Skip to main content

Sinds mijn vrouw en ik nieuwe telefoons hebben aangeschaft (Samsung Galaxy A21S) hebben wij thuis regelmatig het probleem dat we wel wifi hebben, maar geen internet. Het probleem doet zich vooral voor als we naar 1e of 2e etage gaan. Het modem (Experia v10) staat op de benedenverdieping.

Vanochtend met de KPN WiFi Manager aan de slag gegaan, en nadat die instellingen had aangepast was mijn snelheid op de eerste etage (jawel) lager dan daarvoor. Bij een poging de procedure te herhalen liep ik halverwege vast omdat ik wel verbonden was, maar inmiddels weer zonder internet.

Het probleem doet zich ook wel eens voor op de desktop (1e etage) maar dat is maar zelden. De lagere snelheid op hogere etages zal wel te maken hebben met signaalsterkte. Begint mijn modem aan zijn eindje te komen, of hebben wij nieuwe smartphones aangeschaft met zwakke wifi antennes? Ik kan me dat haast niet voorstellen.

Aanvulling: net een rondje gemaakt door het huis met Speedtest. Overal 2 keer een test uitgevoerd. resultaat van 2e test staat tussen haakjes

Zolderverdieping: Ping = 6 (6), Jitter = 15 (27), Download 19,3 mbps (7,5), upload = 9,5 mbps (8,1)

1e etage: Ping = 5 (6), Jitter = 2 (3), Download 51,5 mbps (53,0), upload = 21,9 mbps (26,5)

Benedenverdieping: Ping = 6 (6), Jitter = 2 (17), Download 141,9 mbps (155,4), upload = 34,5 mbps (34,9)

Overigens was ik ook nu weer een keer onderweg internet kwijt. Onder Geavanceerde instellinen vond ik een optie Wi-Fi Automatisch inschakelen. Had ik op dat moment aanstaan. Maar volgnes mij geldt dit per netwerk, en wordt wifi uitgeschakeld zodra ik buiten bereik van dat netwerk raak.


Hi @JPvanAlphen, ik denk graag even met je mee over deze kwestie!

Als ik ‘m goed begrijp, hebben jullie beide gelijktijdig een identiek nieuw toestel gekocht en vanaf dat moment ervaren jullie beide exact hetzelfde probleem met de wifi. De snelheid en stabiliteit beneden zijn prima, maar zodra jullie de trap op gaan merken jullie dat er geen data meer over de verbinding heen komt. Dit zou toeval kunnen zijn en los kunnen staan van de nieuwe toestellen, dus ter controle de vraag of jullie op de momenten dat dit gebeurt, op andere apparaten nog wél internet hebben? En werkt de tv dan ook nog zoals het hoort?

De lagere snelheid op hogere etages zal wel te maken hebben met signaalsterkte. 

Dit klopt, hoe verder je van het modem verwijderd bent, hoe minder signaal jouw apparaten daar kan bereiken. Zeker als er muren en plafonds tussen zitten.

Begint mijn modem aan zijn eindje te komen, of hebben wij nieuwe smartphones aangeschaft met zwakke wifi antennes? Ik kan me dat haast niet voorstellen.

Zwakkere antennes lijkt me niet inderdaad, maar het zullen wel ándere antennes zijn dan in jullie vorige toestellen aanwezig waren. Daardoor kan het zijn dat jullie modem nu om een manier ingesteld staat die niet optimaal is voor de nieuwe toestellen. De WifiManager hoort normaal gesproken voor verbetering te zorgen, maar bij jullie is de snelheid boven nu lager? :thinking: Zouden jullie nu nogmaals willen proberen om de WifiManager uit te voeren? Ik ben benieuwd of de uitkomst dan anders is!

Onder Geavanceerde instellinen vond ik een optie Wi-Fi Automatisch inschakelen. Had ik op dat moment aanstaan. Maar volgnes mij geldt dit per netwerk, en wordt wifi uitgeschakeld zodra ik buiten bereik van dat netwerk raak.

