Skip to main content

Beste KPN en forum dwellers,

Ik vroeg me af of er iemand is die mij kan verhelderen hoe ik deze wandcontactdoos aan zou moeten sluiten. Volgens KPN is het in ieder geval dit ding:

Alleen de vorige bewoners gaven aan alleen dit COAX kastje te hebben gebruikt:

 

Wie oh wie heeft de gouden tip? 

 

Hartelijke groet en een fijn weekend,

Nick

Hallo @btp808 , het aansluitpunt waar de rode en blauwe kabel op a en b zitten is goed, netjes afmonteren, stekker er in en het moet werken. Ik hoop dat je nog wel de originele afdekplaat hebt, staat netter.

 


Dat coax kastje heb je bij KPN niets aan. Dat is voor Ziggo. 

Foto 1 ziet er gewoon goed uit. Wat is het probleem? 


Zojuist bij de buren langs geweest, zij gebruiken ook het COAX kastje met een converter oid. Alleen onze modem heeft alleen de DSL kabel.


Wauw, bedankt voor de snelle reacties mannen! Moet ik alleen maar 1 van de 2 rode/blauwe kabels gebruiken? Zojuist beiden er in gepropt maar nog steeds geen internet.

 

KPN gaf aan dat het internet vanaf 22 oktober actief is (smsje). In ons 1e belletje zei KPN dit ook. Daarna, via de chat, zei KPN dat het technisch niet mogelijk is vóór 11 november. Daarna nog een keer gebeld en deze medewerker zei dat het mogelijk is dat het wél of niet werkt en het maar gewoon moet proberen. Dus ik heb echt geen flauw idee. Maar internet is nog steeds aan het knipperen.


Er moet nog ergens een verbinding zijn in huis, waar de kabel het huis binnen komt, dit is een verlenging met ethernet kabel.

De kleuren maken niet uit maar wel 1 aderpaar gebruiken( dus niet rood en blauw in dit geval. Zie eerst de ander kant van die kabel te vinden en dan zien we verder.

Je kunt ook andere combinaties testen, de aangestripte zou ik eerst proberen, zo te heeft er iemand iets aan willen geven met die gele hulsjes.


Dit is het officiële aansluitpunt van KPN. De kleurcombinatie die je moet gebruiken is transparant/zwart of transparant/wit. Maar 9 van de 10 keer wordt geleverd op transparant/zwart. Dit betreft een STAPNET58 kabel, van de vroegere radio en kerktelefoon. Mocht dit niet werken, dan kun je de andere kleuren proberen, maar dan wel van elke kleur beide aders, dus rood/rood, blauw/blauw, geel/geel en groen/groen. Deze kleuren niet met elkaar mixen, iedere kleur heeft 2 aders en vormen 1 aderpaar.

Mocht het daarna nog steeds niet lukken, dan dient er een monteur langs te komen.

Laat maar weten als het gelukt is!


O ja, ‘tuurlijk, ik was warm, maar niet helemaal.

Maar ik vermoed toch dat er nog ergens een las in huis is ? Niet dat het uitmaakt als die nog in takt is tenminste.


O ja, ‘tuurlijk, ik was warm, maar niet helemaal.

Maar ik vermoed toch dat er nog ergens een las in huis is ? Niet dat het uitmaakt als die nog in takt is tenminste.

Deze kabel is direct verbonden met een manipulatiekast in de kelder/gevel van gebouw of een andere plaats waar alle kabels bij elkaar komen. deze manipulatiekast is het koppelpunt tussen kabelverdeler en ISRA, en alleen toegankelijk voor monteurs. Dus verder geen las meer er tussen 🙂.


Juist, er is helaas weinig over te vinden op het www.

Wellicht kun je je kennis delen op wikipedia ?  :-)

Er zijn al regelmatig vragen over geweest op dit forum en andere, bv hier :

https://forum.kpn.com/internet-9/stap-58-kast-staat-in-de-weg-475527

( en nog een andere die ik even (?/!) op moet zoeken )


Ben weer op locatie, ga er nog even mee aanklooien. Als het gelukt is zal ik alle benodigde info met jullie delen en zal het dan ook wel ff op de wiki gooien.

 

@KeesYagi er is inderdaad geen ISRA/Lasdop in het appartement, is inderdaad in het hele pand geregeld zoals @jordy.vanderbolt heeft beschreven.

 


Het is gelukt! Had echt niet gedacht dat een forum hedendaags nog zo nuttig (en actief) kon zijn. Helden!

Zoals @jordy.vanderbolt ordy heeft aangegeven was het transparant op A en zwart op B (of maakt dat niet uit?). En @KeesYagi had ook een goed punt, de monteur had inderdaad een tip achtergelaten met die soldeerhulzen.

Op welke wiki suggereer jij dat ik deze info deel, Kees?

 

Nogmaals hartstikke bedankt.


Super ! Ik had er ook al goede hoop op na de bijdrage van Jordy, dat is een man van de echte praktijk, met ook kennis van de vroegere praktijk.

Mijn idee over het schrijven op wikipedia was dan ook aan hem gericht. Maar heel gedoetje om een wikipedia pagina te maken, kan leuk zijn als er niet al te veel wijsneuzen zijn die het weer anders zien of beter weten, maar dat kan voor dit onderwerp nog wel weer meevallen.


Top om te horen dat het in dienst is! Welkom bij KPN!

Echter even over het puntje wiki, daar zou ik eerst navraag over moeten doen in hoeverre ik informatie mag delen over de infrastructuur en andere zaken. Maar het is zeer zeker geen slecht idee, dat kan zelfs er misschien voor zorgen dat er minder vragen over zijn en daarmee ook minder druk voor de moderators. Ik ga er nog op terug komen!


Hallo @jordy.vanderbolt , die info heb je in dit forum al gedeeld en is nu wereldwijd zichtbaar, ook al ben je geen lid van het forum, even 'googelen’  en je vindt de info zo weer terug.

Daarom is het altijd heel goed oppassen wat je schrijft in fora, blijft ‘eeuwig’ bestaan in de datacenters van Google.:sunglasses:


Hallo @jordy.vanderbolt , die info heb je in dit forum al gedeeld en is nu wereldwijd zichtbaar, ook al ben je geen lid van het forum, even 'googelen’  en je vindt de info zo weer terug.

Daarom is het altijd heel goed oppassen wat je schrijft in fora, blijft ‘eeuwig’ bestaan in de datacenters van Google.:sunglasses:

Dat begrijp ik heel goed! 😋

Ik doelde meer op de informatie die dieper ligt dan dit, dus echt de specifieke delen van het netwerk. Wat ik al gedeeld heb, is heel globaal en is met een beetje goed zoeken al te vinden. De dieper liggende structuur kan interessant zijn om veel duidelijk te krijgen over snelheden bij afstanden en mogelijke constructies. Daar moet ik navraag over doen om dat te delen.


En ik bedoelde om het ergens toe te voegen op een wikipedia pagina.

Want dit forum is op z’n zachts gezegd niet goed ontsloten, slecht doorzoekbaar en heeft veel weg van een hele berg (plak)briefjes.


Reageer