Skip to main content

Af en toe help ik familieleden met PC-gerelateerde problemen, maar nu loop ik tegen hetzelfde issue aan en krijg het niet opgelost…

Om hulp te bieden neem ik meestal mijn MacBook Pro (16-inch, 2019, macOS Monterey 12.5.1) mee, maar ik merk dat ik dat ik met deze laptop wel op het WiFi netwerk kom, maar dan ook (net als de topic starter) geen verbinding met internet heb. Soms is die er even wel, maar valt die al snel weer weg. Zelf ben ik recent van Ziggo naar T-Mobile overgestapt voor mijn vaste internet en bij die providers werkt WiFi op die laptop probleemloos. Zo ook op mijn werk en op iedere andere locatie waar ik WiFi heb geprobeerd. De laptop is dus niet stuk. Tot mijn verbazing werken mijn iPhone en iPad wel op dat KPN netwerk, dus het ligt ook niet aan Apple?

Hoe kan ik dit probleem verder onderzoeken/oplossen?

Deze familieleden hebben een ZTE H369A (hardware versie V1.00; firmware V1.01.00T03.8V4).

(het lastige is dat ik verder weg woon van deze familie, dus niet heel vaak iets kan testen/proberen)

 

Admin: Reactie afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

Hoi @punkers, welkom op ons forum! 
Dat is wel merkwaardig inderdaad! Ik heb er ook niet direct een verklaring voor eerlijk gezegd.

Had je het netwerk ook al eens vergeten en opnieuw ingesteld?

Je zou hierover altijd even met ons kunnen bellen als je dit probleem ervaart. Dit kan gratis op 0800-0402


Toevallig was ik er ook met mijn MacBook toen er een monteur op bezoek was om een ander WiFi probleem op te lossen (zeer lage snelheid). Die monteur vertelde mij dat het niet goed verbinden van MacBooks een bekend KPN/Experiabox probleem is, maar hij kende geen oplossing...


Gisteren weer op bezoek geweest. Internet werkt steeds voor een paar minuten en dan weer niet. Alleen een probleem op de MacBook Pro, maar zoals al aangegeven heeft die MacBook Pro nergens anders problemen met WiFi. Alleen met de Experiabox en/of KPN glasvezel… (Ik gebruik nu dus maar mijn T-Mobile iPhone hotspot, want dat werkt vele malen beter dan de glasvezel van KPN - pijnlijk toch?)

Ik zie op dit forum diverse posts van andere mensen met exact hetzelfde probleem: WiFi werkt niet goed voor de MacBook, maar wel voor alle andere apparaten. Helaas wordt er nergens een structurele oplossing gepost (“het werkt opeens weer”).

Wat mij opviel is dat een ping naar een IP adres dan wel nog werkt, maar DNS niet meer. Het vreemde is echter dat welke DNS server ik ook kies (de standaard server van KPN, 8.8.8.8 van Google, 1.1.1.1 van Cloudflare, of een account-specifieke bij NextDNS), DNS blijft falen.

Iemand enig idee hoe dit kan?

Gebruikt KPN nog steeds de Experiabox of zijn er nu ook andere modems die we zouden kunnen proberen?


Hier geen problemen op de macbook in combinatie met fritz!box. 


Heb je de IPV6 al eens uitgezet op de macbook?


@EAZ1964 Dank voor je reacties. Enkele vragen hierover:

  1. Is de fritz!box een eigen modem/router of heb je die van KPN gekregen?
  2. Hangt die fritz!box achter de Experiabox, of vervangt hij die?
  3. Bij IPv6 heb ik de keuze uit “Automatically”, “Manually” en “Link-local only”. Welke moet ik kiezen om IPv6 uit te zetten? (“Manually”?)

Ik heb dit probleem zelf al een keer gehad. Wat mij toen opviel is: 

  1. service desk van KPN met door meten niets vreemd zag
  2. ikzelf op de box zag dat het ledje van internet op de box niet brandde.
  3. met de WiFi manager van KPN behaalde ik aan download niet meer dan 40 Mbps zelfs als ik naast de meterkast stond.

KPN had maar één oplossing een monteur.

Deze heeft de router vervangen, glasvezel aansluiting schoon gemaakt en een half uur later weer alles werkend.

Download is nu weer 250 Mbps met WiFi en soms meer.

Heeft de monteur die langs is geweest de router vervangen op alleen wat instellingen veranderd?


@EAZ1964 Dank voor je reacties. Enkele vragen hierover:

  1. Is de fritz!box een eigen modem/router of heb je die van KPN gekregen?
  2. Hangt die fritz!box achter de Experiabox, of vervangt hij die?
  3. Bij IPv6 heb ik de keuze uit “Automatically”, “Manually” en “Link-local only”. Welke moet ik kiezen om IPv6 uit te zetten? (“Manually”?)
  1. Eigen Fritz!box, Het type bepaal je op basis van je aansluiting ((b)VDSL, glasvezel) en gewenste functionaliteit zoals Wifi6, telefonie etc.
  1. Vervangt de experiabox. 
  1. makkelijker om de ip6 als test op je macbook even uit te zetten: option/wifi symbool, netwerk voorkeuren, geavanceerd, TCP/IP IPv6  uitzettten.

  1. makkelijker om de ip6 als test op je macbook even uit te zetten: option/wifi symbool,netwerk voorkeuren, geavanceerd, TCP/IP IPv6  uitzettten.

Dan krijg ik dus die drie opties die ik net postte. Welke is “uit”?

 


Pfff, sorry, 

Het was me ontgaan dat de optie om IPV6 even uit te zetten op de mac, er niet meer is!

Het kan nog wel via de command line, maar als je daar niet handig in bent, dan zul je het toch even in de experiabox moeten doen. Daar kan ik je echter niet mee helpen...

https://vladtalks.tech/vpn/how-to-disable-ipv6-on-mac#disable-ipv6-from-the-command-line

 

 


Ik ben behoorlijk handig met de command line, dus dat kan ik eventueel tijdelijk proberen (ik heb IPv6 support nodig voor mijn werk), maar ik meen dat IPv6 al uit staat in de Experiabox.

Ik ga er waarschijnlijk volgende week weer op bezoek en zal dat dan controleren.


Ben er weer even op bezoek. IPv6 bleek aan te staan.

Heb dat uitgezet en zal eens kijken of dat voor verbetering zorgt.


Sinds het uitzetten van IPv6 op de Experiabox heb ik geen problemen meer gehad…

Dankjewel voor die tip @EAZ1964!