een vaste internetlijn wordt gecombineerd met het mobiele netwerk. Naast de Experia box (ons modem) wordt er ook een 4G modem gebruikt: nu maak je alleen gebruik van een mobiele wifi router. De optie heeft nagenoeg dezelfde naam gekregen: Sneller Internet Buitengebied (SIB).

Door de komst van deze oplossing, kun je gemiddeld tot 50Mbit/s halen. Gezien het feit dat er in de brief staat "U kunt deze dienst wel blijven gebruiken....", ga ik er vanuit dat de gecombineerde oplossing toen niet beschikbaar was: inmiddels wel, dus ook jouw abonnement kan omgezet worden naar deze oplossing.

Hoe graag ik hier ook gebruik van zou willen maken gaat dit bij ons dus niet werken omdat wij geen vaste aansluiting hebben.

 

Wil je geen gebruik maken van de gecombineerde optie, houdt dan rekening met het volgende:

Je hebt nu 2 abonnementen: Internet Instap voor €39,- en een gratis Sneller Internet Buitengebied 4G optie. Deze optie is in feite niet meer gratis, maar €42,50 per maand. Als je geen gebruik maakt van het Internet Instap abonnement, dan raad ik je aan om deze op te zeggen, anders betaal je op termijn €39 + €42,50 per maand: zonde! 

Mag aannemen dat als deze kosten daadwerkelijk gaan veranderen voor ons wij hier eerst een officiële brief of e-mail over ontvangen? Het komt nu op dit forum ter sprake omdat ik dit zelf heb aangekaart.

 

Er zijn verschillende factoren die van invloed zijn op het mobiele netwerk. Denk aan bijvoorbeeld de afstand tussen je mobiele apparaat en de zendmast, obstakels (zoals muren en gebouwen) maar ook weersomstandigheden of het aantal gebruikers wat gelijktijdig gebruik maakt van het mobiele netwerk.

Voor het 4G modem adviseren wij om deze zo hoog mogelijk te plaatsen of direct bij het raam. Het is ook mogelijk om via een buitenantenne het ontvangst te verbeteren.

Met alle respect maar dit is een beetje het standaard verhaal dat je als klant te horen krijgt als je verbindingsproblemen hebt. Het modem staat al jaren op dezelfde plek en er zijn geen nieuwe objecten rondom geplaatst. Ik neem aan dat de zendmast ook niet regelmatig wordt verplaatst omdat ik niet continu verbindingsproblemen heb. Los hiervan heb ik het modem alsnog op andere plekken geprobeerd maar dit maakt het niet stabieler. Hij staat nu weer op de plek waar die altijd heeft gestaan.

 

Dan blijft mijn vraag eigenlijk nog onbeantwoord namelijk wat nu?

 

 


Geen dank! :relaxed:

Nog even een reactie hierop:
"omdat wij geen vaste aansluiting hebben”: ik doe dan de aanname dat het hier over het ISRA gaat: het aansluitpunt waarop de KPN aansluiting (grond- of invoerkabel) de woning binnenkomt. De term ISRA staat voor Infra Structuur/ Rand Apparatuur. Op de ISRA sluit je een modem aan: dat punt ontbreekt bij jullie? Of zit deze ergens heel goed verstopt? Op het moment dat er een bestelling voor Internet geplaatst wordt, doen wij een aantal technische controles, waaronder de check of er een ISRA aanwezig is: anders kunnen wij het abonnement niet leveren. Is het een idee om een monteur langs te sturen, zodat hij kan nagaan waar het ISRA in jouw woning zit? 

Als de optie die je nu hebt inderdaad omgezet wordt naar een betaalde variant, wordt je daar inderdaad vooraf over geïnformeerd.

De sterkte van het mobiele netwerk wordt door verschillende factoren bepaald: standaard verhaal, maar het is echt zo. Dat blijkt zeker uit het feit dat je de problemen niet continu ervaart, maar vooral in het weekend. Drukte op het 4G mobiele netwerk kan verschillend zijn op diverse tijden en dagen.
Je zit 2,7 km van de dichtstbijzijnde mast en precies tussen 2 masten in: het aantal gebruikers dat gelijktijdig gebruik maakt van het mobiele netwerk en de afstand tussen je mobiele apparaat en de zendmast, zijn 2 factoren die in jouw situatie een negatieve invloed kunnen hebben op jouw bereikbaarheid. 

Wat je nog kunt controleren/ aanpassen is de Acces Point Name (APN) in het 4G modem:

  • Bekabelde verbinding maken met het 4G modem
  • Inloggen op http://192.168.8.1/ (gebruikersnaam en wachtwoord is admin, tenzij je dit zelf aangepast hebt)
  • Je logt dan in het 4G en kunt dan de modeminstellingen aanpassen
  • Onder de instellingen, kun je ‘profiel beheer’ vinden en verbinding aanpassen naar advancedinternet

Bovenstaande kun je trouwens ook doen via de Huawei Hilink Mobile WiFi app.

Het instellen van een ander toegangspunt kan het probleem van een wegvallende verbinding verhelpen, dus het proberen waard!