Skip to main content
Beantwoord

Welke internetsnelheid zouden jullie mij aanraden?

• January 15, 2026
  • 44 reacties
  • 360 keer bekeken

Toon eerste bericht

44 reacties

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

Ziggo is met 42 euro aardig gelijk voor het laagste internet abonnement 

• January 18, 2026

Log ook even in op je VPN en start alleen Internet op, ga naar speedtest.net en doe even een snelheidsmeting, dan weet je in ieder geval wat je voor je VPN maximaal verbruikt. Tel daar je huis tuin en keukenverbruik bij op en een streamingdienst bijv HBO Max, streamt met ongeveer 25mbit. 

Bekijk ook even wat binnen het gezin gemiddeld gelijktijdig wordt gebruikt. Je komt vaak heel een eind met 100mbit. Alleen een grote downloadbare game kan bijv. enkele uurtjes in beslag nemen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 18, 2026

50/5 is wel heel laag! En voor mijn gevoel te laag om fatsoenlijk thuis te kunnen werken.

En die 12 maand is dan wel voor 2 jaar ipv 1 jaar.

Nee hou het voor nu eerst wel bij 200/20.

Scheelt al heel wat qua kosten dan bij Ziggo.

Logisch dat je nu gaat kiezen voor 200/200 (in werkelijkheid dus 200/20). De prijs daarvoor is in de kortingsperiode gelijk aan 100/100 en na de kortingsperiode scheelt het maar één euro. 

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 18, 2026

Log ook even in op je VPN en start alleen Internet op, ga naar speedtest.net en doe even een snelheidsmeting, dan weet je in ieder geval wat je voor je VPN maximaal verbruikt. Tel daar je huis tuin en keukenverbruik bij op en een streamingdienst bijv HBO Max, streamt met ongeveer 25mbit. 

Bekijk ook even wat binnen het gezin gemiddeld gelijktijdig wordt gebruikt. Je komt vaak heel een eind met 100mbit. Alleen een grote downloadbare game kan bijv. enkele uurtjes in beslag nemen.

@JB22_ mijn werklaptop start automatisch de VPN op. En dan dus daarna een speedtest op die laptop starten bedoel je?

• January 18, 2026

Uuh ja, dan meet je je binnenkomende snelheid van je VPN ipv je thuisnetwerk.

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 18, 2026

Oke helder, zal het morgenochtend eens uitvoeren gezien ik dan toch thuiswerk en zal het hier laten weten.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 18, 2026

Oke helder, zal het morgenochtend eens uitvoeren gezien ik dan toch thuiswerk en zal het hier laten weten.

Eigenlijk hoef je niet te meten, je schreef over teams overleg (MS teams?), MS heeft al gemeten, andere videovergadering platvorm gebruikt ongeveer net zoveel. Bij beste prestatie gebruikt MS teams 4Mbs, plus de maximale 20% VPN overheads (bij OpenVPN) komt je op 4,8Mbs. 20Mbs upload is voldoende voor 4 heimwerkers tegelijk. Andere internet toepassingen gebruiken geen tot heel weinig uploads behalve je wil continue bestanden in clouds opslaan.

• January 18, 2026

Waarom weerspreek jij mij? Wie zegt dat er alleen met MS Teams wordt gewerkt? Als werknemer bij thuiswerken doe je veel andere randzaken dan alleen werken met Teams uiteraard,…

Wanneer je weet wat je VPN vraagt tijdens werken kun je rekening houden met de rest binnen je gezin. Misschien zij er wel kinderen die thuis streamen of voor school bezig zijn wanneer ee wordt thuis gewerkt,.. dan wordt het gewoon een rekensom. Dus niet enkel afgaan op alleen maar Teams.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 18, 2026

Waarom weerspreek jij mij?

Dat ik jou quotet betekent niet dat ik jouw weerspreek, alleen voor betere leesbarheid laat ik jouw quote staan

Wie zegt dat er alleen met MS Teams wordt gewerkt?

Wat versta je onder?

andere videovergadering platvorm gebruikt ongeveer net zoveel.

• January 18, 2026

Laten we de download buiten beschouwing laten. 

Voor de topicstarter zal de benodigde upload de bepalende factor zijn. Dus dan kan van 40 Mb naar 10 Mb merkbaar worden. Dus zal de keuze voor 200/20 beter zijn.

Of nog beter lekker bij Ziggo blijven tot de vezel daadwerkelijk naar binnen is gebracht. 

@Sluisie81 bedoel je dat in november/december pas met het graafwerk in jouw gemeente wordt begonnen? Dan kan de opleverdatum voor jouw adres nog minstens een halfjaar tot een jaar verderop liggen.

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 18, 2026

Laten we de download buiten beschouwing laten. 

Voor de topicstarter zal de benodigde upload de bepalende factor zijn. Dus dan kan van 40 Mb naar 10 Mb merkbaar worden. Dus zal de keuze voor 200/20 beter zijn.

Of nog beter lekker bij Ziggo blijven tot de vezel daadwerkelijk naar binnen is gebracht. 

@Sluisie81 bedoel je dat in november/december pas met het graafwerk in jouw gemeente wordt begonnen? Dan kan de opleverdatum voor jouw adres nog minstens een halfjaar tot een jaar verderop liggen.

@Rowi. Blijven zitten kan zeker ja. Ik wacht in ieder geval qua opstap tot mijn contract daar (bijna) eindigt. Hou dus tot die tijd alles in de gaten wat er gebeurd qua snelheden, pakketten en prijzen.

De site van KPN geeft aan dat er in november/december glasvezel komt, maar denk inderdaad dat dan pas de graafwerkzaamheden zijn.

Delta ligt hier al wel binnen en aangesloten qua glasvezel. Dus genoeg om te bekijken en vergelijken.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 18, 2026

Log ook even in op je VPN en start alleen Internet op, ga naar speedtest.net en doe even een snelheidsmeting, dan weet je in ieder geval wat je voor je VPN maximaal verbruikt.

@JB22_, bedoel je dan dat je de maximale VPN overhead kunt berekenen, door te vergelijken met de resultaten zonder VPN?

Zo nee: wat meet je dan wel?

Zo ja: dan ga je er wel vanuit dat de internetverbinding op kantoor minstens zo goed is als thuis? En die maximale overhead moet je dan nog wel terugrekenen naar wat je voor werk maximaal door die tunnel stuurt. Want dat zal minder zijn dan een speedtest.

@Sluisie81, soms is een VPN ingesteld om “normaal” internetverkeer niet door de tunnel te laten gaan (“split-tunneling”). Maar dat is waarschijnlijk niet zo.

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 19, 2026

@JB22_  zoals je vroeg zojuist de Speedtest gedaan. Dit 3x uitgevoerd en kreeg deze resultaten:

1e keer: 

2e en 3e keer zijn nagenoeg gelijk:

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 19, 2026

Log ook even in op je VPN en start alleen Internet op, ga naar speedtest.net en doe even een snelheidsmeting, dan weet je in ieder geval wat je voor je VPN maximaal verbruikt.

@JB22_, bedoel je dan dat je de maximale VPN overhead kunt berekenen, door te vergelijken met de resultaten zonder VPN?

Zo nee: wat meet je dan wel?

Zo ja: dan ga je er wel vanuit dat de internetverbinding op kantoor minstens zo goed is als thuis? En die maximale overhead moet je dan nog wel terugrekenen naar wat je voor werk maximaal door die tunnel stuurt. Want dat zal minder zijn dan een speedtest.

@Sluisie81, soms is een VPN ingesteld om “normaal” internetverkeer niet door de tunnel te laten gaan (“split-tunneling”). Maar dat is waarschijnlijk niet zo.

Wel benieuwd n.a.v. bovenstaande en mijn eerder geplaatste bericht, wat nu het juiste antwoord is en wat de VPN nu van mijn internet bandbreedte gebruikt.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 19, 2026

Wel benieuwd (...) wat de VPN nu van mijn internet bandbreedte gebruikt.

Dat kun je met die speedtest volgens mij niet bepalen. Ik zou ‘m lekker vergeten.

Ik zie trouwens dat de speedtest met die VPN ook Ziggo gebruikt. Dat kan natuurlijk, als er op je werk ook internet van Ziggo is. Of misschien ging de speedtest toch niet over de VPN. Als je wilt weten of bijvoorbeeld browserverkeer via de VPN gaat, kijk dan even wat showmyip.com laat zien, op zowel je werklaptop als op een privé-apparaat. Als het IPv4-adres dan hetzelfde is, dan gaat browserverkeer niet over de VPN. En dan gaan dingen als Zoom/Teams misschien ook niet over de VPN. 🤓

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 19, 2026

Dat kun je met die speedtest volgens mij niet bepalen. Ik zou ‘m lekker vergeten.

Juist, dit is vergelijk appelen met peren. Dit zijn meting voor snelheden voor verbinding thuis adres met speedtest server vs vpn server met speedtest server (of thuis adres met vpn server), afhankelijk ervan welke verbinding langzamer is.

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 19, 2026

Pff wat een gedoe, laat maar zitten.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 19, 2026

Pff wat een gedoe, laat maar zitten.

Ja, of de meting / aanbeveling van jouw toepassingen gebruiken plus de berekende VPN overheads

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 19, 2026

Ik zie trouwens dat de speedtest met die VPN ook Ziggo gebruikt. Dat kan natuurlijk, als er op je werk ook internet van Ziggo is. Of misschien ging de speedtest toch niet over de VPN. Als je wilt weten of bijvoorbeeld browserverkeer via de VPN gaat, kijk dan even wat showmyip.com laat zien, op zowel je werklaptop als op een privé-apparaat. Als het IPv4-adres dan hetzelfde is, dan gaat browserverkeer niet over de VPN. En dan gaan dingen als Zoom/Teams misschien ook niet over de VPN. 🤓

Mijn werkgever gebruikt ook Ziggo. Uiteraard de zakelijke tak.

Het IP adres waarmee de speedtest is gedaan is ook het IP adres van de werkgever. Dus de speedtest ging wel over de VPN.

Dus ook de teams vergaderingen, virtuele werkplek, openen en sluiten van bestanden en opslaan op de netwerkschijven gaat wel allemaal via de VPN.