Skip to main content

Hallo KPN-moderator,

Volgens Fourstack zou pair bonding mogelijk moeten zijn op mijn adres (zie mijn profiel).

Een monteur van Guidion heeft echter een tijdje geleden geconstateerd dat er geen pair bonding mogelijk is omdat de tweede lijn (via Canvas DA 02) niet is ingelast volgens KPN.

Weten jullie wie er gelijk heeft?

Piet.

Hallo @P.J.M. van der Vooren , ik zou zeggen bestel via MijnKPN de gekozen hogere snelheid dan weet je meteen of ze het in gang kunnen zetten, al of niet via bonded koper (lees pairbonding).

 


Hoi @P.J.M. van der Vooren . Onze administratie en de daadwerkelijke situatie kunnen wel eens verschillend zijn.

Ik kan daar op afstand onmogelijk iets zinnigs over zeggen. Momenteel ligt het systeem wat ik hiervoor gebruik plat maar ik zou op termijn waarschijnlijk een pairbonding monteur kunnen proberen aan te sturen.

Nu heb ik met  jouw gegevens gezocht. Kan het kloppen dat je momenteel geen diensten bij ons hebt? Want dan kan ik er weinig in betekenen. 


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.


@Erwin_ Hoi Erwin,

Na ruim een jaar toch weer een bericht van mij.

Zo'n anderhalf jaar geleden ben ik overgestapt van XS4ALL naar KPN. De internetverbinding van XS4ALL liep toen over het eerste aderpaar, maar bij de overstap werd het signaal van KPN op het tweede aderpaar gezet (Canvas DA 02). Daardoor zat ik enige tijd zonder internet, want XS4ALL (Guidion) had al eerder geconstateerd dat het tweede aderpaar niet was ingelast. Er was dus ook geen pairbonding mogelijk. Toen een monteur de internetverbinding van KPN had hersteld en er weer signaal op het eerste aderpaar stond, heeft de monteur mij laten weten dat hij het een en ander administratief had aangepast, waardoor dit probleem in de toekomst niet meer voor kon komen. In Fourstack bleef echter staan dat pairbonding (Bonded Koper) op mijn adres mogelijk was.

Nu heb ik deze week ook Interactieve TV toegevoegd aan mijn KPN-internetabonnement. Van KPN kreeg ik echter bericht dat dat alleen geleverd kan worden als ik over ga op pairbonding. Daarvoor is een monteur ingepland.

Nu voorzie ik, gezien de voorgeschiedenis met de twee aderparen en pairbonding, dat ik geen pairbonding kan krijgen, ondanks dat Fourstack aangeeft dat dit op mijn adres wel mogelijk is. Ik wil in ieder geval voorkomen dat ik straks weer enige tijd zonder internet zit omdat op de dag dat de monteur komt toch blijkt dat pairbonding niet mogelijk is.

Mijn vraag is: wat is wijsheid? De monteur toch weer laten kijken of pairbonding mogelijk is, of voor alle zekerheid de bestelling voor ITV afblazen en de huidige situatie handhaven? Daarbij komt dat ik momenteel een eigen modem gebruik (Fritz!Box 7490) dat niet geschikt is voor pairbonding, en dat modem zou ik bij voorkeur graag willen blijven gebruiken. Daar is namelijk ook een aantal ISDN-toestellen op aangesloten, en dat kan niet bij een door KPN geleverde Experia Box. 

Ik hoor graag je reactie.

Piet.


Tegenwoordig stuurt kpn geen ondergronds meer aan om een tweede lijn te repareren wanneer een van de twee lijnen werkt. Dus gezien de geschiedenis zal dat nu ook niet gebeuren. 
wel zou ik de monteur door laten gaan, die kan dan na het meten de lijn administratief defect melden zodat dit nooit meer kan gebeuren. 
welke snelheid behaal je op dit moment en hoeveel tv’s heeft u? 


@Ik_Hussel Dank voor de duidelijke reactie.

Mijn huidige snelheid is 50 Mbit/s. Ik heb slechts 1 tv.

Volgens mij zou het dan ook gewoon mogelijk moeten zijn om ITV te leveren over mijn huidige internetverbinding, toch?

Piet.


@Ik_Hussel Dank voor de duidelijke reactie.

Mijn huidige snelheid is 50 Mbit/s. Ik heb slechts 1 tv.

Volgens mij zou het dan ook gewoon mogelijk moeten zijn om ITV te leveren over mijn huidige internetverbinding, toch?

Piet.

Ja hoor, 1 tv gaat makkelijk met 50mbits, tenzij je bijvoorbeeld maar 6mb krijgt en de rest via een 4G modem (Sneller internet Buitengebied) gaat. Dat zou het niet lukken. 


@Ik_Hussel : Zet een pairbonding monteur het laatste ‘vinkje’ ?  Loopt @P.J.M. van der Vooren  niet het risico dat ze die lijn omgooien voordat de monteur de conclusie heeft getrokken dat het niet gaat werken?  Ik vraag het ook voor mijn eigen beeldvorming. 


Hoi @Erwin_ en @Ik_Hussel,

Fijn dat ik op dit forum te maken heb met twee ter zake kundigen! :wink:

Even jullie bijpraten.

Hoewel het systeem van KPN anders aangeeft, hebben twee monteurs al eerder geconstateerd dat er op mijn adres maar één aderpaar beschikbaar is. Dat komt overigens overeen met de andere adressen bij mij in de straat. Op Fourstack wordt aangegeven dat op de andere adressen ook maar één lijn beschikbaar is. De woningen dateren uit de vijftiger jaren, en toen werd er volgens mij naar iedere woning maar één lijn gelegd. Daardoor is pairbonding bij ons dus niet mogelijk. Dat er voor mijn adres per abuis wel twee lijnen in het systeem van KPN staan komt waarschijnlijk omdat ik enkele jaren geleden pairbonding had aangevraagd. Dat kon echter sowieso niet gerealiseerd worden, omdat ik toen een gecombineerde ISDN-ADSL-aansluiting had (linesharing). Waarschijnlijk is toen per abuis in het systeem van KPN opgenomen dat ik toch twee lijnen had.

Vandaag komt de nieuwe apparatuur die KPN naar mij heeft gestuurd (modem V10 en tv-ontvanger). Mijn voorstel is dat ik de tv-ontvanger aansluit op mijn eigen modem Fritz!Box 7490 om te kijken of dit werkt. Volgens AVM zou dit geen probleem moeten zijn. Mocht alles werken, dan wacht ik de komst van de monteur aanstaande woensdag af. Hij kan dan, zoals @Ik_Hussel al voorstelde, een meting verrichten om te kijken hoe de situatie is rond het aantal lijnen op mijn adres. Wellicht dat hij er dan voor kan zorgen dat alles administratief weer goed in de systemen van KPN wordt opgenomen.

Uiteraard hoop ik dat mijn huidige lijn zonder problemen blijft functioneren, zoals @Erwin_ ook al aangeeft, en dat de lijn niet wordt ‘omgegooid’ voordat de monteur geweest is. Anders ben ik wel in de aap gelogeerd… :sweat:

Blijft natuurlijk wel staan dat ik straks met KPN in conclaaf moet met betrekking tot het modem. Ik heb nu een V10A (niet voor pairbonding), maar krijg vandaag ook een V10 (voor pairbonding). KPN gaat er nu nog vanuit dat ik de V10 behoud, en dat ik de V10A retour ga sturen. Wellicht hebben jullie een idee wat wijsheid is in deze, en hoe ik dat het beste kan aanpakken?

Bij voorbaat weer dank voor jullie meedenken! :thumbsup:

Piet.


Hallo @P.J.M. van der Vooren , ik zou voor de Experia V10 kiezen, daar kun je de 2.4- en de 5.0-band scheiden, aparte namen geven en/of gescheiden aan/uit zetten.

 


@Erwin_ @Ik_Hussel Nog even aanvullend: zojuist de V10 en de tv-ontvanger ontvangen.

Ik heb de tv-ontvanger geïnstalleerd en aangesloten op mijn Fritz!Box 7490. Alles werkt uitstekend! :thumbsup:

Dus wat mij betreft hoeft er geen pairbonding te komen (als dat al mogelijk was...), en mogen de werkzaamheden van de monteur zich aanstaande woensdag beperken tot het meten van die (volgens mij niet bestaande) tweede lijn en het aanpassen van de administratie in het systeem van KPN wat dit betreft. :wink:

Piet.


@Ik_Hussel : Zet een pairbonding monteur het laatste ‘vinkje’ ?  Loopt @P.J.M. van der Vooren  niet het risico dat ze die lijn omgooien voordat de monteur de conclusie heeft getrokken dat het niet gaat werken?  Ik vraag het ook voor mijn eigen beeldvorming. 

Nee, maar wij meten wel beide lijnen. Als er pair bonding is aangevraagd dan verwacht het modem dit en zouden er in de hoofdverdeler/kabelverdeler ook twee lijnen naar het huis moeten zijn die ook geplaatst zijn. Het abonnement “verwacht” twee lijnen en heeft geen goede koppeling bij een lijn die aankomt. Dit moeten wij dan corrigeren zodat een lijn voldoende is. 


@Ik_Hussel : Zet een pairbonding monteur het laatste ‘vinkje’ ?  Loopt @P.J.M. van der Vooren  niet het risico dat ze die lijn omgooien voordat de monteur de conclusie heeft getrokken dat het niet gaat werken?  Ik vraag het ook voor mijn eigen beeldvorming. 

