Skip to main content
Vraag

Welke snelheid mag ik verwachten van een 4 Gbit/s abonnement?

• December 1, 2025
  • 21 reacties
  • 166 keer bekeken

Sinds een paar dagen heb ik een 4 Gbit/s abonnement met een KPN box 14. Deze heb ik aangesloten op mijn zwarte glasvezeldoosje (ik meende mij te herinneren dat dit een Genexis type is). Die aansluiting bestaat al een jaar of twee, tot nu toe had ik 1 Gbit/s, maar afgelopen week overgegaan naar 4 Gbit/s en een modemwissel gehad van box 12 naar box 14.

Een speedtest (op de box 14 zelf uitgevoerd) laat een download zien van ruim 4000 mbit/s, de upload blijft altijd wat achter, pakweg 3000 mbit/s, en varieert ook meer bij verschillende tests.

Op een PC met 2.5 Gbit/s netwerkkaart laat de KPN speedtest een perfect symmetrische upload/download zien van ruim 2300 mbit/s, ook als ik deze test meermalen uitvoer. Dit is wat ik verwacht over een 2.5 Gbit/s netwerkkaart, aangesloten op de 2.5 Gbit/s poort van de box 14.

Op de box 14 had ik echter verwacht dat zowel upload als download ca. 4000 mbit/s zouden zijn, maar daar haalt de uploadsnelheid slechts ongeveer driekwart van de downloadsnelheid. Het is geen dramatisch verschil, maar het verschil vind ik toch groot genoeg om het hier voor te leggen.

21 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 1, 2025

Beste ​@woelen zie onderstaande link voor aanvullende hulp en info:

Succes

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 1, 2025

Alleen de blauwe LAN poort kan op z'n eentje 4 Gb/s aan. (maar je pc kan dat niet)

Het zal rond 3900 Mb/s zijn. 

Bij een 1000 Mb/s aansluiting kom je met een speedtest op zo'n 930 Mb/s.

Maar,… het is bedoeld om met meer apparaten tegelijk te kunnen werken. Voor één apparaat is het natuurlijk een onzinnige snelheid.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 1, 2025

Inderdaad, ik ben van plan er meerdere apparaten op aan te sluiten, via een zelf geconfigureerde router (Intel N150 processor, met 2 stuks 10 Gbit/s poorten en 2 stuks 2,5 Gbit/s poorten) op basis van pfSense.

Ik heb de aansluiting nog maar net en deed om een eerste indruk te krijgen daarom een test, direct vanuit de box 14, zodat er geen invloed is van PC's, switches e.d. De box 14 was direct verbonden met de ONT met de meegeleverde blauwe kabel met rode RJ-45 pluggen. Verder zat er op de box alleen die ene PC met z'n 2,5 Gbit/s interface, aangesloten op de groene 2,5 Gbit/s LAN poort. Met die configuratie zou ik ruwweg down/up=4000/4000 verwachten bij testen vanuit de box 14, ik haal echter ongeveer down/up=4000/3000. 

Nogmaals, geen dramatisch iets, maar ik ben wel benieuwd of ik die 3000 nog op een of andere manier ook op 4000 kan krijgen.

Uiteraard zal ik met testen vanaf de PC nooit meer dan pakweg 2350/2350 krijgen, maar dat deed ik dus ook niet. Ik testte direct vanuit de webinterface van de box 14. Ik heb de test meermalen herhaald op verschillende tijdstippen en het resultaat is redelijk consistent. Download altijd volle bak, upload ergens tussen 65% en 80% van volle geadverteerde snelheid.

