Skip to main content

ik heb vandaag mijn box 12 met 2 super wifi punten gekregen en geïnstalleerd. maar de superwifi werkt alleen op de originele instellingen. Bij installatie schakelen ze wifi van de box 12 uit, maar dat is volgens de service afdeling niet goed en dan moet je deze zelf weer aanzetten. Verander ik de SSID naam dan nemen de Superwifi punten dit niet over. Sterker nog, dan krijg ik twee wifi accounts een via de box en de ander via de wifipunten. Schakel ik dan de box uit kan ik niet inloggen op de account van de wifi punten. Lukt het toevallig om een wifipunt goed te koppelen met de box en ik sluit de tweede box aan voor de gegevens, dan veranderd deze de wifi naam van beide wifipunten terug is de oorspronkelijke en schakelt wifi van de box weer uit. Dus weer geen wifi. Tot slot was ik na vele telefoon gesprekken niet verder gekomen wilde ik een klacht indienen via de chat, toen viel het hele internet uit. Een test wees uit dat dns was uitgevallen wat verholpen word door uit en aan zetten van de box. Mijn huis installatie is al door de vorige provider gecontroleerd en er zijn geen onregelmatigheden gevonden en is gezegd (op papier) dat het buiten huis de reden van het uitvallen van DNS ligt. Door de toch blijvende problemen met DNS ben ik overgestapt naar KPN  en die zegt nu dat er maar een monteur moet komen en dat kost mij mogelijk 50 euro. Ik weet natuurlijk niet of dit alles met elkaar verweven is maar ik heb een overstap gemaakt die 20 euro per/mnd meer kost maar zonder verbetering. Weet iemand raad hoe ik deze problemen oplos?

 

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt

 

De V12 en de "super"WiFi's werken nog niet goed samen. Dat zal wel gaan komen, vraag is alleen wanneer dat zal zijn.


Hoi @hupe . Welkom op het forum.

Het verhaal over DNS herken ik niet. Wie was jouw oude provider? En wat gebeurde daar precies?

Wat je v12 in combi met de superwifi betreft heeft @wjb gelijk: Dat werkt (nog) niet goed. Het voorlopige advies is om de wifi op de v12 uit te zetten en draadloos internet te laten regelen door de superwifi's. 


Bedankt voor jullie antwoord.

Inmiddels is de installatie monteur hier geweest en heeft de super wifi punten goed geïnstalleerd.

Bij de Telefonische hulp bij installatie bleek dat de verstrekte informatie niet helemaal juist was. Dit omdat alleen nieuwe klanten het nieuwe modem krijgen en daardoor de kennis bij de service afdeling zeer beperkt is, maar de monteurs hebben hier wel al ervaring en kennis van.

Nu hij correct is geïnstalleerd werkt het feilloos. Het probleem zat in het gegeven dat niet de instellingen van de router maar Van het wifipunt moet worden ingesteld. Bij de router moet WiFi uitstaan. WiFi mag dus alleen werken via de super wifi punten.

De DNS uitval kan, volgens de monteur, toeval zijn geweest door de foutieve installatie en dit is dan een probleem in de router.

Een belangrijk tip die de monteur gaf wil ik niemand onthouden. Namelijk om de thuis app niet te gebruiken omdat deze niet werkt bij de box 12 en daar door de installatie via de app, zoals KPN servies promoot, niet mogelijk is.

Nog even antwoord op de vraag van Erwin, mijn provider was Tele2 en de dns uitval was, zoals nu blijkt en tele2 ook vaker vermoede een probleem van de router. Helaas had tele2 enkel een router zonder deze problemen voor mij waarvan wiFi maar een bereik van 3 meter had en  de vast aansluiting nog maar een kwart van de snelheid had. Zij adviseerden als enige optie om een duur abonnement te nemen want daar zat een beter modem bij maar de thuis situatie komen bekijken om het probleem proberen op te lossen was niet hun intentie. Sinds hun fusie met Telfort is tele2 voor mijn gevoel een bedrijf waar je geen klant meer wil zijn, omdat ze abonnementen verkopen die ze niet kunnen waarmaken.