Gaat dat om de geavanceerde instellingen van je nieuwe Samsung? Of zie je dit ergens anders staan? 


Maja, bedankt voor je reactie. Ik heb in het begin van de middag een afspraak, dus de testen opnieuw uitvoeren zal nog even een paar uurtjes moeten wachten. Ik zal dan de tests dan naast de telefoon ook op een laptop en een tablet uitvoeren.

In het weekend leek het aardig te gaan, maar zojuist constateerde ik dat ik het probleem zich nog steeds voordoet.

De telefoons zijn niet gelijktijdig aangeschaft, daar zat een week of drie tussen.

De tv werkt zoals het hoort, maar ik moet er wel bij zeggen dat daar zo'n extender via stopcontact tussen zit, dus eigenlijk bedraad. Via die box beluisteren wij ook de radio, en ergens vorige week begon hij ineens aan een volledige startup, alsof hij van de stroom af was geweest. Dat was eerder deze zomer ook al eens gebeurd, toen tijdens het tv kijken.

De testresultaten hoor je later vanmiddag van me.

Groet.

Jan


Helemaal prima, ik hoor graag hoe het testen gegaan is en ben dan ook vooral benieuwd naar de andere apparaten!


Ik heb geprobeerd alle testen zo kort mogelijk na elkaar uit te voeren. Als laptop had ik een redelijk nieuwe Medion, die niet zo snel is (Intel Celeron). Omdat die zo traag was jheb ik de laptoptesten daarna nog eens uitgevoerd met een (wat oudere) Asus met Intel i3.

Op de eerste etage heb ik de test ook uitgevoerd met de desktop.

De smartphone kon op de bovenste verdieping geen verbinding krijgen met de testserver. Volgens instellingen was ik wèl verbonden, en zou dus ook internet moeten hebben.

Wat misschien ook nog van belang is: op de 1e verdieping zijn de testen in een kamer uitgevoerd, op de 2e etage op de overloop, in de buurt van het trapgat. De KPN apparatuur bevindt zich op de B.G. in de meterkast, dicht bij het trapgat. Tussenvloeren zijn van beton.

De resultaten:

Laptop1, B.G. ping 3, jitter 1, down 199, up 36,1

       1e etage ping 3, jitter 2, down 13,8, up 24,3 

      2e etage ping 3, jitter 2, down 15,0, up 35,5

Laptop2  B.G: ping 3, jitter 2, down 47,1, up 34,7

        1e etage ping 4 , jitter 2, down 31,0, up 26,2

        2e etage ping 3, jitter 3, down 31,6, up 34,5

Tablet  B.G: ping 6, jitter 2, down 33,6, up  35,7

        1e etage ping 5 , jitter 5, down 16,9, up 13,2

        2e etage ping 6, jitter 8, down 21,0, up 29,9

Smartphone B.G: ping 5, jitter 3, down 155,1, up  36,2

      1e etage: ping 14, jitter 10, down 29,1, up  17,5

      2 etage: geen meting mogelijk (latentietestfout)

Tenslotte ook nog eens op de 1e verdieping de desktop:

       ping 3, jitter 1, down 80,9, up 34,4

 Opvallend dat 2e etage steeds sneller is dan de 1e etage, maar zoals gezegd vlak bij het trapgat gemeten. Succes met puzzelen (grapje)


Succes met puzzelen (grapje)

Ik hou wel van een uitdaging :sunglasses:

 Opvallend dat 2e etage steeds sneller is dan de 1e etage, maar zoals gezegd vlak bij het trapgat gemeten. 