Op termijn wil ik de box 14 er tussen uit halen. Ik ga met pfSense direct op de ONT en de N150 moet snel genoeg zijn om PPPoE te realiseren in een enkel thread op pakweg 3,5 Gbit/s, zeker met de nieuwe 2.8.1 versie van pfSense, die een nieuwe geoptimaliseerde stack heeft voor PPPoE. Voor mij zou de enige reden om de box 14 er tussen te houden de snelle PPPoE offloading zijn, die helaas niet in veel andere hardware zit. Met die pfSense box hoop ik toch dicht in de buurt te komen.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • December 1, 2025

Op termijn wil ik de box 14 er tussen uit halen. Ik ga met pfSense direct op de ONT en de N150 moet snel genoeg zijn om PPPoE te realiseren in een enkel thread op pakweg 3,5 Gbit/s, zeker met de nieuwe 2.8.1 versie van pfSense, die een nieuwe geoptimaliseerde stack heeft voor PPPoE. Voor mij zou de enige reden om de box 14 er tussen te houden de snelle PPPoE offloading zijn, die helaas niet in veel andere hardware zit. Met die pfSense box hoop ik toch dicht in de buurt te komen.

De Unifi UCG Fiber kan via PPPoE de volledige 4 Gigabit aan, zowel download als upload, dankzij zijn hardware acceleratie (momenteel het enige apparaat bij Unifi dacht ik).

Wat betreft de speedtest in je modem: hecht daar niet te veel waarde aan, want deze test is nog niet helemaal optimaal (het is bovendien een Box 14 future only). Het is het beste om te testen met een apparaat dat minimaal 4+ Gigabit aankan.

Via de Box V14 haal ik ook niet de volledige upload, maar met mijn PC wel (10 Gigabit netwerkkaart).

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • December 1, 2025

Inderdaad, ik ben van plan er meerdere apparaten op aan te sluiten, via een zelf geconfigureerde router (Intel N150 processor, met 2 stuks 10 Gbit/s poorten en 2 stuks 2,5 Gbit/s poorten) op basis van pfSense.

Ik heb de aansluiting nog maar net en deed om een eerste indruk te krijgen daarom een test, direct vanuit de box 14, zodat er geen invloed is van PC's, switches e.d. De box 14 was direct verbonden met de ONT met de meegeleverde blauwe kabel met rode RJ-45 pluggen. Verder zat er op de box alleen die ene PC met z'n 2,5 Gbit/s interface, aangesloten op de groene 2,5 Gbit/s LAN poort. Met die configuratie zou ik ruwweg down/up=4000/4000 verwachten bij testen vanuit de box 14, ik haal echter ongeveer down/up=4000/3000. 

Nogmaals, geen dramatisch iets, maar ik ben wel benieuwd of ik die 3000 nog op een of andere manier ook op 4000 kan krijgen.

Uiteraard zal ik met testen vanaf de PC nooit meer dan pakweg 2350/2350 krijgen, maar dat deed ik dus ook niet. Ik testte direct vanuit de webinterface van de box 14. Ik heb de test meermalen herhaald op verschillende tijdstippen en het resultaat is redelijk consistent. Download altijd volle bak, upload ergens tussen 65% en 80% van volle geadverteerde snelheid.

Hoe ga je naar je apparatuur?
Met glas of transceiver?

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 1, 2025

Dank voor die tip over de UCG Fiber. Dat ga ik zeker ook bekijken. Die pfSense oplossing heb ik nog niet, dus ik kan nu nog alle kanten op.

Kosten spelen ook een rol, dat machientje met die N150 kost me pakweg 300 euro, inclusief RAM en M.2 SSD-tje, te koop via Amazon. Grootte van RAM en M.2 SSD spelen hoegenaamd geen rol (8 GB/128GB is meer dan genoeg). Alleen CPU-snelheid en netwerksnelheid zijn van belang.

Op dit moment kan ik nog niet testen op een PC met 10 Gbit/s, omdat ik alleen een PC heb met 2,5 Gbit/s ethernet op het moederbord. Dat was voor mij nog een reden om te testen vanaf de box 14.

Ik heb nog een laptop met standaard 1 Gbit/s ethernet. Die kan ik nog op een gele poort zetten. Ik hoop alleen dat die snel genoeg is om 1 Gbit/s te downloaden/uploaden. Het is niet zo'n snelle . . .