Dank voor de uitgebreide en duidelijk update, @hupe . Fijn dat alles nu goed werkt.

Zodra de v12 die update krijgt waardoor ‘ie samen gaat werken met de superwifi's zullen we dat hier op het forum kenbaar maken. 


Dank voor de uitgebreide en duidelijk update, @hupe . Fijn dat alles nu goed werkt.

Zodra de v12 die update krijgt waardoor ‘ie samen gaat werken met de superwifi's zullen we dat hier op het forum kenbaar maken. 

Is er al meer bekend?


Nog niet @Jordie1. Het is nog even afwachten.


Waaaauw, ik heb exact de zelfde problemen! Zo veel gezeik met het instellen van de superwifipunten met KPN box 12 ... Zelfs na harde resets lijkt het tweede WiFipunt het nodig te vinden om de SSID naar een oude SSIDnaam_gast te veranderen, waarna alles in de soep loopt. UREN ben ik bezig geweest in die app om alles op te zetten, om er nu achter te komen dat KPN de zaakjes nog niet helemaal op orde heeft. Brrrrr. Bedankt voor je post, hupe, heb ik eindelijk nieuwe dingen die ik kan  proberen


Na vele uren prutsen heb ik het eindelijk voor mekaar. Voor alle mensen die nog steeds problemen hebben met SuperWifi i.c.m. KPN box 12 wil ik het volgende delen:

-Zorg dat je kunt inloggen op je KPN box 12 

-Op het moment dat je je eerste SuperWifi aanzet en koppelt met de KPN box 12, zal deze 2-3 minuten lang zijn eigen fabrieks-SSID uitzenden, de volgende 2-3 minuten zendt hij de fabrieks-SSID (of mogelijk de zelf ingestelde) SSID die hij overneemt van de KPN box 12. IN DE 2-3 DAAROPVOLGENDE MINUTEN NEEMT DE SUPERWIFI DE VRIJHIJD OM DE NETWERKNAAM WÉÉR TE VERANDEREN.  In mijn geval was dit een oude naam voor een oud gastnetwerk (MijnWifiNaam_gast) en deze naam bleef stabiel. Nota Bene: Ik heb op het SuperWifiPunt meerdere malen de resetknop ingehouden met een paperclip, gedurende  hele lange tijd, met en zonder stroom. EN OOK BELANGRIJK: NADAT DE NETWERKNAAM IS VERANDERD NAAR EEN OUDE GEPERSONALISEERDE VARIANT, IS WEL HET FABRIEKSWACHTWOORD VAN DE MODEM HET JUISTE WACHTWOORD OM IN TE KUNNEN LOGGEN OP DE WIFI. Dus oude privé netwerknaam i.c.m. fabrieks-wachtwoord van de MODEM. Dit was waanzinnig moeilijk om zelf uit te vogelen, maar dankzij deze thread uiteindelijk gelukt. Ik vermoed dat deze instelling het grote probleem is bij deze nieuwe setup. 

 

-Als je eenmaal verbonden bent met de WiFi via een SuperWifiPunt, dan kun je zowel de modem als het SuperWifi apparaat zelf inloggen. De KPN box 12 bereik je door 192.168.2.254 in een browser in te vullen (user= admin en password staat op je modem). Vervolgens kun je onder het kopje “ethernet” het IP-adres van je SuperWifiPunt opzoeken (In mijn geval varieerde dit tussen 192.168.2.150 en 192.168.2.154. Als je dit getal direct in je browser invult kun je inloggen op het SuperWifiPunt (wachtwoord staat achterop het SuperWifiPunt stickertje). 

 

-Op deze pagina kun je uiteindelijk je eigen netwerknaam en -wachtwoord instellen, dan ZOU het kunnen werken.

 

Succes!

