Skip to main content

Goedemiddag,

Van de week is er bij ons in de straat glasvezel aangelegd. De mannen werken hard en netjes, respect! Viel me alleen op dat ze bijna geen van allen Nederlands spreken. Mijn aanname is (heb ik niet gecheckt) dat ze niet in Nederland wonen. Ik vraag me af: waar wonen deze mannen tijdens de werkzaamheden, wat krijgen ze betaald, werken ze onder goede arbeidsomstandigheden? Kortom: worden ze niet uitgebuit voor mijn glasvezel? 

 

Mijn vraag aan KPN is dus: met wie werken jullie om glasvezel aan te leggen? En hoe houd je als KPN zicht op dat dit onder goede arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden gebeurt?

 

Hoor graag!

Groeten,

Mirjam

Hallo @Soeg76 dit forum is van KPN, de provider.

Voor jouw vraag kun je het beste terecht bij www.kpnnetwerk.nl , zij zijn verantwoordelijk voor de aanleg en onderhoud van de infrastructuur, vaak via onderaannemers, waar zij het werk aan uitbesteden als ze zelf niet genoeg mankracht hebben.

 


Dit gaat allemaal via onderaannemers. KPN zelf heeft niets te maken met deze buitenlandse arbeiders. Niet rechstreeks in ieder geval. Dus ik denk dat ook KPN Netwerk hier niet veel over zal zeggen.

Bedenk u dat dit ook zo gaat bij de aanleg van elektriciteit. Heel veel Turken en Marokkanen. Ook bij zonnepanelen leggen. Ook het onderhoud van Tennet bijvoorbeeld doet aan hoogspanningsmasten zijn heel veel Poolse en Tsjechische werknemers.

Soms vraag je je wel eens af waar de Nederlanders zijn. Maar ja ... die zitten allemaal op hun luie gat achter de computer denk ik...


Ha ha, zoals wij ;-)

 

Ik vind het interessant wat het beleid van KPN is. Als opdrachtgever heb je ook je verantwoordelijkheid te nemen in deze.

 


Het zal vast allemaal volgens de regels gaan. Maar ook als het volgens de regels gaat zullen deze mensen een stuk minder comfortabel gehuisvest zijn dan u en ik. En het loon, dat zal wel minimum loon zijn.


Hoi @Soeg76, dit is een mooie vraag. Ik werk zelf bij KPN de provider, ik weet niet alles over wie de aanleg van glasvezel doet etc. Dat is het werk van KPN Netwerk. Zij verzorgen de aanleg en onderhoud van het netwerk. Ze werken volgens mij met meerdere aannemers, maar geen idee hoe zij hun personeel werven, wel dat ze met ervaren medewerkers werken. 

En verder weet ik dat bij KPN de medewerkers centraal staan. Iedereen wordt gelijk behandeld. Voor meer informatie zie onze human rights statement onderaan. 


Hai @Bart_Z ,

Dank voor je reactie. Ik geloof zeker dat KPN een prachtig idee hier over heeft op papier. Mijn ervaring is dat de praktijk vaak anders loopt. Dus vandaar dat ik benieuwd ben of er iemand weet wie de mannen op straat zijn en hoe de werving, betaling, huisvesting etc gaat.

Ik hoop nog steeds op een reactie op mijn mail van KPN hierover. Vooralsnog is het stil…

 


De informatie die ik beschikbaar heb, heb ik je gegeven. Hopelijk krijg je nog antwoord. 

Mocht je nog andere vragen hebben, dan hoor ik dat graag van je.Â