De verbindingen in mijn thuisnetwerk zijn allemaal ethernet. Ik heb recentelijk allemaal CAT6A kabels getrokken (vrij dikke kabel AWG 22 zodat PoE ook goed gaat over die kabels) en 500 MHz dozen aan weerszijden, zodat ook daar geen beperking op zit bij 10 Gbit/s. Switches zijn Zyxel switches met PoE en 2,5 Gbit/s poorten, plus 2x SFP+, waar ik een RJ-45 module in doe. Eindapparaten zitten dus op 2,5 Gbit/s poorten, tussen de meterkast en de vertrekken in huis heb ik SFP+ RJ-45 verbindingen 10 Gbit/s. Glas was helaas geen optie. Dat trekt niet gemakkelijk door 5/8 inch PVC buisjes, omdat de connectoren aan de kabel moeten blijven zitten. Zelf glas afmonteren op connectoren zag ik niet zitten, dus ik ben toch maar gegaan voor RJ-45 en ethernet.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 2, 2025

Ik heb ondertussen eens gekeken naar die UCG Fiber router. Dat ziet er ook zeker interessant uit. Ik neem aan dat het om dit model gaat: https://www.routershop.nl/p/ubiquiti-unifi-cloud-gateway-fiber-compacte-router-met-poe-en-2x-10g-sfp-88612

Qua prijs kom ik uit op een bedrag, vergelijkbaar met het kastje dat ik voor ogen had: https://www.amazon.nl/-/en/Upgraded-Firewall-OPNsense-Appliance-Computer/dp/B0FPXCCGFT/ref=ast_sto_dp_puis?th=1

Bij de UCG Fiber moet ik nog een SFP+ module aanschaffen, bij dat Amazon-kastje moet nog een SSD van 128 GByte en 8 GB RAM.

Bij die UCG Fiber zou ik dan ook direct een glas SFP+ module kunnen gebruiken? Die kosten maar 20 euro of zo op Amazon. Direct vanuit de router naar de glasaansluiting, als ik de ONT er af haal? Dat lijkt mij wel heel aantrekkelijk. Of zitten hier weer addertjes onder het gras? Ik zou verwachten dat gezien vanuit de router het niet uitmaakt of er een glas SFP+ module in zit of een RJ-45 SFP+ module. Die laatste worden wel erg warm weet ik uit ervaring. De ONT is toch alleen maar een omzetter van ethernet- naar glassignaal? De PPP gaat toch transparant over de ONT en wordt vanuit de router geregeld?

Ik heb zelf nul komma nul ervaring met glasaansluitingen (tot nu toe alleen maar gewerkt met ethernet), dus als het toch wat ingewikkelder is dan bovenstaande, dan verneem ik dat graag.

Ondertussen heb ik al wel geprobeerd hoe transparant die aansluiting van KPN is qua protocol. Ik heb nog een Mikrotik RB4011 liggen en die heb ik aangesloten op de ONT en ik heb daarop PPPoE ingesteld. Dit werkte direct, dus ik kan nu ook via die Mikrotik werken. Uiteraard slechts op 1 Gbit/s (het ding heeft alleen maar 1 Gbit/s poorten), maar qua protocol werkt het. Blijkbaar doet de box 14 geen speciale dingen naast de PPPoE en werkt het zonder meer ook met andere routers.

Ik zou eerst kunnen proberen of ik via een goedkope glas SFP+ module die Mikrotik werkend kan krijgen, voordat ik geld ga uitgeven aan luxere apparatuur. Nu zit Microtik’s 1 Gbit/s ethernet SFP module er tussen (de S-RJ01) en dat werkt dus.

• December 2, 2025

Jij hebt een SFP+ module nodig die XGS-PON ondersteund en die kosten volgens mij wel iets meer dan 20 euro.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • December 2, 2025

Een transceiver SFP+ → RJ45 wordt (erg) warm bij hogere snelheden. Ik zou dat nooit doen. 
Hier thuis lopen de uplinks over glas waarbij een Router on Steroids (Opnsens) in de meterkast staat. De router zit direct op de mediaconverter. Deze router heb ik zelf gebouwd waarbij ik zeker weet dat ik genoeg rekencapaciteit heb om IDS/IPS te doen. In deze router zit ook een SFP+ kaart in die ik (nog) niet gebruik. 