 

 

-

 


@Erwin_ , is er al een update over de update van de experiabox V12? :)


@swa100 

Hallo @swa100 

Die update is er inderdaad nog niet, maar in dit topic (klik hier) zegt KPN moderator @Erik_ 

Na de update volgend jaar zal de Box 12 de mesh ondersteunen

Ook ik heb de WiFi van de Box 12 uitgezet in afwachting hiervan. De twee Super WiFi’s verzorgen nu de wifi in mijn huis. Werkt bij mij prima, maar ik voeg daar graag de Box 12 als mesh-node aan toe.

Bekijk origineel


Kunt u aangeven of de v12 box al kan samenwerken met de superwifi punten? 


@Digibeer . Neen , helaas nog niet. Ik heb intern ook nog geen verwachte datum gehad.


Ik wil twee wifipunten kopen om daarmee ook op de zolderetage goed WiFi-bereik te hebben. Ik heb beneden nog de box V10.

Paar vragen:

1. De Experia box V12, is dat de nieuwste router van de KPN?

2. Is het verstandig om een V12 te vragen, dit om het prima functioneren van de wifi-punten mogelijk te maken? 


@Eddycamiel 

Antwoord 1: Ja dat is de nieuwste Experiabox.

Antwoord 2: Je bent al in het bezit van de beste box van KPN dus die wordt niet zomaar omgeruild voor de Experiabox V12.

De Superwifi punten gaan ook prima werken op jouw V10

Tip 1 : De wifi van de V10 moet wel uit staan als je gebruik gaat maken van Superwifi.

Tip 2: Omdat je wifi in de box uit moet zijn komt je eerste Superwifi bekabeld in de buurt van je V10 omdat je daar ook wifi nodig hebt.

Dat houd in dat je 2e Superwifi draadloos op zolder niet te ver weg mag staan van je bekabelde Superwifi.

Een kabel naar zolder is de beste optie om daar je Superwifi op aan te sluiten.

Houd hier aub rekening mee.


Bedankt voor de zeer heldere info. Het is me duidelijk wat ik moet doen. Gelukkig heb ik al een netwerkkabel naar de zolderverdieping. 


1. Inmiddels 2 wifipunten aangesloten. Beiden in een stopcontact en niet in een contactdoos. Las dat dit laatste voor instabiliteit zou kunnen zorgen. Is dat juist? 

2. De wifi moet in de Experia box uitstaan. Hoe doe je dat? Moet dat via "KPN THUIS", dus online? 

3. Het WIFI-punt op zolder ook middels een netwerksnoer direct met de router beneden verbinden, is dat om nog betere wifi ontvangst op de zolder te verkrijgen? Momenteel heb ik dat nog niet geprobeerd. 

4. Het internet (wifi) is nog niet stabiel. Vanochtend (eerste ochtend, tweede dag van geïnstalleerd zijn) was er geen wifi. Dat lukte wel weer na enkele pogingen. Een paar uur geleden, was de wifi (verbinding) op zolder weer instabiel. Zal dat met 'nog niet juiste verbinding en/ instelling' te maken hebben? 

Hopelijk kan ik nog een keer voorzien worden van advies. 

 


1. Inmiddels 2 wifipunten aangesloten. Beiden in een stopcontact en niet in een contactdoos. Las dat dit laatste voor instabiliteit zou kunnen zorgen. Is dat juist? 

Nee. Dat geldt voor een draadloze verbindingset. Voor deze dingen:

2. De wifi moet in de Experia box uitstaan. Hoe doe je dat? Moet dat via "KPN THUIS", dus online? 

Nee. Via http://192.168.2.254.

3. Het WIFI-punt op zolder ook middels een netwerksnoer direct met de router beneden verbinden, is dat om nog betere wifi ontvangst op de zolder te verkrijgen? Momenteel heb ik dat nog niet geprobeerd. 

Zou ik zeker doen. Is veel beter.

4. Het internet (wifi) is nog niet stabiel. Vanochtend (eerste ochtend, tweede dag van geïnstalleerd zijn) was er geen wifi. Dat lukte wel weer na enkele pogingen. Een paar uur geleden, was de wifi (verbinding) op zolder weer instabiel. Zal dat met 'nog niet juiste verbinding en/ instelling' te maken hebben? 

