Skip to main content

Hallo,

Ik heb een abonnement met 100/100 Mbit en een Experia Box v10.

Welke snelheid mag ik op basis van dit abonnement verwachten als ik - draadloos! - 2 meter bij de router vandaan zit?

Ik hoor het graag :-)

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

Daar kan niemand iets over zeggen. Althans in ieder geval geen garanties geven. Ligt geheel aan de omgeving. 

Maar om te beginnen: heeft u glasvezel?


Daar kan niemand iets over zeggen. Althans in ieder geval geen garanties geven. Ligt geheel aan de omgeving. 

Maar om te beginnen: heeft u glasvezel?

Hallo @Nick83 , @Hugo79 heeft een 100/100 verbinding,wat denk je zelf?:thinking:


Hallo NIck,

Ja, ik heb glasvezel. Verder woon ik in een rijtjeshuis, dus een aantal wifi-netwerken in de omgeving.

 

 


Hallo NIck,

Ja, ik heb glasvezel. Verder woon ik in een rijtjeshuis, dus een aantal wifi-netwerken in de omgeving.

Welke snelheid haalt u bij een speedtest? 


Tegen de 50. Als het meezit.

 


Met een v10, op 2 meter, mits verbonden met 5ghz, haal je gewoon 100mb als je een 100/100 glasabonnement hebt. Sterker nog, meestal 121mb zelfs, maar ligt aan waar je mee meet, en verder geen zware dingen aangesloten zijn. 


Tegen de 50. Als het meezit.

Met wat voor apparaat meet u?

Heeft u WiFi versterkers van KPN? 


@Nick83Ik  meet met mijn telefoon en mijn laptop. Geven beide ongeveer hetzelfde resultaat. Nee, geen versterkers (dat moet in mijn situatie ook niet nodig zijn)

 

@DennisA78ook met 5ghz kom ik niet boven de 50 uit. Wat voor zware apparaten bedoel je? Als het waar is wat je zegt, dan schiet mijn router dus flink tekort…

 

 

 


het begint natuurlijk met de kabel, steek die eens in de experia en de laptop en kijk dan wat de snelheid is. 


@emielstroeve Bekabeld kom ik aan de 85

 


U heeft glasvezel maar wordt dit ook gebruikt voor de KPN verbinding ?


@LaurensZalm Jazeker.


dan zal het mogelijk 'druk’ zijn op wifi met andere toegangspunten en/of kanalen. ik haal hier op 5Ghz met een meter of 12 vanaf het toegangspunt bijna 200Mbps, maar heb dan ook geen concurrerende wifi netwerken in de buurt. 

Heb je de wifi manager al eens losgelaten? Die ziet ook problemen en kan ze oplossen


Trek alles eens uit het modem sluit alleen je laptop met kabel aan en test dan nog eens.

Heb je dan wel 100 of eerder 120Mbit dan zit er een lokale druk/ afname in je netwerk waardoor eerdere speedtest lager uitkwam.

Je krijgt maar 1x 100Mbit dus als een apparaat ergens 15Mbit wegsnoept hou jij voor je speedtest maar 85 over


@emielstroeve in dat geval is het altijd druk, denk ik.


@Hugo79 Wifi Manager?


@emielstroeveBekabeld kom ik aan de 85

 

EOF verbinding zeker?

Gebruik je de speedtest van Ookla ?

Verschillende servers geven ook Verschillende snelheden 


@LaurensZalm dat heb ik het afgelopen jaar al verschillende keren gedaan. Maakt allemaal niet uit. Ik blijf draadloos altijd rond de 50 hangen. Ik heb verder geen andere apparaten die wifi gebruiken, behalve mijn telefoon (maar als ik die op flight mode zet, heeft dat ook geen effect).


@DennisA78 Ik gebruik de speedtest van KPN, maar die is volgens mij Ookla, ja.

 


@DennisA78Ik gebruik de speedtest van KPN, maar die is volgens mij Ookla, ja.

 

Beter die van Ookla zelf gebruiken 


@DennisA78 ik gebruik ze vaak door elkaar, maar er zit weinig verschil in de resultaten. Ik zit nu bij Ookla op 28...


@LaurensZalmdat heb ik het afgelopen jaar al verschillende keren gedaan. Maakt allemaal niet uit. Ik blijf draadloos altijd rond de 50 hangen. Ik heb verder geen andere apparaten die wifi gebruiken, behalve mijn telefoon (maar als ik die op flight mode zet, heeft dat ook geen effect).

Mocht je het niet vertouwen kan er uiteraard een probleem zijn met apparatuur of de lijn of iets, wat door een monteur getest kan worden

Maar we willen het hier wel uitsluiten, want het zou vervelend zijn als er een monteur komt en die koppeld alles los, sluit exclusief zijn meetapparatuur aan achter het modem die dan zegt 100Mbit.  Dan wordt het een kostelijk bezoekje.

Maargoed als je aangeeft het al met 1 enkel aangesloten apparaat op kabel en geen verdere aangesloten apparaten te hebben getest… en hiermee niet het beoogde resultaat te hebben, kunnen het nog maar 2 dingen zijn.

  • Dit apparaat die beperkt is door VPN of überhaupt zijn verwerkingssnelheid
  • De lijn naar buiten toe.

 

 


@LaurensZalm bedankt voor je reactie. Even voor de goede orde: bekabeld haal ik 85. Ook niet helemaal wat ik verwacht, maar in ieder geval het dubbele van de snelheid via wifi.

Gewoon maar monteur bellen dus.


@Nick83 , @emielstroeve , @DennisA78: jullie ook bedankt voor de input!

Fijne avond verder.


Inderdaad als jij op alle mogelijke meest ideale meet methoden nog steeds beoogde snelheid niet haalt en dit gaar om een glasvezel verbinding, dan is de logische volgende stap inderdaad dit te laten uitzoeken, Dit kan niet altijd op afstand worden uitgelezen/gemeten en zal in meeste gevallen bij een collega monteur uitkomen.