Opnsensrouter → Mikrotik CR112 met 4X glas 1Gb.→ diverse Mikrotik RBxxx switches. MM glas is buigzamer en makkelijker weg te werken dan UTP. Nu is het zo dat ik vanuit de meterkast een koof heb tot op zolder wat in mijn geval de routering van glas wat makkelijker maakt. 

Qua aanschaf Ubiquiti vs wat ik nu heb, gave de kosten en de mogelijkheden van Opnsens de doorslag. Ik host verschillende (communicatie)platformen thuis. Ik kan met Opnsens meerdere configuratiekanten op. 1 ervan is bv het verkrijgen van certificaten (ACME) en een reverse proxy die je via plug-ins kunt installeren. 

Belangrijk om te onderzoeken of de Ubiquiti apparatuur the throughput kan leveren die jij wil. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 2, 2025

Ik heb even gegoogled op “SFP+ XGS-PON” en kom uit bij deze: https://www.routershop.nl/p/zaram-xgs-pon-onu-sfp-module-84384

Dit is wel een heel dure module. Glasvezel verbinden is dus blijkbaar toch iets minder triviaal dan ik dacht. Weer iets geleerd . . .

Ik vind het verbruik van dat ding ook nog best wel hoog en verwacht dat deze ook erg heet wordt, net als die RJ-45 SFP+ modules. 

@fixnix: Ik ben het helemaal met je eens wat betreft die hoge temperatuur van RJ-45 SFP+ modules. Helaas kan ik door mijn huis niet eenvoudig glas trekken. De kabel zelf is inderdaad wel dunner, maar de connectoren gaat echt niet lukken. Ik heb dus nu al CAT6A kabel getrokken en netjes afgemonteerd aan beide kanten. 

Maar ik blijf nu een beetje haken bij die UCG Fiber router. Ziet er aantrekkelijk uit, is snel genoeg voor PPPoE op 4 Gbit/s en heeft allemaal 2.5 Gbit/s LAN poorten en ook nog een 10 Gbit/s SFP+ als extra LAN poort. Punt is nu wel, dat ik dus qua WAN-verbinding twee onaantrekkelijke alternatieven heb:

• Ethernet SFP+ module aansluiten op de ONT van KPN. Dit wordt superheet (90+ graden heb ik gelezen) en daar heb ik weinig trek in.
  • Een best wel dure speciale XGS-PON SFP+ module aansluiten direct op de glasvezelaansluiting, en de ONT er af halen. Ook deze SFP+ module gebruikt nog steeds 2 Watt, en ik verwacht dat die ook behoorlijk heet gaat worden in een SFP+ cage.

Met het Amazon-kastje met N150-processor kan ik gewoon een ethernet-kabel aansluiten, direct op de ONT. Risico dat ik hier bij loop is dat ik het allemaal zelf moet uitzoeken en misschien is deze toch net niet snel genoeg voor PPPoE op 4 Gbit/s. Ik kan die 300 euro maar 1 keer uitgeven en zou er flink van balen als ik het verkeerde aanschaf.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • December 2, 2025

Volgens mijn moet je ook een module hebben die KPN kan registeren, mocht je direct glas op je router (WAN) willen zetten. 

Je kunt toch ook via de mediaconverter naar de Ubiquiti Fiber toe? Je hebt niet perse een SFP+ module nodig.
@bnh kan je prima adviseren.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • December 2, 2025

Ik heb mijn KPN ONT op de 10 gigabit LAN aansluiting aangesloten, dit werkt perfect. Mijn pc is via een DAC kabel aangesloten, dus ik haal de volle 4 Gigabit (momenteel neem ik 1 gigabit af bij KPN, soms zet ik hem wel eens om voor de lol met wat testen). Verder draai ik vooral intern 2.5 gigabit, verplaatsen van bestanden naar mijn server enzv.