Hopelijk kan ik nog een keer voorzien worden van advies. 

 

 


Bedankt #Nick83 voor de duidelijke antwoorden. Voor het beste resultaat (lees: ontvangst WiFi) moet de wifi op de router uitgezet worden. Via onderstaand http adres. 

Inmiddels via http://192.168.2.254/  onder het tabblad "Status", de routerinstellingen bekeken. Tot mijn verbazing bleek de WiFi op de router al uit te staan. Heb ik niet gedaan.

Vraag: zou dat automatisch gebeurd zijn bij de aansluiting van de 2 Wifipunten  van KPN?! 


Ja, dat kan zijn dat da automatisch gebeurt is.


Super WIFI, plus V12…. ik blijf problemen hebben.

Heb twee verschillende netwerken. Me oude netwerk van de v10 werkt samen met de super wifi. Kan zowel internet op de naam van mijn oude v10 naam en de nieuwe v12. Voor mijn gevoel werkt super wifi ook helemaal niet. PS4 al helemaal drama….

Klopt het dat mijn super wifi is verbonden aan mijn eerdere netwerknaam? En waarom kan ik op beide netwerken interneten. Welke moet ik gebruiken voor super wifi of gaat dat automatisch dat die het oude netwerk pakt? 
Kortom het is nu een puinhoop, en voor mijn gevoel ligt dit niet bij mij:P

 


Wi-Fi van de box 12 uit zetten.  Inloggen in de super Wi-Fi en daar het gewenste ssid aanmaken en klaar is Kees.


Wi-Fi van de box 12 uit zetten.  Inloggen in de super Wi-Fi en daar het gewenste ssid aanmaken en klaar is Kees.

Dit werkte bij mij perfect. 

In eerste instantie dacht ik nog dat het wifinetwerk vanzelf zou uitgaan, maar na het handmatig instellen werkt het ook prima, sterker nog, heeft mijn voorkeur aangezien ik nog niet zeker weet of ik de box12 blijf gebruiken of toch ga vervangen voor een router met meer vrijheid cq betere instellings mogelijkheden.

Ik heb mijn superwifi via bedraad aangesloten en werken perfect, alleen 1 ding is er later gebeurt en dat is dat de primaire meshpunt het andere station is geworden, daarna zag ik mijn complete netwerk (ook bedraad in het apparaten overzicht. Nu de eigenlijk vraag, hoe heb ik dat voor elkaar gekregen en kan ik dit ook handmatig triggeren?


Gewoon bij de ene ff de stekker uit het stopcontact halen. Vervolgens is de andere die nog aan is de primaire. 


Goedemorgen,

 

Heb al vele tips mogen ontvangen en heb gelukkig nu nog maar 1 netwerk in huis. Het netwerk van mijn oude netwerk(naam) en heb die van de V12 uitgezet. 

Sinds ik dit verandert heb en mijn cromecast ook opnieuw heb moeten instellen met het oude netwerk stoort hij erg als ik de ZIGGO app wilt streamen. Dit was eerder niet. Vorige week moet de F1 en dit weekend moet voetbal merk je dat hij moet bufferen. En dat de kwaliteit ineens afneemt. En vorige week zelfs stopte. 

Nu de vraag stel ik zet de WIFI van mijn V12 weer gewoon aan en gebruik deze alleen voor cromecast kan dit? Meer omdat hij toen wel stabiel was en goed werkte.

 

Of een andere oplossing?


Als je inlogt op je Superwifi punt, kan je dan aangeven met wat voor snelheid en protocol je chromecast aanmeld, en heb je 1 wifi naast je box 12 staan (bedraad?)

 

Ik heb zelf met mijn chromecast en Superwifi punten geen last van bufferen, al gebruik ik momenteel alleen iptv van KPN op mijn cast. Het probleem zit dus niet in je apparatuur zelf, maar of bij Ziggo of bij je huidige WIFI netwerk.