Ik vermoed dat dit inderdaad met het trapgat/minder weerstand te maken heeft! Het is in ieder geval erg duidelijk dat de afstand tot het modem in combinatie met de betonnen vloeren (en wellicht vloerisolatie) er voor zorgt dat er veel snelheid verloren gaat op de bovenverdiepingen. Dit is niet te voorkomen bij wifi, het is precies hoe deze techniek werkt. Dat je echter nog wel de verbinding hebt, maar zonder dat daar data overheen komt, dat is vreemd. Daarnaast hebben andere apparaten op dezelfde locatie wél dataoverdracht. Is dit bij beide Samsungs aan de orde?

Lukt het je met 1 van de laptops om op de 2e etage de WifiManager nogmaals te doorlopen? Zo ja, wat is daar dan de uitkomst van?

 


Inderdaad verliezen beide Samsungs regelmatig de internetverbinding, terwijl ze wel verbonden zijn. Misschien moet ik eens contact opnemen met Samsung.

Ik heb met een van de laptops wifi-manager uitgevoerd op de 2e etage. Situatie lijkt nu wel verbeterd. Maar Speedtest geeft sterk wisselende snelheden. Vooral jitter is soms erg hoog, meestal ergens tussen 3 en 6, maar uitschieters boven de 10 en een enkel keertje ver boven 100 ms.

Voor mijn gebruik zijn de snelheden niet eens zo belangrijk, ik kom aardig uit de voeten. Maar dat ik steeds zie “Verbonden, geen internet” vind ik hinderlijk, vooral omdat er geen waarschuwing aan vooraf gaat.

Die 2e etage is van belang vanwege een logeerkamer, en een binnenkort te installeren omvormer voor zonnepanelen. Toch maar eens onderzoeken of de Experia box ergens buiten de meterkast te plaatsen is, of anders een wifi versterker op een slimme plek installeren.


Fijn dat er nu toch enige verbetering is, maar dat ‘wegvallen’ blijft een vervelend dingetje. De Experia Box mag uiteraard buiten de meterkast geplaatst worden, zo lang de meegeleverde kabel maar gebruikt wordt. Als er een te lange kabel wordt aangesloten tussen het modem en de hoofdaansluiting, kan dat voor problemen zorgen met de algemene verbinding.

Een wifi versterker zou ook een goede oplossing kunnen zijn, wij hebben zelf 2 verschillende versterkers in ons assortiment, uiteraard kan je ook voor versterkers van een ander merk kiezen als dat je voorkeur heeft :slight_smile:


Vanmiddag vond ik op internetfora nog wel een paar draadjes waarin stond dat sommige Samsung apparaten (vooral Smart tv's) problemen zouden hebben met IPv6. In een draadje op het ziggo forum stond een tip om de Samsung standaard op IPv4 in te stellen.Maar mijn kennis gaat niet ver genoeg om dit op waarde te schatten.

Alvast bedankt voor al je inspanningen en tips. Het zal wel een wifi versterker worden, ook omdat de logeerkamer enkele keren per jaar wordt “bewoond" door een dochter die in Engeland woont. Zij had daar nauwelijks tot geen wifi.


Hmm, ik kan me inderdaad herinneren dat ik hier ook wel eens iets voorbij heb zien komen over Samsung smartphones in combinatie met Ipv6, maar dat ging over bepaalde apps die niet goed werken en niet over de verbinding in z'n algemeen. Mijn kennis hierover gaat zelf ook niet ver genoeg ben ik bang. Misschien weet @SjorsK hier meer over te vertellen?

 


Ik heb Sjors een PB gestuurd.


Ik weet niks van Samsung toestellen met problemen ipv6. Dat gezegd te hebben, het zal mij niks verbazen als een model lager in de A serie een net wat goedkopere antenne heeft met niet de meest optimale bereik. Normaal gesproken merk je daar niks van  maar er is overduidelijk veel signaalverlies dankzij de betonnen vloer.