Mijn advies is dan ook, gebruik het ONT van KPN, deze doet letterlijk hetzelfde als een spf+ module. Die zijn behoorlijk duur en je wint er weinig mee, bij storingen kan KPN je ook niet helpen omdat je dan eerst weer het origine ONT moet omzetten wat twee dagen kost voordat je kan debuggen.

De twee spf+ poorten kan je bijvoorbeeld inzetten via een 1 gigabit spf+ RJ-45 module. Die worden niet zo heel spannend heet geloof ik.

Het mooie bij UniFi is, dat je van alle poorten WAN/LAN poorten kan maken via de settings.

Je hebt RJ-45; 4x 2.5, 1x 10, en spf+ 2x 10g

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 2, 2025

[...]

Het mooie bij UniFi is, dat je van alle poorten WAN/LAN poorten kan maken via de settings.

Je hebt RJ-45; 4x 2.5, 1x 10, en spf+ 2x 10g

Dit verandert de situatie behoorlijk 🙂

Ik had niet meegekregen dat je alle poorten vrijelijk kunt configureren als WAN of LAN. Dan is het duidelijk en als ik die Unifi aanschaf, dan gaat die 10 Gbit/s RJ-45 poort aan de ONT. Dus geen gedoe met dure SFP+ modules en geen gedoe met registraties bij KPN. Dat van die registratie wist ik ook niet. Dat maakt het nog onaantrekkelijker om zelf met glas te gaan stoeien voor je WAN-aansluiting.

Ik ben blij dat ik hier op dit forum deze informatie heb gekregen. Scheelt mij frustratie en mogelijke kosten voor een verkeerde aanschaf van glas SFP+ modules. Dank voor deze informatie. Ik ga er vanavond nog eens wat dieper in duiken en eens kijken in meer detail wat die Unifi router allemaal aan boord heeft qua configuratiemogelijkheden.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • December 2, 2025

Ja, daarom ben ik ook altijd voorstander van het originele ONT, dat scheelt je een hoop gezeur. Bij vragen over Unifi kun je hier altijd even een tag plaatsen, ik heb de meest voorkomende setup draaien, dus waar nodig kan ik je helpen!

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 3, 2025

Goedemorgen ​@woelen, welkom hier op de KPN Community en bedankt ook voor jouw bericht :)

Goed om te zien dat je vanuit de Community al zoveel goede reacties hebt mogen ontvangen en volgens mij word je goed op weg geholpen! 

Mijn advies is dan ook, gebruik het ONT van KPN, deze doet letterlijk hetzelfde als een spf+ module. Die zijn behoorlijk duur en je wint er weinig mee, bij storingen kan KPN je ook niet helpen omdat je dan eerst weer het origine ONT moet omzetten wat twee dagen kost voordat je kan debuggen.

Hier kan (en moet) ik me ook alleen maar bij aansluiten! Advies geven over Unifi vind ik persoonlijk lastig omdat ik zelf geen enkele ervaring heb met deze apparatuur maar ben blij dat ​@bnh je daar wel veel meer over kan en wil vertellen 🙏🏻

Ik ben blij dat ik hier op dit forum deze informatie heb gekregen. Scheelt mij frustratie en mogelijke kosten voor een verkeerde aanschaf van glas SFP+ modules. Dank voor deze informatie. Ik ga er vanavond nog eens wat dieper in duiken en eens kijken in meer detail wat die Unifi router allemaal aan boord heeft qua configuratiemogelijkheden.

Ook fijn dat jij ons hebt gevonden en wees vooral heel erg welkom 😃

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 3, 2025

Over de unifi router heb ik een interessant artikel gevonden: https://www.servethehome.com/ubiquiti-unifi-cloud-gateway-fiber-ucg-fiber-review/

Hier is men behoorlijk positief over deze machine. Goeie kans dat ik hiervoor ga.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • December 3, 2025

Ik heb hem vanaf de release, zeer tevreden mee!