Nee, maar wij meten wel beide lijnen. Als er pair bonding is aangevraagd dan verwacht het modem dit en zouden er in de hoofdverdeler/kabelverdeler ook twee lijnen naar het huis moeten zijn die ook geplaatst zijn. Het abonnement “verwacht” twee lijnen en heeft geen goede koppeling bij een lijn die aankomt. Dit moeten wij dan corrigeren zodat een lijn voldoende is. 

Vooralsnog werkt alles goed met maar 1 lijn en een eigen Fritz!Box 7490-modem.

Maar afwachten wat aanstaande woensdag de conclusie van de monteur is als hij alles gaat doormeten.

Piet.


Vandaag is de monteur geweest.

Toen hij kwam had hij in de wijkcentrale al pairbonding geactiveerd. Het resultaat was dat iTV niet meer werkte. Dat schijnt te maken te hebben met het MAC-adres.

Door de monteur is alles weer teruggezet naar levering via 1 lijn. Daarna werkte alles (internet, vast bellen en iTV) weer als een zonnetje.

De monteur heeft de beide lijnen niet doorgemeten, maar vermoed inderdaad - gezien de voorgeschiedenis - dat er een defect zit in het tweede aderpaar waardoor pairbonding  op mijn adres niet mogelijk is.

Mijn vraag is nu (moderator; @Erwin_ ?): kan in de administratie van KPN worden gewijzigd dat er op mijn adres niet 2 lijnen beschikbaar zijn, maar slechts 1 lijn beschikbaar is? Dit om eventuele problemen in de toekomst te voorkomen.

Piet.


@P.J.M. van der Vooren . Fijn dat de monteur het ter plekke kon fiksen.

Ik ga nu proberen om de juiste mensen te pakken te krijgen die dit voor eens en altijd kunnen aanpassen. Wordt vervolgd. 


Hoi @Erwin_,

Ik heb een e-mail van KPN ontvangen dat mijn verbinding is aangepast. Dus pairbonding is op mijn adres in ieder geval van de baan.

In het Event Log in mijn modem staat dat de verbinding inderdaad vanochtend even onderbroken is geweest. Ook in Fourstack is het al aangepast, zag ik.

Kortom: probleem opgelost! :thumbsup:

Piet.


@P.J.M. van der Vooren . Mijn collega's hebben het inderdaad aangepast. Nu heb je daar in ieder geval geen gedoe meer van, mocht je ooit iets willen wijzigen. 


Toch nog een vraagje, @Erwin_ ,

Ik had als modem een v10A. Daarna heb ik in verband met de eerdere wijziging naar pairbonding van KPN een v10 toegestuurd gekregen. Zoals bekend is pairbonding geannuleerd, dus ik heb nu een enkele lijn.

Vandaag heb ik een brief gekregen dat ik een modem moet terugsturen. Moet ik nu de v10A of de v10 terugsturen?

Ik neem aan dat KPN in haar administratie bijhoudt over welk modem een abonnee beschikt?

Piet.


Je doet er verstandig aan om de V10 (zonder a) terug te sturen zodat een andere abonnee die pairbonding krijgt deze geleverd kan krijgen.

Er worden geen nieuwe V10's meer door ZTE aan kpn geleverd en dus wordt de V10 schaars.


Je doet er verstandig aan om de V10 (zonder a) terug te sturen zodat een andere abonnee die pairbonding krijgt deze geleverd kan krijgen.

Er worden geen nieuwe V10's meer door ZTE aan kpn geleverd en dus wordt de V10 schaars.

Daar heeft wjb een punt. Als jouw v10a goed werkte is dit tevens mijn advies.

Dat terugstuur verzoek zal trouwens om de v10a gaan en ons systeem is niet zo slim dat ze die pairbonding downgrade 'snapt’ en plotseling een v10 verwacht.. Onder de streep maakt het voor de logistiek trouwens niet uit. Daar worden beide geaccepteerd zonder vervolgbrieven of iets dergelijks. 

 


 

Dat terugstuur verzoek zal trouwens om de v10a gaan en ons systeem is niet zo slim dat ze die pairbonding downgrade 'snapt’ en plotseling een v10 verwacht.. Onder de streep maakt het voor de logistiek trouwens niet uit. Daar worden beide geaccepteerd zonder vervolgbrieven of iets dergelijks. 

 

@Erwin_ Volgens een Webcare-medewerker van KPN maakt het niet uit welk modem geretourneerd wordt. KPN heeft wel een administratie als het gaat om welk modem iedereen thuis heeft, maar dat doet men op basis van het uitmeten van de verbinding. Op die manier kan KPN zien welk modem een abonnee heeft. Zolang er een modem weer de kant van KPN op komt zit het dus goed, aldus deze medewerker.

Piet.