Als er een probleem met ipv6 zal zijn, dan zou dit hoogstens een probleem zijn met websites/apps die geen ipv6 ondersteunen. Deze zijn tegenwoordig vrij zeldzaam. Dit zou ook los moeten staan van de etages 


Duidelijk antwoord. Dank je wel, ook Maya bedankt. Ik ga eens rondneuzen voor een wifi-versterker (en de beste plek daarvoor.


Bedankt voor je antwoord @SjorsK!

En prima @JPvanAlphen, als je daar nog meer vragen over hebt of graag advies wil, trek je dan weer aan de bel? Haal je op de bovenste verdieping wel meer dan 20Mb aan snelheid trouwens nu?


In (de buurt van) het trapgat 10 minuten geleden tussen 22 en 29, nu net 124. Sterk schommelend dus Zodra ik de logeerkamer instap lopen de metingen vast (Verzoek te herladen). Gistermiddag waren de resultaten daar aanzienlijk beter. Op de plek waar ik de versterker wil hangen bleef ik gister boven de 150, 10 minuten geleden rond de 25, nu 27. Alles gemeten met de samsung Galaxy (loopthet makkelijkst door het huis).

Als versterker dacht ik aan een TP-Link RE 305 AC1200. Scoort hoog in de reviews. Naar de KPN versterkers moet ik nog even kijken.


Dat wisselt behoorlijk inderdaad, het kán dus wel snel gelukkig! Ik ga er dan ook van uit dat een versterker flink voor verbetering zal zorgen! 

Het voordeel van de KPN versterkers, is dat die samenwerken met je Experia Box en je dus maar met 1 wifinetwerk te maken gaat hebben. Als het je niet zo veel uitmaakt dat je 2 verschillende netwerken krijgt, is zo'n TP-Link uiteraard ook een prima keuze :slight_smile:


Heb je inmiddels een versterker in huis @JPvanAlphen:slight_smile:


Sorry dat ik nog even niet had gereageerd. Mijn laatste actie was een bezoekje aan een KPN-winkel, omdat ook één (later bleek allebei) TV-ontvanger gek doet. Die start soms zo maar ineens op. Advies dat ik daar kreeg was contact opnemen met de technische dienst om de apparatuur door te laten meten, en uit te lezen. Ik moest er wel rekening mee houden dat ik dan even bezig was. Omdat daarna mijn vrouw een paar dagen ziek op bed kwam te liggen, en ik druk was als voorzitter van een muziekvereniging heb ik het allemaal nog even laten rusten.

Volgende week heb ik denk ik wel een gaatje voor de ondersteuning op afstand.

Fijn dat je nog even aan dit draadje hebt gedacht, dat waardeer ik.

Groet,

Jan


Oei, allereerst hoop ik dat je vrouw weer helemaal op is geknapt!

Als er meer aan de hand lijkt te zijn, kan het inderdaad geen kwaad dat alles eens goed onder de loep genomen wordt :relaxed:

Ik ga er van uit dat je bij mijn collega's in goede handen bent, maar mocht je naar aanleiding van dat contact nog vragen of opmerkingen hebben dan hoor ik ze uiteraard graag!


Ik had beloofd de afloop hier te melden. Ik had een setje extenders via het lichtnet aangeschaft, maar dat bracht in mijn geval nauwelijks verbetering. Begin deze week heb ik de TP Link Deco M5 trio-pack geïnstalleerd. En nu heb ik wel in alle uithoeken van het huis een prima WiFi. Ook geen uitval van de data verbinding meer.

In combinatie met de Experia v10 kan ik niet alle (mesh) functionaliteit van de Deco gebruiken, omdat de M5's als access point moeten worden ingesteld, maar dat is van ondergeschikt belang. Nu nog logees in de logeerkamer om er van te genieten, maar dat gaat met de corona nog wel even duren.

Dank voor meedenken en tips,

Groet,

Jan


Ah, fijn dat je een constructie hebt gevonden die voor jou goed werkt en bedankt dat je dit hier komt delen :smiley:

Die logees komen vanzelf weer een keer terug :blush: