Skip to main content

Welke up- en download snelheden mag ik praktisch verwachten bij 1Gbit glasvezel?
Sinds vandaag aan het meten.Set up is KPN glasvezel 3 meter cat6 kabel naar Fritzbox 7590. Vanaf Fritzbox 1meter/cat6 naar laptop. Als ik KPN speedtest doe kom ik gemiddeld op download 729 (hoogste 807) en upload 873 (hoogste 907).
 

Download en upload maximaal ligt zo rond de 900.

je upload zit daar denk ik zo goed als op.

download blijft wel wat achter, praktisch gezien denk ik niet dat je dat gaat merken..

Neem aan dat je alles al een keer spanningsloos hebt gemaakt en opnieuw getest, soms is het ook een beetje vorm van de dag.


Ja, alle apparaten incl tv disconnected en alles een keer aan/uit gezet.


@rpmeier

Je moet makkelijk de 900+ kunnen halen.

Toen ik nog bij kpn zat had ik 940mbit met een fritzbox.

Zorg dat je de speedtest test met speedtest.net app op een (windows) pc doet.

En als server kpn selecteren.

Mijn speedtest toen. 

 

 


De hoogst haalbare snelheid ligt rond de 930Mbps bekabeld. 


Hierbij nog wat ondersteuning voor de 930 van @Ik_Hussel, 

https://www.cablefree.net/wireless-technology/maximum-throughput-gigabit-ethernet/

 

dit zijn dus maximale waarden over 1gb ethernet. Veel mensen halen dat in praktijk niet, omdat er altijd wel wat verlies optreedt. Realistisch gezien is alles boven 880 echt wel prima.

 


Hoi, hier met 1 gig nooit boven de 550 mbit (bekabeld/ WiFi) gekomen. Alles eraan gedaan, nieuwe kabels. Alle resets, stroomloos gemaakt. Setup 3x opnieuw gedaan. Monteur geweest. Uiteindelijk abb teruggezet naar 200 mbit. Dit gaat prima. Up en download zit op de 200 mbit. Waarom dit niet lukt met de 1 gig, zeg het maar.. fijne jaarwisseling 


niet elk apparaat kan 1Gbit aan via wifi 


niet elk apparaat kan 1Gbit aan via wifi 

Inderdaad afhankelijk van je wifi kaart in je pc. Maar bedraad mag dat geen belemmering zijn.