Skip to main content

Sinds vorige week heb ik een nieuwe laptop ontvangen van mijn werk. op kantoor werkt wifi verbinding en internet prima, maar bij mij thuis werkt het niet. Hij verbindt wel met mijn router maar heeft geen internet verbinding. Bij connecties zie ik dan “no internet” ipv “connected”

Een aantal dingen vallen op:

  • Als ik dicht bij de router ben, dan werkt het niet, maar ben ik verder weg (bijv. op de 2e verdieping) werkt het wel. Wat ik heel vreemd vind.
  • Bekabeld werkt het wel goed. Dit is ook de workaround voor nu.
  • Als ik de router opnieuw start werkt het eventjes maar even later is de internet verbinding weer weg.
  • Verbinding met hotspot werkt probleemloos

 

Wat ik al geprobeerd heb:

  • restart router  → internet werkt even maar stopt dan ok.
  • gebruik hotspot -> werkt prima
  • adapter setting Ipv4 en 6 protocol op oude en nieuwe laptop vergeleken en verschillende dingen geprobeerd. → geen effect
  • met vpn en zonder vpn naar werk → geen effect
  • Reset netwerk verbindingen op laptop en daarna opnieuw configureren → geen effect
  • Wifi versterkers uit zetten → geen effect
  • ipconfig /flushdns en daarna reboot
  • update drivers → geen effect

 

Omdat de laptop goed werkt wanneer ik boven zit en niet werkt wanneer ik beneden zit, lijkt het probleem in de router te zitten en niet in de laptop. Graag hoor ik of anderen hetzelfde probleem hebben ervaren en wat een oplossing zou kunnen zijn.

 

Hallo @Richard_van_Mersbergen welk merk en type modem/router heb je van KPN in bruikleen?

Als het de KPN Box 12 is, stel dan de wifistandaarden dan eens in op wifi 5 i.p.v. wifi6

Log in op je modem en bij de wifiinstellingen kies je

bij de 2,4-band voor B/G/N i.p.v. B/G/N/AX en 

bij de 5.0-band voor A/N/AC i.p.v. A/N/AC/AX

de overige instellingen zo veel mogelijk op AUTO instellen.

Gaat het nu beter of goed?

 


zojuist nog iets gevonden: wanneer ik van boven naar beneden ga, verandert het protocol van Wi-Fi 5 (802.11ac) naar Wi-Fi 6 (802.11ax). En dan werkt het niet meer.

 

 


Hallo @Richard_van_Mersbergen daarom mijn eerdere advies dus om binnen de modem wifi6 uit te schakelen.

Laat s.v.p. de (goede) afloop even weten.

 


nadat ik het protocol verander heb op de router werkt het inderdaad.

 

Dank je wel voor het oplossen


nadat ik het protocol verander heb op de router werkt het inderdaad.

 

Dank je wel voor het oplossen

Graag gedaan @Richard_van_Mersbergen je kunt mijn antwoord dan als ‘beste antwoord’ aanklikken, dan wordt het topic 'gesloten’.