Nooit meer een internet issue gehad.

Hij is zo populair, dat mensen zelfs hun UDM Pro ervoor verkocht hebben en daarna een half jaar hebben moeten wachten op de nieuwe voorraad (dat is bij UniFi altijd een groot probleem). Maar wat ze leveren is goed. En als je hem voorzichtig uitpakt, heb je 14 dagen zicht termijn. Vergeet niet de SSD tray mee te bestellen als je hem zonder SSD besteld.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • December 3, 2025

Over de unifi router heb ik een interessant artikel gevonden: https://www.servethehome.com/ubiquiti-unifi-cloud-gateway-fiber-ucg-fiber-review/

Hier is men behoorlijk positief over deze machine. Goeie kans dat ik hiervoor ga.

Is zeker geen verkeerd ding. Ik heb zelf een router gebouwd omdat ik zaken nodig heb die bij de USG Fiber niet voorzien zijn. Over een andere kant is de Opnsens router 1 groot studieproject 😉

Soeradj
Topper
Forum|alt.badge.img+3
  • Topper
  • December 3, 2025

Ik heb vaak genoeg die 4000 upload gezien bij een box14 met de interne speedtest. Ik lees dat je de blauwe bijgeleverde kabel gebruikt heb, ik zou toch aanraden om een andere kabel te proberen tussen de modem en de ont. Ze kunnen fabricagefouten bevatten, gewoon om dat in ieder geval uit te sluiten. Dat een box14 de snelheid niet aan zou kunnen maar andere fabrikanten wel, dat is in ieder geval onzin.

Waarom je geen 4000 upload haalt heeft volgens mij een andere oorzaak.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 3, 2025

Ik kan een andere kabel proberen, maar daar verwacht ik geen verschil. Ik zal het vanavond voor de zekerheid echter even proberen. Als die meegeleverde kabel niet goed zou zijn, dan zou die waarschijnlijk helemaal geen 10 Gbit/s negotiatie opleveren en zou die of blijven hangen op 100 Mbit/s (over slechts 4 aders) of helemaal niks doen.

Ik heb ondertussen wel een test gedaan met een PC via de 2,5 Gbit/s link (groene poort) en een andere PC op een gele poort. Als ik tegelijkertijd speedtests draai (vanaf de PC’s, via de KPN speedtest website), dan zie ik dat de download over de groene poort strak op 2350 Mbit/s blijft staan en de download op de PC over de gele poort blijft strak op ruim 900 Mbit/s staan. De upload op de gele PC zit ergens rond de 850 Mbit/s en de upload over de groene poort komt op 2100 … 2300 Mbit/s. De uploads zwabberen een beetje rond de 2200 Mbit/s resp. 850 Mbit/s. 

Het lijkt er op dat de upload inderdaad iets achter blijft bij de download, als de gezamenlijke upload van beide PC’s pakweg 3000 Mbit/s wordt, dan zie je ze wat afknijpen en zwabberen. Ze blijven niet meer strak op de max van een 2,5 Gbit/s resp. 1 Gbit/s poort staan. De downloads blijven strak op volle bak voor wat de poort aan kan.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 4, 2025

Met andere kabel geprobeerd, maar dat maakt inderdaad geen serieus verschil. Nu is de upload wel iets sneller (ca. 3400 Mbit/s), maar ik had al eerder gezien dat het meer van het tijdstip afhangt. Over een uur kan het weer anders zijn. Ik laat dit eerst maar even rusten. Een upload van ruim 3000 Mbit/s is ook prima wat mij betreft en misschien is het inderdaad wel zo dat de box 14 de upload wat te laag weergeeft, zoals ik in andere topics heb gelezen. Echt een volle test op 4 Gbit/s kan ik nu niet doen, want ik heb geen PC met een 10 Gbit/s netwerkinterface. Op 2.5 Gbit/s heb ik bij alle tests volle bak en mijn zoon kan dan ook nog met volle snelheid gamen op zijn 1 Gbit/s poortje.